World Vision România (WWR) concepe un program care reduce abandonul școlar și anulează o parte dintre diferențele educaționale majore dintre rural și urban
10 Iulie 2024, 17:41
Coform datelor furnizate de Ministerul Educației, mai mult de jumătate dintre elevii înscriși în anul 2012 în clasa I NU au promovat Bacalaureatul. Mai exact, în clasa I erau înscriși, în septembrie 2012, 202.134 de elevi. Dintre aceștia, doar 95.112 au obținut media de promovare a examenului de bacalaureat, înainte de contestații.
La nivel național, în această sesiune, s-a înregistrat cea mai ridicată rată de promovare din ultimii 14 ani. Cu toate acestea, puțin peste un sfert dintre elevii din mediul rural NU au obținut ,,Reușit" în dreptul numelui lor. Doar 73,6% dintre elevii din mediul rural au promovat examenul, comparativ cu 85,7% elevi din mediul urban care au reușit să promoveze Bacalaureatul.
Unul din patru tineri care învață la țară nu a obținut o medie de promovare la bacalaureatul din această sesiune (iunie-iulie 2024). Prin comparație, 84,3% dintre elevii de la sate din programul derulat de World Vision România, au promovat bacalaureatul. Rezultatele obținute de beneficiarii din mediul rural ai programului “Vreau în clasa a 9-a" (84,3%) sunt apropiate de cele obținute de elevii din mediul urban (85,7%).
Peste 60.000 de elevi care au început în urmă cu 12 ani clasa I nu s-au înscris în acest an la bacalaureat, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza datelor publice disponibile. Astfel, aproape 30% dintre elevii înscriși în clasa I, în anul 2012, nu se regăsesc înscriși la examenul de Bacalaureat de anul acesta, ceea ce reprezintă cel mai mare număr de elevi absenți din ultimii ani. Nu există date referitoare la ce se întâmplă cu acești elevi, de ce s-au pierdut, unde îi regăsim, cine este responsabil pentru ei și pentru traiectoria lor educațională într-un sistem de învățământ în care cele 12 clase sunt obligatorii prin lege. Mai mult, dintre elevii prezenți la examen, aproape un sfert nu au obținut medie de trecere, înainte de contestații.
În mediul rural, 56% dintre elevii care abandonează școala după clasa a opta o fac pentru că familia nu își poate permite costul școlarizării. Conform studiilor realizate de World Vision România (WWR), rezultatele scăzute din mediul rural de la Bacalaureatul 2024 sînt cauzate de un cumul de factori:
2 din 10 părinți nu-și susțin copiii să continue studiile la liceu după clasa a VIII-a;
pentru 38% dintre familii, banii abia le ajung de la o lună la alta sau nu le ajung deloc;
24% dintre adolescenți nu vor să meargă la liceu, principala cauză fiind dorința de a lucra pentru „a fi pe banii lor“;
37% dintre adolescenţi lipsesc de la şcoală uneori sau întotdeauna pentru că trebuie să lucreze în gospodărie
adolescenții au puțin sprijin, precum și repere positive în comunitățile lor: doar 4 din 10 adulți din mediul rural au luat Bacalaureatul;
16% dintre adolescenți consideră că sunt defavorizați de către profesorii de la clasă;
47% dintre adolescenţii din mediul rural declară că niciodată sau doar uneori le place la școală;
adolescenții spun ca susținerea părinților și o atitudine pozitivă față de viață i-ar ajuta;
profesorii nu sunt suficient de pregătiți: 52% vor mai mult acces la cursuri de perfecționare;
Ca urmare a datelor centralizate de oficialități, enități private și neguvernamentale, WWR propune mai multe măsuri:
accesul elevilor la programe de mentorat și dezvoltare personală și orientare vocațională;
sprijin suplimentar pentru disciplinele la care aceștia susțin bacalaureatul;
oportunități de stagii de practică sau pentru voluntariat;
ședințe de consiliere individuală psihologică
tabere de vară în care se desfășoară activități de educație non-formală
sprijin financiar pentru acoperirea totală sau parțială a costurilor generate de frecventarea liceului, precum și donații materiale și financiare
,,Pot spune că proiectul “Vreau în clasa a 9-a” m-a ajutat foarte mult emoțional. Am avut sprijin atunci când a fost nevoie și pe parcursul anului și pe perioada examenului. Am participat și la sesiunile de aprofundare online, dar cel mai mult m-am bucurat de ședințele de consiliere vocațională și de discuțiile noastre”, a povestit Iustina, o tânără care a susținut examenul de bacalaureat și a fost beneficiara programului “Vreau în clasa a 9 a”.
De la debutul programului, din 2008, 4.500 de adolescenți de la sate au fost sprijiniți să își continue studiile la liceu prin programul "Vreau în clasa a 9-a". Este cel mai longeviv program pentru liceeni din mediul rural, la nivel național.