Unu din doi tineri români își dorește să fie antreprenor sau manager iar unu din cinci tineri intenționează să plece din țară pentru a se angaja sau a studia
27 Septembrie 2020, 07:34
Echipa Vreau să Fiu Antreprenor (VSFA) și Insights, din cadrul Romanian
Business Leaders,
anunță rezultatele celei de-a treia părți a studiului Insights PulseZ, care
prezintă nevoile tinerilor
din România, intențiile lor după terminarea studiilor, domeniile de activitate
preferate, dar și
factorii motivatori în alegerea unui job.
Numărul tinerilor din România pentru care cel mai important lucru în alegerea
viitorului job
este să se angajeze la un loc de muncă ce le face plăcere este dublu față de al
celor care sunt
interesați în primul rând de salariu. 47% dintre tinerii la nivel național au
menționat că au
nevoie de consiliere în carieră. Doar unu din cinci tineri români consideră că
școala îi pregătește
pentru job și unu din trei tineri plănuiește să își continue studiile și să se
angajeze în țară. Doar
5% dintre tineri vor să lucreze exclusiv de acasă iar 51% dintre ei își doresc
să fie antreprenori
sau manageri. Tinerii preferă echipa și atmosfera de lucru alături de plăcerea
pentru ceea ce
fac, deasupra motivației financiare, iar aspirațiile lor în viață sunt
împlinirea pe plan personal și
independența financiară.
Peste 60% dintre tinerii români au nevoie de sprijin în a se organiza și în
a-și gestiona timpul
mai bine.
Pe lângă interesele lor față de business și investiții, care au fost
manifestate de aproximativ unu
din doi tineri români, ei vor să își dezvolte și abilitățile sociale și
gestionarea emoțiilor.
Întrebați despre lipsurile tinerilor din România, 60% dintre respondenți au
spus că și-ar dori să
aibă posibilitatea de a-și alege materiile pe care să le studieze. 59% dintre
tineri au menționat
resursele financiare în timp ce 47% au nevoie de consiliere în carieră, același
procent al tinerilor
care își doresc acces la joburi bine plătite.
Doi din trei tineri români au apetit pentru antreprenoriat
Domeniile de activitate dorite marchează și ele un interes crescut pentru
antreprenoriat și
management, acestea clasându-se pe primul loc în preferințele tinerilor.
- unu din doi tineri își dorește să fie antreprenor sau manager
- unu din trei ar opta către publicitate, relații publice, marketing sau
vânzări.
- o carieră în IT, Software, Hardware, inteligență artificială sau game
development s-a
clasat pe locul 3 în preferințele tinerilor români, cu un procent de 29% dintre
cei care au
răspuns chestionarului.
- la polul opus, doar 14% dintre tineri vor să înceapă o carieră în turism sau
HoReCa,
procent similar cu al tinerilor care vor să înceapă o carieră în media, TV sau
jurnalism.
De mare interes pentru angajatori este secțiunea în legătură cu preferințele
tinerilor din
generația Z despre cum să se desfășoare jobul:
- 53% dintre tineri vor un job flexibil care să îmbine lucrul de la birou cu
cel de acasă
- 17% dintre tineri vor să lucreze de la birou
- doar 5% vor să lucreze exclusiv de acasă.
Din întrebările privind zona educațională reiese că:
- unu din trei tineri plănuiește să își continue studiile în România și să se
angajeze în
România
- unu din cinci știe doar că vrea să își continue studiile aici, dar nu există
un plan referitor
la care va fi alegerea pe mai departe.
De asemenea, 20% dintre tinerii generației Z intenționează să plece din țară
pentru a studia
sau a se angaja.
Ce îi motivează pe tineri la job și în viață
Cel mai motivant factor în alegerea unui job pentru tineri este pasiunea pentru
ceea ce fac, 78%
dintre tineri menționând acest criteriu ca fiind important pentru ei, în timp
ce pe locul 2, la o
distanță considerabilă, se află echipa și atmosfera de lucru, cu 44%. Salariul
se află pe locul 3,
40% dintre tineri menționând acest aspect ca fiind important în alegerea unui
job. Printre
factorii cei mai puțini motivanți se numără aspectul spațiului de lucru, cu un
procent de 7% din
opțiunile respondenților.
Printre factorii cei mai motivanți în viață se numără împlinirea pe plan
personal pentru 55%
dintre tineri, în timp ce 47% au menționat independența financiară.
Doar unu din cinci tineri români cu vârsta între 16 și 14 de ani consideră că
școala îl pregătește
pentru un job, în timp ce aproximativ unu din doi tineri consideră că îi
pregătește într-o mică
măsură sau deloc.
,,Prin acest studiu ne dorim să surprindem vocea tinerilor din România, astfel
încât să putem
transmite un mesaj către companii și organizații, pentru care tinerii aceștia
sunt viitorii angajați,
clienți sau beneficiari în proiecte. Vrem să construim o punte de legătură prin
programele și
proiectele noastre, așa cum este și Insights PulseZ, pentru a aduce mai aproape
tinerii de
companii și pentru a genera valoare adăugată în relația angajator-angajat.” a
declarat Alin
Claudiu Apostu, coordonator Insights.
Studiul Insights PulseZ a fost realizat pe un eșantion de 1115 tineri cu vârsta
între 16-24 de ani
și este reprezentativ la nivel național din punct de vedere al distribuției pe
sexe, regiunii și
mediului urban-rural. Pe langă informații despre comportamentul în online și de
consum al
tinerilor din perioada stării de urgență, studiul mai cuprinde informații și
despre:
- starea emoțională și activitățile tinerilor;
- preferințele și atitudinile tinerilor cu privire la consum, școală și
antreprenoriat;
- ce îi motivează și ce își doresc tinerii în viața personală și profesională.
Raportul complet poate fi descărcat gratuit de pe pagina https://vsfa.ro/studiu.
Studiul Insights PulzeZ este util companiilor care vor să înțeleagă mai
bine motivațiile și
aspirațiile tinerilor din generația Z, care le sunt clienți sau
angajați
Studiul Insights PulseZ a fost derulat de echipa Vreau să fiu Antreprenor și
Insights din cadrul
Romanian Business Leaders, cu sprijinul partenerilor D&D Research,
Brandocracy, Oxygen,
Loopaa Marcom și Wisemetry Research.