Toleranță zero la violență în școlile românești!
22 Iunie 2020, 09:59
Luni, 22 iunie, în emisiunea IClasă, de la ora 14 la 14.30, realizator Mirela Stana:
Ministerul Educației și Cercetării și specialiștii cooptați în grupul de lucru de profil au elaborat normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 221/2019 prin care este prevenit și combătut bullying-ul în spațiile destinate învățământului. Normele au fost aprobate prin ordin de ministru și publicate în Monitorul Oficial din 10 iunie 2020, intrând în vigoare odată cu publicarea acestuia.
Scopul normelor metodologice este să faciliteze crearea unui climat sigur și pozitiv în unitatea de învățământ, bazat pe respectarea persoanei, nediscriminare, motivarea pentru învățare și asigurarea stării de bine a antepreșcolarului/preșcolarului/elevului în unitatea de învățământ.
Pentru cine nu este familiarizat încă cu acest concept, bullyngul reprezintă un comportament repetat și intenționat prin care agresorul își rănește, persecută și intimidează victima prin diferite forme:
- VERBAL - țipete, porecle, sarcasm, insulte, jigniri;
- FIZIC - palme, loviri, îmbrânceli, bătăi;
- MOBBING - agresiune verbală și emoțională a unui grup față de un individ;
- RELAȚIONAL - intimidare, denigrare, izolare, manipulare ,
- SOCIAL - excludere, insulte cu privire la statutul social si nu in ultimul rand,
- CYBERBULLYINGul - trimiterea unui mesaj sau a unei imagini pe telefon sau Internet pentru a denigra imaginea unei persoane
Un studiu al OMS/HBSC a plasat România într-un loc destul de fierbinte al hărții Europei privind bullying-ul:
- până la 20% din copiii de 11 ani au fost agresați cel puțin de două ori în lunile anterioare; procentajul celor de 13 ani fiind de 22% și 17% pentru cei de 15 ani. Cât despre perpetuarea unui comportament de tip bullying, cifrele arată după cum urmează: - până la 26% din copiii de 11 ani au recunoscut că au agresat alți elevi cel puțin de două ori în lunile anterioare; procentajul celor de 13 ani fiind de 35% și 30% pentru cei de 15 ani. (OMS 2012)
· Unde începe și unde se încheie rolul școlii în combaterea bullying-ului? Care este rolul cadrului didactic? Ce pot face părinții? Cum trebuie să reacționeze elevii?
Sunt întrebări la care vor răspunde invitații de astăzi, specialiști care au făcut parte din grupul de lucru pentru elaborarea normelor metodologice de aplicare a Legii de prevenire și combatere a bullying-ului.
- George Roman, jurist Salvati Copiii Romania
- Simona Ciff, psiholog, dr. stiintele educatiei
- Adina Codreș, consilier superior, Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, Ministerul Muncii și Protecției Sociale
- Aura Stănculescu, director Centrul Municipiului București RAE
- Bogdan Ion, psihoterapeut și psiholog principal, președintele Filialei București a Colegiului Psihologilor din România
- Rares Voicu, vicepreședinte Consiliul Național al Elevilor