Dr. Camelia Crișan, CEO Fundația Progress: „Reziliența și încrederea în sine, sunt predictori pentru performanța școlară.,,
Fundația Progress anunță rezultatele celor două cercetări demarate în luna noiembrie 2023 și, respectiv, în luna iunie 2024 privind dezvoltarea competențelor IT și soft skills ale participanților la proiectul CODE Kids. Principalele concluzii sunt:
• Cercetarea privind dezvoltarea soft skills ale copiilor din programul CODE Kids, efectuată de Dr. Camelia Crișan, CEO al Fundației Progress, a măsurat 4 tipuri de competențe: munca în echipă, reziliența, încrederea în sine și leadership.
• Peste 2100 de copii din mediul rural care au participat la proiectul CODE Kids au înregistrat progrese notabile în cazul a 3 din 4 competențe sociale măsurate, de-a lungul unui an și patru luni de la intrarea în program.
• Cercetarea privind dezvoltarea competențelor IT ale copiilor din programul CODE Kids, efectuată de Prof. Univ. Dr. Dragoș Iliescu, a măsurat 8 competențe digitale selectate din cadrul de competențe DigComp 2.1: Colaborarea prin tehnologii digitale, Dezvoltarea de conținut digital, Integrarea și re-elaborarea conținutului digital, Programare, Rezolvarea problemelor tehnice, Identificarea nevoilor și răspunsurilor tehnologice, Utilizarea creativă a tehnologiilor digitale, Identificarea lacunelor în competențele digitale.
• 6 din cele 8 competențe digitale ale copiilor din CODE Kids înregistrează creșteri notabile, iar pentru 2 dintre ele nu se înregistrează diferențe semnificative.
Fundația Progress a demarat în luna noiembrie 2023 și, respectiv, în luna iunie 2024 două cercetări privind dezvoltarea competențelor IT și soft skills ale participanților la proiectul CODE Kids. 6 din cele 8 competențe digitale măsurate au crescut semnificativ iar pentru 3 din cele 4 competențe sociale studiate, există creșteri importante de-a lungul unui an și patru luni de la intrarea copiilor în program: reziliența, capacitatea de muncă în echipă și încrederea în sine.
La finalul anului trecut, echipa Fundației Progress și a proiectului CODE Kids a decis inițierea unor cercetări care să conducă la stabilirea obiectivă a eficienței programului desfășurat deja la nivel național din 2017. Astfel, au fost luate în calcul două paliere principale care măsoară evoluția copiilor din CODE Kids de-a lungul timpului, în concordanță cu obiectivele programului. Ca structură a programului CODE Kids, în primul an, acesta se concentrează pe formarea de competențe hard de bază – programare, scratch, etc. cu mentori tehnici de la distanță și facilitatori ai învățării în proximitatea copiilor. În cel de-al doilea an, sunt cultivate atât competențe hard în domeniul roboticii, cât și munca în echipă și gestionarea provocărilor de învățare astfel ca, la finalul celui de-al doilea an de activitate, copiii să poată rezolva cu ajutorul tehnologiei o problemă pe care o identifică în comunitate.
În ceea ce privește cercetarea privind dezvoltarea soft skills ale copiilor din programul CODE Kids, efectuată de Dr. Camelia Crișan, CEO al Fundației Progress, s-au măsurat 4 tipuri de competențe: munca în echipă, reziliența, încrederea în sine și leadership.
În cazul a 3 din 4 competențe sociale măsurate, există creșteri semnificative de-a lungul unui an și patru luni de la intrarea copiilor în program. În mod concret, din punct de vedere al competențelor sociale, copiilor care urmează al doilea an în programul CODE Kids le cresc reziliența, capacitatea de muncă în echipă și încrederea în sine. În plus, acestea co-variază, influențându-se una pe cealaltă.
Dr. Camelia Crișan, CEO Fundația Progress: „La Fundația Progress credem în dezvoltarea plenară a copiilor. Credem în a forma cetățeni și ingineri, cetățeni și IT-iști, cetățeni și specialiști în robotică. Pregătim copiii nu doar pentru muncă, ci și pentru viață, pentru a fi plenar implicați în viața comunităților și organizațiilor. De aceea măsurăm, pentru a optimiza procese și intervenții și pentru a oferi participanților în programele noastre nu doar cunoștințe, ci și stare de bine, distracție și bucurie în învățare,,
Referitor la cercetarea privind dezvoltarea competențelor IT ale copiilor din programul CODE Kids efectuată de prof. univ. dr. Dragoș Iliescu, s-au măsurat 8 competențe digitale selectate din cadrul specific DigComp 2.1: Colaborarea prin tehnologii digitale, Dezvoltarea de conținut digital, Integrarea și re-elaborarea conținutului digital, Programare, Rezolvarea problemelor tehnice, Identificarea nevoilor și răspunsurilor tehnologice, Utilizarea creativă a tehnologiilor
digitale, Identificarea lacunelor în competențele digitale. Rezultatele au arătat faptul că 6 din cele 8 competențe digitale ale copiilor din CODE Kids cresc cu un efect mic spre mediu, iar pentru 2 dintre ele nu se înregistrează diferențe semnificative: Colaborarea prin tehnologii digitale și Rezolvarea problemelor tehnice.
Proiectul CODE Kids se desfășoară în bibliotecile publice își propune să creeze o mișcare de codificare și STEM în care copiii, tinerii, bibliotecarii și voluntarii din mediul rural și din mediul urban mic își dezvoltă abilitățile digitale și se implică în comunitatea lor prin rezolvarea sarcinilor digitale creative. Prin activitățile de formare și ateliere organizate, se deschide o altă fereastră pentru a explora lumea digitală cu oportunitățile ei de dezvoltare și învățare, astfel încât peste 4600 de copii cu vârsta între 10-14 ani sunt încurajați să se implice activ și chiar să urmeze o carieră în tehnologie.
Bibliotecile publice, ONG-urile, primăriile și alte instituții comunitare din aproape toate județele României sunt parteneri strategici ai proiectului, direct implicați în implementarea acestuia, prin personalul și sediul acestora, sub coordonarea unor voluntari din diverse domenii.
Iuliana Camelia Pârvu, bibliotecar, coordonator voluntar al Clubului Code Kids Live from Green, Biblioteca din Șirna, județul Prahova: „Când îi privesc pe coderii mei, cum îi numesc eu pe viitorii IT-ști, mă mândresc, mă minunez, când îi văd cum au început cu atâta abilitate să rezolve temele pe care le avem de îndeplinit în acest program (Code Kids),,
Dr. Camelia Crișan, CEO Fundația Progress: „Creștem calitatea vieții copiilor, nu doar formăm IT-ști, formăm cetățeni, formăm membri ai comunităților care sunt plenar dezvoltați. Nu facem persoane închise care se uită doar la o tastatură și se gândesc care este linia de cod nouă pe care trebuie să o adauge, ci persoane care se uită în jur și încearcă să-și imagineze modul în care pot, prin tehnologie, să dezvolte comunitățile, să rezolve probleme comunitare. Ca urmare, creștem calitatea vieții lor, dar și a familiile lor.
Copiii devin mai adaptabili, lucrează mai bine în echipă și le oferim acele experiențe de care au nevoie ca să crească încrederea în sine. Literatura ne arată că încrederea în sine crește dacă copii trec prin experiențe pozitive, prin experiențe în care au succes și noi le oferim aceste experiențe copiiilor în care ei au succes, în care sunt lăudați, în care sunt recompensați, astfel încât le crește încrederea în ei. Ca urmare, credem că formăm cetățeni care vor face față mai bine adversităților, care vor avea mai multă încredere în ei, sperăm să vedem și rezultate mai bune la școală.
Asta este ceva ce va trebui să măsurăm pentru ca să vedem un impact dincolo de impactul pe care îl generăm direct prin activitățile noastre. Ocazie cu care vreau să le mulțumesc foarte mult bibliotecarilor. Fără bibliotecari și fără bibliotecile publice în care aceste proiecte se desfășoară, nimeni n-ar mai fi astăzi aici. Observăm cu îngrijorare un număr din ce în ce mai mare de biblioteci publice care se închid și aș încheia această prezentare (1:57) făcând un apel către autoritățile publice să țină bibliotecile deschise pentru că nu doar creștem calitatea vieții copiilor noștri, formăm o forță de muncă necesară pentru industriile viitorului, dar creștem oameni și creștem cetățeni. Și cred că asta este mult mai important decât toate lucrurile povestite până acum.„