S-a deschis prima școală pentru copiii supradotați din România Este realizată complet din fonduri private, în timp ce statul continuă să-i ignore pe copiii care ar putea fi viitoarea elită a țării
17 Decembrie 2020, 20:28
În Romania, 1 din 6 copii este cu abilități înalte sau supradotat. Vorbim de mai mult de 500.000 de copii, însă majoritatea dintre ei nu reușesc să-și atingă potențialul maxim deoarece sistemul educațional este învechit și neperformant, iar societatea nu le oferă șanse reale. Așa se face că România se află în topul țărilor europene care exportă masiv inteligență. În acest context, Simona Mitrea și Alina Sluser au pus bazele primei școli pentru copiii cu abilități înalte, Romanian Gifted School. Cele două fondatoare își doresc să pregătească aici viitoarea elită a României. De asemenea, vor să colaboreze cu Ministerul Educației, în acord cu legea 17/2007 privind educația tinerilor supradotați, capabili de performanță.
Din Advisory Board-ul școlii fac parte personalități precum Mike Costache, Georgeta Dendrino, Amalia Enache, Liviu Jicman, Iulian Lolea, Alexandra Ologu, Marius Savin, Amalia Sterescu și Diana Ungureanu, care și-au propus să contribuie la identificarea cât mai multor copii excepționali și la oferirea unui cadru potrivit dezvoltării lor armonioase.
Copiii cu abilități înalte sunt acei copii pe care în mod uzual îi numim genii și care, în virtutea unor abilități deosebite, sunt capabili de performanțe ridicate. Dacă nu sunt integrați într-un sistem educațional specific nevoilor lor, acești copii riscă să fie percepuți ca ciudați, să crească ca niște inadaptați iar potențialul lor să se irosească. Pentru ei, în mai multe țări din lume s-au construit sisteme educaționale speciale, deosebite de cele publice, care iau în considerare aceste abilități și care pot direcționa educația acestor copii astfel încât să își atingă enormul potențial intelectual. Din păcate, nu se întâmplă la fel și în România, iar ceea ce există, există doar pe hârtie.
Cum funcționează prima școală din România pentru copiii cu abilități înalte
Creat special pentru nevoile copiilor cu abilități înalte, astfel încât să dezvolte atât creierul copilului cât și caracterul său, modelul educațional Romanian Gifted School cuprinde toate ciclurile: preșcolari (grupa 4-5 ani), școală și liceu. RGS utilizează de asemenea platforma Renzulli Learning, care îi încurajează pe elevi să obțină performanțe academice sporite, să gândească out of the box și să aplice ceea ce au învățat în activități care se potrivesc intereselor lor și stilului propriu de învățare și de exprimare.
Accesul la RGS se face pe baza unei testări psihologice amănunțite. Este vorba despre bateria de test WISC IV, un sistem de testare psihologică/psihometrică utilizat pe scară largă în SUA și Australia și folosit, de asemenea, în țări din Europa. Bateria de test WISC IV se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 5 ani și 11 luni și 16 ani și 11 luni și se calibrează la populația țării la care se aplică.
În cadrul testării, psihologul urmărește identificarea a trei coeficienți: inteligență cognitivă, inteligență emoțională și inteligență socială și le observă și comportamentul. Acest tip de testare durează 2 ore, după care are loc o întâlnire post-testare de 30 de minute, împreună cu părinții copilului. O testare de acest tip costă 450 de lei.
În cazul copiilor cu vârste între 4 ani și 5 ani și 10 luni, psihologii de la RGS identifică în baza unor activități de evaluare psihologică interesele și abilitățile copilului care sunt peste media celor specifice vârstei acestuia.
Modelul Romanian Gifted School: peste 40 de traineri pentru 42 de copii
La Romanian Gifted School sunt înscriși în acest moment 42 de copii cu vârste între 4 și 17 ani. Dintre aceștia, 17 primesc burse parțiale sau integrale. Taxele percepute sunt de 5.400 euro/an pentru preșcolari, respectiv 7.200 euro/an pentru elevi și liceeni, din care în prezent sunt acoperite salariile celor peste 40 de traineri. Fondatoarele Simona Mirea și Alina Sluser spun că au nevoie de sprijin financiar pentru a putea oferi șansa la acest tip de educație și copiilor cu potențial, dar ai căror părinți nu își permit să plătească aceste taxe. În plus, este nevoie de resurse pentru dezvoltarea infrastructurii și dotărilor din școală.
Pentru anul școlar 2022-2023, cei de la Romanian Gifted School își propun să aibă 120 de elevi, dintre care 20% cu burse integrale, iar în următorii 5 ani să ajungă la un număr de 500 copii, dintre care 20% bursieri.
Copiii de la RGS sunt pregătiți de peste 40 de traineri la matematică, română, germană, engleză, japoneză, spaniolă, STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), business management, psihologie, dezvoltare personală, yoga, științe sociale, debate, public speaking, arte, teatru, benzi desenate.
Alina Sluser: „Toți copiii cu abilități înalte au dreptul la educația care să le permită să-și folosească potențialul maxim”
Ideea înființării unei școli pentru copii cu abilități înalte în România a apărut atunci când Simona Mitrea, co-fondator Romanian Gifted School, și-a dat seama că proprii ei copii au abilități înalte și că au nevoie de un sistem educațional special unde să-și dezvolte pontențialul.
„Așa am dat peste ideea de testare cognitivă. După testarea băiețelului de 9 ani, oamenii de acolo au venit să mă felicite. Mi-au pus în brațe un raport cu niște cifre, fără să îmi explice semnificația acestora sau ce să fac mai departe pentru copil. Și m-am pus pe studiat”, povestește Simona Mitrea, Co-Fondator Romanian Gifted School.
„Dacă toți copiii au dreptul la educație, atunci toți copiii cu abilități înalte au dreptul la educația care să le permită să-și folosească potențialul maxim”, spune și Alina Sluser, Co-Fondator Romanian Gifted School
Amalia Enache: Să le dăm șanse maxime în România copiilor înzestrați cu minți strălucite
Din Advisory Board fac parte personalități din diferite domenii de activitate: antreprenori, avocați, finanțiști, jurnaliști, oameni de cultură. Cu toții, simt că modelul Romanian Gifted School reprezintă o șansă pentru copiii excepționali, care vor avea grijă de viitorul României.
„Am auzit de prea multe ori: „Dacă s-ar fi născut în altă țară, ar fi ajuns un geniu, la noi n-are șanse!”. Sau: „Toate marile minți ale României au avut parte de recunoaștere abia după ce au plecat din țară”. Tocmai de aceea mă alătur misiunii de a le da șanse maxime chiar la noi, în România, copiilor înzestrați cu minți strălucite și cu tot felul de abilități înalte”, spune jurnalista Amalia Enache de la ProTV.
„Educația reprezintă o investiție valoroasă atât pentru copiii noștri, cât și pentru noi, ca societate. Iar investiția în copiii înzestrați este una în viitoarea elită a României. În activitatea mea profesională, am încurajat și am prioritizat întotdeauna latura educațională”, afirmă Liviu Jicman, director general al Muzeului Național Cotroceni, iar Iulian Lolea, Portfolio Manager Raiffeisen Asset Management, este de părere că „Mediul de afaceri din România ar trebui să se alăture cauzei și să susțină mai mult direcția RGS, una care pune oamenii pe primul loc și care poate fi exploatată sustenabil”.
Georgeta Dendrino: „Mințile sclipitoare merită o atenție specială”
„Este momentul de a dărui acestor copii talentați ceva pentru un viitor cuMINTE și sunt convins că există mulți români întreprinzători, care ar putea oferi un sprijin pentru o inițiativă cuMINTE”, spune Marius Savin, Co-Founder Octet Europe.
La rândul ei, Georgeta Dendrino, Managing Director Interact, este de părere că „mințile sclipitoare merită o atenție specială, astfel încât să poată străluci în România, să nu fie nevoie să plece în locuri în care sunt recunoscute, înțelese, acceptate, iar proiectul RGS are ca scop să creeze cadrul în care copiii cu abilități înalte să își dezvolte potențialul și latura creativă.”
„Copii cu abilități înalte” nu pot fi educați după același șablon al educație clasice. Cred că școala corect făcută este o bucurie atât pentru copii cât și pentru adulți și aduce rezultate extraordinare pe termen lung, benefice întregii lumi”, apreciază Diana Ungureanu, consultant în vânzări și dezvoltarea afacerilor.
Alexandra Ologu: „O alternativă serioasă”
„Este momentul să-i sprijinim și pe copiii care ies din rând și care, mâine, vor face o Românie mai bună, mai curată și mai performantă”, spune și Mike Costache, CEO FinWise Global, iar Alexandra Ologu, Partner Monolit Legal & Tax, arată că „Romanian Gifted School este o alternativă serioasă pentru acele corporații care doresc să susțină dezvoltarea unei generații de tineri cu abilități înalte.”
La rândul ei, Amalia Sterescu, Fondator Public Speaking School, adaugă că în orice societate există copii defavorizați, dar și copii supradotați pe care societatea ajunge să-i neglijeze din necunoaștere sau prin neimplicare. „Dacă vrem să schimbăm viitorul unei țări, o soluție este să lucrăm altfel cu cei 500.000 de copii cu potențial înalt din România, să-i potențăm, să le oferim cadrul de a se manifesta și a schimba pozitiv realitatea în care vor funcționa copiii noștri. Invit liderii cu putere de decizie să spună DA – Romanian Gifted School, care are nevoie de parteneriate funcționale și sponsorizări pentru 25 de copii în următorii 2 ani!”, declară Amalia Sterescu.
Romanian Gifted School se află în proces de acreditare PENTA și IB (International Baccalaureat). Pe baza acestor diplome, absolvenții RGS pot merge mai departe la orice universitate din țară sau din străinătate.