Raport național: În 3002 localități din România (94,34%) este încălcat dreptul elevilor la burse școlare
11 Septembrie 2020, 09:43
A fost lansat Raportul privind acordarea burselor pentru elevi la nivel național în anul școlar 2019-2020,
realizat de Societatea Academică din România, think-thank activ în
domeniul bunei guvernări în educație prin proiectul Școli curate, și
Avocatul Poporului, autoritate publică cu rolul consacrat de art. 58
alin. (1) din Constituție de a apăra drepturile și libertățile
cetățenilor.
Obiectul
raportului a fost reprezentat de situația respectării dreptului la
burse școlare al elevilor de către autoritățile publice locale din
România în anul școlar 2019-2020, având la bază date din 3182 de unități
și subdiviziuni administrativ-teritoriale în sarcina cărora există obligația de a acorda burse școlare pentru elevi, obținute cu sprijinul celor 42 de instituții ale prefectului. Instrumentul
burselor școlare a fost introdus în legislația românească cu scopul de a
instituționaliza un mijloc de sprijinire a elevilor cu rezultate
școlare bune sau cu performanțe deosebite, precum și pe cei aflați în
categorii de risc, în vederea păstrării acestora în sistemul de educație
și a prevenirii abandonului școlar. În ambele situații, acordarea
burselor școlare reprezintă în fapt o modalitate concretă prin care
statul român își exercită funcția socială, consacrată de art. 1 alin.
(3) din Constituție,
iar ignorarea de către autoritățile publice locale a acestui drept al
elevilor poate constitui în practică o adevărată piedică în calea
exercitării efective a dreptului fundamental la învățătură.
Conform art. 82 din Legea educației naționale nr. 1/2011, consiliile locale au obligația ca anual să adopte o hotărâre prin care stabilesc cuantumul și numărul burselor de performanță, merit, studiu și ajutor social pentru elevi, cu respectarea criteriilor de acordare stabilite prin ordin de ministru, iar
conform art. 105 alin. (2), lit. d) au obligația să prevadă în bugetul
local fondurile necesare pentru acordarea burselor școlare.
Rolul
burselor școlare este, deopotrivă, atât să recunoască și să premieze
performanța școlară și rezultatele bune la învățătură, cât și să
sprijine accesul la educație al elevilor din medii sociale defavorizate,
misiune cu atât mai importantă în contextul în care la ora actuală 32% din cetățenii României cu vârste între 0 și 17 ani trăiesc sub limita pragului de sărăcie (INS, 2018 – SAR102B, rata sărăciei relative), iar 38,1% din aceeași grupă de vârstă se află în risc de sărăcie sau excluziune socială – AROPE (INS, 2018 – SAR111B, rata riscului de sărăcie sau excluziune socială). Totodată, 15,3% din tinerii români între 18 și 26 de ani au părăsit timpuriu școala, neavând finalizate mai mult de opt clase (Eurostat, 2020).
Rezultatele cercetării realizate de Societatea Academică din România și Avocatul Poporului arată faptul că:
- Din 3182 de autorități publice locale, doar 180 (5,66%) acordă integral burse școlare pentru elevi, cu respectarea cadrului legal în vigoare. Astfel, în 3002 unități administrativ-teritoriale dreptul la burse școlare este încălcat, acestea fiind neacordate sau acordate parțial;
- Doar
un număr de 1043 de localități (32,78%) acordă cel puțin un tip de
bursă școlară. Observăm astfel că mai mult de 2 din 3 autorități publice
locale din România nu manifestă intenția de a acorda niciun tip de
bursă școlară, privând
elevii înmatriculați în școlile de pe raza a 2139 (67,22%) de unități
administrativ-teritoriale de toate tipurile de burse școlare pe care
legea le prevede. Subliniem faptul că dintre cele 1043 de unități administrativ-teritoriale care acordă cel puțin un tip de bursă școlară, un număr de 863 (27,12% din totalul celor cărora le incumbă obligația) acordă burse exclusiv parțial, fapt ce reprezintă tot o încălcare a dispozițiilor legale în vigoare. - Dintre cele patru tipuri de burse școlare, bursa de ajutor social se acordă de către 948 de autorități publice locale din 3182 (29,79%), bursa de merit de către un număr de 551 (17,32%), cea de studiu de către 266 (8,36%), iar cea de performanță de doar 163 de autorități publice locale (5,12%).
Cu privire la primul indicator, numărul unităților administrativ-teritoriale în care se acordă integral burse școlare, facem
precizarea că în cercetarea de față am considerat că o unitate
administrativ-teritorială care acordă cel puțin bursele de merit, studiu
și ajutor social se încadrează de facto în
categoria celor care acordă integral burse școlare, dat fiind că pentru
acordarea bursei de performanță este necesar să existe înmatriculați în
unitățile de învățământ de pe raza localității elevi cu vocația de a
beneficia de această bursă,
și anume: posesori ai premiilor I, II sau III la fazele naționale ale
olimpiadelor/concursurilor/competițiilor organizate de Ministerul
Educației și Cercetării sau parte a loturilor de pregătire organizate de
minister pentru competiții școlare internaționale.
Concluziile
raportului ne relevă o cultură generalizată de nerespectare a dreptului
elevilor la bursă școlară în rândul autorităților publice locale din
România. Faptul că în doar 5,66% dintre unitățile
administrativ-teritoriale din România se respectă în totalitate cadrul
legal incident în materia dreptului la burse școlare este, totodată, un
important semnal de alarmă în ceea ce privește interesul edililor locali
față de buna funcționare a serviciului public de educație.
Având
în vedere situația existentă, Societatea Academică din România și
Instituția Avocatului Poporului au formulat următoarele propuneri și
recomandări:
- Autoritățile publice locale care
nu acordă burse școlare să procedeze de îndată la adoptarea unei
hotărâri de consiliu local pentru aprobarea cuantumului și numărului
burselor școlare pentru elevi, cu respectarea criteriilor generale de acordare prevăzute de OMECTS nr. 5576/2011; - Autoritățile publice locale care nu au prevăzut credite bugetare în bugetul pe anul 2020 în vederea acordării burselor școlare să
procedeze de îndată la rectificare bugetului local în sensul
respectării obligației prevăzute de art. 105 alin. (2), lit. d) din
Legea educației naționale nr. 1/2011; - Inspectoratele școlare județene, servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educației și Cercetării, să solicite autorităților publice locale, în temeiul art. 95 alin. (1), lit. b) și g) din Legea educației naționale nr. 1/2011, respectarea
obligației legale de a acorda burse școlare, precum și să monitorizeze
gradul de acordare a burselor școlare la nivel județean; - Prefecții,
în virtutea rolului de reprezentanți ai Guvernului în teritoriu și în
temeiul atribuției exprese prevăzute de art. 253 lit. a) din Codul
administrativ, să
monitorizeze respectarea de către autoritățile publice locale a
obligației de a acorda burse școlare, punându-le acestora în vedere să
se conformeze prevederilor legale; - Ministerul Educației și Cercetării,
în calitate de organ de specialitate al administrației publice cu rol
de coordonare în domeniul educației și în temeiul atribuțiilor prevăzute
de art. 94, alin. (2), lit. a), h) și l) din Legea educației naționale
nr. 1/2011 și a funcției prevăzute de art. 4, alin. (1), lit. b) din
Hotărârea Guvernului nr. 24/2020 privind organizarea și funcționarea
Ministerului Educației și Cercetării, să
solicite inspectoratelor școlare județene monitorizarea situației
respectării obligației unităților administrativ-teritoriale de a acorda
burse școlare și pe baza datelor obținute să realizeze rapoarte anuale
privind respectarea dreptului la burse școlare al elevilor; - Guvernul,
în calitate de autoritate publică centrală învestită cu rolul
constituțional de a organiza executarea legii și de a executa în concret
legea, să adopte o hotărâre privind stabilirea cuantumului minim al
burselor școlare, conform art. 84, alin. (1^1) din Legea educației
naționale nr. 1/2011, cuantumuri
care să fie în valoare de cel puțin: 134,6 lei (10% din salariul minim
net pe economie) – bursa de merit; 269,2 lei (20% din salariul minim net
pe economie) – bursa de performanță; 336,5 lei (25% din salariul minim
net pe economie) – bursa de studiu; 403,8 lei (30% din salariul minim
net pe economie) – bursa de ajutor social; - Guvernul,
în vederea respectării principiului autonomiei locale, consacrat de
art. 121 alin. (1) din Constituție, precum și a dispozițiilor prevăzute
de art. 138 alin. (5) din Constituție și de art. 14 alin. (5) și (6) din
Legea finanțelor publice locale nr. 273/2006, să
aloce din bugetul de stat fondurile necesare în vederea asigurării
plății burselor școlare la cuantumurile minime mai sus menționate prin finanțarea complementară, conform art. 105 din Legea educației naționale nr. 1/2011.
Raportul de față, rodul colaborării dintre instituția Avocatul Poporului și Societatea Academică Română,
și-a propus, pentru prima dată în România, să inventarieze felul în
care aceste prevederi legale și constituționale sunt respectate de către
toate consiliile locale din țară.
Nu există nicăieri o asemenea situație centralizată, nici la Ministerul
Muncii și Protecției Sociale, nici la Ministerul Educației și
Cercetării, prin urmare nici o posibilitate de sancționare a
nerespectării legii de administrația locală, ca și cum descentralizarea
acordării burselor prevăzută de lege ar fi o simplă pasare a
responsabilității. Raportul nostru relevă că doar în 5,66% dintre
unitățile administrativ-teritoriale din România se respectă în
totalitate cadrul legal incident în materia dreptului la burse școlare,
ceea ce înseamnă cu alte cuvinte că ne aflăm în fața unei culturi
generalizate de nerespectare a dreptului elevilor la bursă școlară de
către autoritățile publice locale din România. Ne dorim prin această
inițiativă nu doar să atragem atenția asupra unei situații grave, ci și
să identificăm posibile soluții care să ajute decidenții politici să
schimbe actuala stare de fapt, știind foarte bine că investiția în
resursa umană, în copii și educația acestora, este cea mai importantă
pentru dezvoltarea democratică și sustenabilă a României – a declarat doamna Renate Weber, Avocatul Poporului.
Situația existentă la nivel național ne obligă ca inițiativa noastră să nu se oprească aici, iar
în acest sens Instituția Avocatul Poporului și Societatea Academică din
România vor monitoriza constant gradul de respectare a dreptului
elevilor la burse școlare,
precum și modul în care Guvernul, Ministerul Educației și Cercetării,
instituțiile prefectului, inspectoratele școlare județene și unitățile
administrativ-teritoriale își vor însuși propunerile și recomandările
formulate.
Astăzi nu doar am lansat un raport, în mod public, unor demersuri și eforturi comune la
finalul cărora ne dorim ca în nicio localitate din țara noastră să nu
mai existe elevi cărora le este încălcat dreptul la burse școlare,
iar cuantumurile burselor primite să fie la un nivel decent, care
răspunde nevoilor reale ale beneficiarilor. Unul dintre criteriile în
baza cărora un elev poate primi bursă socială este ca venitul/membru de
familie să fie sub 631,5 lei pe lună, adică cu 120 de lei mai puțin
decât ceea ce INS consideră a fi pragul de sărăcie. Elevii care au
vocația de a primi bursa socială trăiesc sub limita sărăciei,
iar mulți dintre ei au și nenorocul de a locui în comune, orașe sau
municipii care le ignoră drepturile și îi condamnă la abandon școlar. 2296 de unități administrative-teritoriale (70,21%) nu acordă bursele sociale pentru elevi,
primarii și consiliile locale ale acestora fiind complici morali ai
tragediei celor aprox. 139.000 de copii care au părăsit școala doar în
anul 2018 – a declarat Constantin-Alexandru Manda, coordonator advocacy – Societatea Academică din România.
Raportul
integral, care conține defalcat pe județe situația fiecărei unități
administrativ-teritoriale în parte, poate fi consultat aici.