Ascultă Radio România Cultural Live

Raport național: În 3002 localități din România (94,34%) este încălcat dreptul elevilor la burse școlare

11 Septembrie 2020, 09:43

A fost lansat Raportul privind acordarea burselor pentru elevi la nivel național în anul școlar 2019-2020,
realizat de Societatea Academică din România, think-thank activ în
domeniul bunei guvernări în educație prin proiectul Școli curate, și
Avocatul Poporului, autoritate publică cu rolul consacrat de art. 58
alin. (1) din Constituție de a apăra drepturile și libertățile
cetățenilor.

Obiectul
raportului a fost reprezentat de situația respectării dreptului la
burse școlare al elevilor de către autoritățile publice locale din
România în anul școlar 2019-2020, având la bază date din 3182 de unități
și subdiviziuni administrativ-teritoriale în sarcina cărora există obligația de a acorda burse școlare pentru elevi, obținute cu sprijinul celor 42 de instituții ale prefectului. Instrumentul
burselor școlare a fost introdus în legislația românească cu scopul de a
instituționaliza un mijloc de sprijinire a elevilor cu rezultate
școlare bune sau cu performanțe deosebite, precum și pe cei aflați în
categorii de risc, în vederea păstrării acestora în sistemul de educație
și a prevenirii abandonului școlar. În ambele situații, acordarea
burselor școlare reprezintă în fapt o modalitate concretă prin care
statul român își exercită funcția socială, consacrată de art. 1 alin.
(3) din Constituție
,
iar ignorarea de către autoritățile publice locale a acestui drept al
elevilor poate constitui în practică o adevărată piedică în calea
exercitării efective a dreptului fundamental la învățătură.

Conform art. 82 din Legea educației naționale nr. 1/2011, consiliile locale au obligația ca anual să adopte o hotărâre prin care stabilesc cuantumul și numărul burselor de performanță, merit, studiu și ajutor social pentru elevi, cu respectarea criteriilor de acordare stabilite prin ordin de ministru, iar
conform art. 105 alin. (2), lit. d) au obligația să prevadă în bugetul
local fondurile necesare pentru acordarea burselor școlare
.

Rolul
burselor școlare este, deopotrivă, atât să recunoască și să premieze
performanța școlară și rezultatele bune la învățătură, cât și să
sprijine accesul la educație al elevilor din medii sociale defavorizate,
misiune cu atât mai importantă în contextul în care la ora actuală 32% din cetățenii României cu vârste între 0 și 17 ani trăiesc sub limita pragului de sărăcie (INS, 2018 – SAR102B, rata sărăciei relative), iar 38,1% din aceeași grupă de vârstă se află în risc de sărăcie sau excluziune socială – AROPE (INS, 2018 – SAR111B, rata riscului de sărăcie sau excluziune socială). Totodată, 15,3% din tinerii români între 18 și 26 de ani au părăsit timpuriu școala, neavând finalizate mai mult de opt clase (Eurostat, 2020).

Rezultatele cercetării realizate de Societatea Academică din România și Avocatul Poporului arată faptul că:

  • Din 3182 de autorități publice locale, doar 180 (5,66%) acordă integral burse școlare pentru elevi, cu respectarea cadrului legal în vigoare. Astfel, în 3002 unități administrativ-teritoriale dreptul la burse școlare este încălcat, acestea fiind neacordate sau acordate parțial;
  • Doar
    un număr de 1043 de localități (32,78%) acordă cel puțin un tip de
    bursă școlară. Observăm astfel că mai mult de 2 din 3 autorități publice
    locale din România nu manifestă intenția de a acorda niciun tip de
    bursă școlară, privând
    elevii înmatriculați în școlile de pe raza a 2139 (67,22%) de unități
    administrativ-teritoriale de toate tipurile de burse școlare pe care
    legea le prevede.
    Subliniem faptul că dintre cele 1043 de unități administrativ-teritoriale care acordă cel puțin un tip de bursă școlară, un număr de 863 (27,12% din totalul celor cărora le incumbă obligația) acordă burse exclusiv parțial, fapt ce reprezintă tot o încălcare a dispozițiilor legale în vigoare.
  • Dintre cele patru tipuri de burse școlare, bursa de ajutor social se acordă de către 948 de autorități publice locale din 3182 (29,79%), bursa de merit de către un număr de 551 (17,32%), cea de studiu de către 266 (8,36%), iar cea de performanță de doar 163 de autorități publice locale (5,12%).

Cu privire la primul indicator, numărul unităților administrativ-teritoriale în care se acordă integral burse școlare, facem
precizarea că în cercetarea de față am considerat că o unitate
administrativ-teritorială care acordă cel puțin bursele de merit, studiu
și ajutor social se încadrează
de facto în
categoria celor care acordă integral burse școlare, dat fiind că pentru
acordarea bursei de performanță este necesar să existe înmatriculați în
unitățile de învățământ de pe raza localității elevi cu vocația de a
beneficia de această bursă
,
și anume: posesori ai premiilor I, II sau III la fazele naționale ale
olimpiadelor/concursurilor/competițiilor organizate de Ministerul
Educației și Cercetării sau parte a loturilor de pregătire organizate de
minister pentru competiții școlare internaționale.

Concluziile
raportului ne relevă o cultură generalizată de nerespectare a dreptului
elevilor la bursă școlară în rândul autorităților publice locale din
România. Faptul că în doar 5,66% dintre unitățile
administrativ-teritoriale din România se respectă în totalitate cadrul
legal incident în materia dreptului la burse școlare este, totodată, un
important semnal de alarmă în ceea ce privește interesul edililor locali
față de buna funcționare a serviciului public de educație.

Având
în vedere situația existentă, Societatea Academică din România și
Instituția Avocatului Poporului au formulat următoarele propuneri și
recomandări:

  1. Autoritățile publice locale care
    nu acordă burse școlare să procedeze de îndată la adoptarea unei
    hotărâri de consiliu local pentru aprobarea cuantumului și numărului
    burselor școlare pentru elevi, cu respectarea criteriilor generale de acordare prevăzute de OMECTS nr. 5576/2011;
  2. Autoritățile publice locale care nu au prevăzut credite bugetare în bugetul pe anul 2020 în vederea acordării burselor școlare
    procedeze de îndată la rectificare bugetului local în sensul
    respectării obligației prevăzute de art. 105 alin. (2), lit. d) din
    Legea educației naționale nr. 1/2011;
  3. Inspectoratele școlare județene, servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educației și Cercetării, să solicite autorităților publice locale, în temeiul art. 95 alin. (1), lit. b) și g) din Legea educației naționale nr. 1/2011, respectarea
    obligației legale de a acorda burse școlare, precum și să monitorizeze
    gradul de acordare a burselor școlare la nivel județean
    ;
  4. Prefecții,
    în virtutea rolului de reprezentanți ai Guvernului în teritoriu și în
    temeiul atribuției exprese prevăzute de art. 253 lit. a) din Codul
    administrativ,
    monitorizeze respectarea de către autoritățile publice locale a
    obligației de a acorda burse școlare, punându-le acestora în vedere să
    se conformeze prevederilor legale
    ;
  5. Ministerul Educației și Cercetării,
    în calitate de organ de specialitate al administrației publice cu rol
    de coordonare în domeniul educației și în temeiul atribuțiilor prevăzute
    de art. 94, alin. (2), lit. a), h) și l) din Legea educației naționale
    nr. 1/2011 și a funcției prevăzute de art. 4, alin. (1), lit. b) din
    Hotărârea Guvernului nr. 24/2020 privind organizarea și funcționarea
    Ministerului Educației și Cercetării,
    solicite inspectoratelor școlare județene monitorizarea situației
    respectării obligației unităților administrativ-teritoriale de a acorda
    burse școlare și pe baza datelor obținute să realizeze rapoarte anuale
    privind respectarea dreptului la burse școlare al elevilor
    ;
  6. Guvernul,
    în calitate de autoritate publică centrală învestită cu rolul
    constituțional de a organiza executarea legii și de a executa în concret
    legea, să adopte o hotărâre privind stabilirea cuantumului minim al
    burselor școlare, conform art. 84, alin. (1^1) din Legea educației
    naționale nr. 1/2011, cuantumuri
    care să fie în valoare de cel puțin: 134,6 lei (10% din salariul minim
    net pe economie) – bursa de merit; 269,2 lei (20% din salariul minim net
    pe economie) – bursa de performanță; 336,5 lei (25% din salariul minim
    net pe economie) – bursa de studiu; 403,8 lei (30% din salariul minim
    net pe economie) – bursa de ajutor social;
  7. Guvernul,
    în vederea respectării principiului autonomiei locale, consacrat de
    art. 121 alin. (1) din Constituție, precum și a dispozițiilor prevăzute
    de art. 138 alin. (5) din Constituție și de art. 14 alin. (5) și (6) din
    Legea finanțelor publice locale nr. 273/2006,
    aloce din bugetul de stat fondurile necesare în vederea asigurării
    plății burselor școlare la cuantumurile minime mai sus menționate
    prin finanțarea complementară, conform art. 105 din Legea educației naționale nr. 1/2011.

Raportul de față, rodul colaborării dintre instituția Avocatul Poporului și Societatea Academică Română,
și-a propus, pentru prima dată în România, să inventarieze felul în
care aceste prevederi legale și constituționale sunt respectate de către
toate consiliile locale din țară
.
Nu există nicăieri o asemenea situație centralizată, nici la Ministerul
Muncii și Protecției Sociale, nici la Ministerul Educației și
Cercetării, prin urmare nici o posibilitate de sancționare a
nerespectării legii de administrația locală, ca și cum descentralizarea
acordării burselor prevăzută de lege ar fi o simplă pasare a
responsabilității. Raportul nostru relevă că doar în 5,66% dintre
unitățile administrativ-teritoriale din România se respectă în
totalitate cadrul legal incident în materia dreptului la burse școlare,
ceea ce înseamnă cu alte cuvinte că ne aflăm în fața unei culturi
generalizate de nerespectare a dreptului elevilor la bursă școlară de
către autoritățile publice locale din România. Ne dorim prin această
inițiativă nu doar să atragem atenția asupra unei situații grave, ci și
să identificăm posibile soluții care să ajute decidenții politici să
schimbe actuala stare de fapt, știind foarte bine că investiția în
resursa umană, în copii și educația acestora, este cea mai importantă
pentru dezvoltarea democratică și sustenabilă a României – a declarat doamna Renate Weber, Avocatul Poporului.

Situația existentă la nivel național ne obligă ca inițiativa noastră să nu se oprească aici, iar
în acest sens Instituția Avocatul Poporului și Societatea Academică din
România vor monitoriza constant gradul de respectare a dreptului
elevilor la burse școlare
,
precum și modul în care Guvernul, Ministerul Educației și Cercetării,
instituțiile prefectului, inspectoratele școlare județene și unitățile
administrativ-teritoriale își vor însuși propunerile și recomandările
formulate.

Astăzi nu doar am lansat un raport, în mod public, unor demersuri și eforturi comune la
finalul cărora ne dorim ca în nicio localitate din țara noastră să nu
mai existe elevi cărora le este încălcat dreptul la burse școlare
,
iar cuantumurile burselor primite să fie la un nivel decent, care
răspunde nevoilor reale ale beneficiarilor. Unul dintre criteriile în
baza cărora un elev poate primi bursă socială este ca venitul/membru de
familie să fie sub 631,5 lei pe lună, adică cu 120 de lei mai puțin
decât ceea ce INS consideră a fi pragul de sărăcie. Elevii care au
vocația de a primi bursa socială trăiesc sub limita sărăciei,
iar mulți dintre ei au și nenorocul de a locui în comune, orașe sau
municipii care le ignoră drepturile și îi condamnă la abandon școlar. 2296 de unități administrative-teritoriale (70,21%) nu acordă bursele sociale pentru elevi,
primarii și consiliile locale ale acestora fiind complici morali ai
tragediei celor aprox. 139.000 de copii care au părăsit școala doar în
anul 2018 – a declarat Constantin-Alexandru Manda, coordonator advocacy – Societatea Academică din România.

Raportul
integral, care conține defalcat pe județe situația fiecărei unități
administrativ-teritoriale în parte, poate fi consultat aici.

Biblioteca Metropolitană București găzduiește o expoziție de cărți poștale de Paște
Educație 17 Aprilie 2025, 13:57

Biblioteca Metropolitană București găzduiește o expoziție de cărți poștale de Paște

Cărți poștale ilustrate cu tematică pascală, din perioada 1890-1940. Pot fi văzute și admirate până în 28 mai la...

Biblioteca Metropolitană București găzduiește o expoziție de cărți poștale de Paște
Am fost la capătul lumii | Liviu Stănescu - 14-27 aprilie 2025, Casino – Centrul de Cultură Urbană, Cluj - Napoca
Educație 14 Aprilie 2025, 10:30

Am fost la capătul lumii | Liviu Stănescu - 14-27 aprilie 2025, Casino – Centrul de Cultură Urbană, Cluj - Napoca

Centrul de Cultură Urbană Cluj - Napoca și Editura Humanitas vă invită pe 15 aprilie 2025 , de la 𝐨𝐫𝐚 𝟏 8 :𝟎𝟎, la 𝐯𝐞𝐫𝐧𝐢𝐬𝐚𝐣𝐮𝐥...

Am fost la capătul lumii | Liviu Stănescu - 14-27 aprilie 2025, Casino – Centrul de Cultură Urbană, Cluj - Napoca
Programul „România Atractivă”, pe podium la Gala Destinația Anului 2025, pentru „Cea mai bună promovare”
Educație 09 Aprilie 2025, 12:21

Programul „România Atractivă”, pe podium la Gala Destinația Anului 2025, pentru „Cea mai bună promovare”

Programul național de turism cultural „România Atractivă” a câștigat locul 3, la Gala Destinația...

Programul „România Atractivă”, pe podium la Gala Destinația Anului 2025, pentru „Cea mai bună promovare”
„O REUȘITĂ SPECIALĂ” – Primul concurs de escaladă pentru copiii cu dizabilități din București
Educație 03 Aprilie 2025, 11:39

„O REUȘITĂ SPECIALĂ” – Primul concurs de escaladă pentru copiii cu dizabilități din București

Ieri, la Centrul Climb Again București (Șoseaua Berceni, nr.8), a avut loc un eveniment de excepție:  „O REUȘITĂ...

„O REUȘITĂ SPECIALĂ” – Primul concurs de escaladă pentru copiii cu dizabilități din București
Din 2 aprilie începe o nouă rundă „DISCOVER EU/ Descoperă Europa”
Educație 01 Aprilie 2025, 17:24

Din 2 aprilie începe o nouă rundă „DISCOVER EU/ Descoperă Europa”

În data de 2 aprilie se lansează oficial prima rundă a programului „ Discover EU, Descoperă Europa ” din...

Din 2 aprilie începe o nouă rundă „DISCOVER EU/ Descoperă Europa”
„De la diplomă la destin. Educație, idealuri, viață” - Conferință-dezbatere organizată de Cronicari Digitali - sâmbătă, 12 aprilie 2025
Educație 01 Aprilie 2025, 15:40

„De la diplomă la destin. Educație, idealuri, viață” - Conferință-dezbatere organizată de Cronicari Digitali - sâmbătă, 12 aprilie 2025

Ce au în comun arhitectul îndrăgostit de Deltă, fotograful care a privit în ochi România Sălbatică, biologul care s-a...

„De la diplomă la destin. Educație, idealuri, viață” - Conferință-dezbatere organizată de Cronicari Digitali - sâmbătă, 12 aprilie 2025
S-a scris istorie la Campionatul European de Șah 2025 găzduit de România la Eforie Nord
Educație 31 Martie 2025, 10:39

S-a scris istorie la Campionatul European de Șah 2025 găzduit de România la Eforie Nord

27 martie 2025, Eforie Nord: O nouă poveste frumoasă se adaugă istoriei de 100 de ani a Federației Române de Șah....

S-a scris istorie la Campionatul European de Șah 2025 găzduit de România la Eforie Nord
Informare privind simularea probelor scrise din cadrul examenului național de bacalaureat (2025)
Educație 21 Martie 2025, 16:48

Informare privind simularea probelor scrise din cadrul examenului național de bacalaureat (2025)

Simularea probelor scrise din cadrul examenelor naționale pentru elevi (an școlar 2024 – 2025) , organizată la nivelul...

Informare privind simularea probelor scrise din cadrul examenului național de bacalaureat (2025)
Ascultă live

Ascultă live

22:00 - 00:00
MUSIC SHOW
Ascultă live Radio România Cultural
23:30 - 00:00
Sărbătoarea Învierii Domnului
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
23:30 - 00:00
English 3
Ascultă live Radio România Internaţional 1
23:00 - 00:00
În nocturnă (selecţiuni) (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
23:30 - 00:00
SLUJBA RELIGIOASĂ
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
22:03 - 23:59
Hit Mix ( emisiune muzicală specializată)
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
19:03 - 23:59
ROMANTICA - ASCULTĂ-ȚI MUZICA!
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
23:30 - 00:00
Slujba de Înviere de la Catedrala Mitropolitană
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru