Peste 20.000 de elevi au participat la un program educațional de dezvoltare a abilităților digitale
10 Iulie 2024, 17:36
În anul școlar 2023-2024, prin activitățile desfășurate în a doua ediție a proiectului „Școala din viitor ajunge în școlile JA”, organizat de Junior Achievement (JA) România în parteneriat cu Fundația Vodafone, peste 20.000 de elevi și-au dezvoltat abilitățile digitale și practice. 841 de cadre didactice din 440 de unități școlare au creat la clasă, împreună cu elevii lor, experiențe de învățare practică prin accesarea activităților din proiect. Activitățile din programul național „Școala din viitor” au reprezentat prima experiență în dezvoltarea competențelor digitale pentru aproape 70% dintre elevii participanți.
Lecțiile au fost interactive și au făcut referire la teme ca: mediul înconjurător, arta modernă, securitatea on line, toate integrate prin utilizarea limbajelor de programare, a inteligenței artificiale și a conceptelor precum „Internet of Things”, cu accent pe învățarea prin descoperire.
Din totalul elevilor participanți, 68% au experimentat pentru prima dată activități pentru dezvoltarea competențelor digitale. Conform cadrelor didactice cu care au lucrat elevii la clasă, printre cele mai dezvoltate competențe în urma activităților desfășurate în „Școala din viitor” au fost: alfabetizarea digitală și informațională, comunicarea și colaborarea în mediul digital și siguranța în mediul online, cu precădere protejarea dispozitivelor electronice și protejarea datelor personale.
Pentru a asigura o implementare cât mai bună a activităților disponibile prin platformele JA România și „Școala din viitor”, mai mult de 1.000 de profesori au participat la sesiuni de formare atât față în față, cât și on line. În urma acestor sesiuni, activitățile disponibile pe platforma „Școala din viitor“ au fost folosite la clasă de peste 800 de învățători și profesori în 440 de școli din 241 de localități din România, cu scopul de a îmbina abilitățile digitale cu domenii profesionale esențiale pentru dezvoltarea comunităților. Elevii au fost încurajați să utilizeze tehnologia responsabil și să o integreze în mod sustenabil în activitățile zilnice.
„Proiectul «Școala din viitor» a reușit să capteze interesul atât al fetelor, cât și al băieților, prin diversitatea activităților care au reprezentat o modalitate eficientă de învățare experiențială și prin cooperare despre IoT și mediul înconjurător. Activitățile proiectului au creat condițiile pentru dezvoltarea abilităților sociale, antrenarea și exersarea abilităților digitale și a motivației pentru învățare.“ a precizat unul din profesorii participanți care predă la Școala Gimnazială Sfântul Andrei din București.
„Cunoșteam informații despre «Școala din viitor» deoarece am parcurs diverse activități de pe platformă împreună cu tatăl meu. M-am bucurat că am avut și la orele de dirigenție activități de acest fel. Mi-a plăcut foarte mult să creez în platforma Scratch.“ a opinat un elev de la Școala Gimnazială Nr. 97 din București.
Într-o componentă dedicată a proiectului Rețeaua Școala din viitor, 50 de unități școlare au fost dotate, în urma unui apel public, cu kit-uri tehnologice care permit utilizarea realității augmentate și accesarea unui conținut special pentru echipamentele oferite. Astfel, 6.000 de elevi au putut să folosească materiale atipice pentru experiențe interactive, în care bucăți de aluminiu și carton reciclat au devenit componente tehnice, iar cuburile Merge s-au preschimbat în piramide sau planete ale Sistemului Solar.
Deci nu e de mirare optimismul cu care un profesor de la Școala Gimnazială George Tutoveanu Bârlad, județul Vaslui a primit această inițiatvă educațională: „Vom continua să integrăm în activitățile noastre școlare resurse marca «Școala din viitor», pentru că sunt stimulative, atractive și ajută la dezvoltarea competențelor de tot felul, nu doar a celor digitale.“
La finalul proiectului, șase unități școlare cu cea mai activă implicare în proiect au primit un sprijin financiar pentru dotări cu echipamente: Școala Gimnazială Nr. 9 „Nicolae Orghidan“ din Brașov, Școala Gimnazială „Mircea Sântimbreanu“ și Școala Gimnazială „Sfântul Andrei“ din București, Școala Gimnazială Săcălaz din structura Beregsău Mare (județul Timiș), Școala Gimnazială „Ion Petrovici“ din Tecuci (județul Galați) și Școala Gimnazială „Virgil Iovănaș“ din Șofronea (județul Arad).