Înapoi la școală, dar nu înapoi la bullying
02 Septembrie 2024, 09:55
Asociația Acting Works împreună cu Primăria Capitalei prin ARCUB anunță începerea unui proiect cultural prin care urmărește să contribuie la eforturile de combatere a bullying-ului și a discriminării existente în școlile bucureștene și nu numai. Proiectul „Unitate în Diversitate. Spectacol și ateliere antibullying în București” propune o abordare a fenomenului dintr-o perspectivă nouă și prin metode cultural-educaționale alternative, atractive pentru publicul tânăr: spectacole de teatru, discuții, ateliere interactive și vizionarea de materiale video create chiar de eleve și elevi.
„Unitate în Diversitate. Spectacol și ateliere antibullying în București” este un proiect co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului „București 565. Conexiuni urbane” 2024. Pentru informații detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Municipiului București prin ARCUB, puteți accesa www.arcub.ro.
Proiectul este și un pas înainte pentru descentralizarea evenimentelor culturale din București, prin concentrarea pe școli gimnaziale și licee din Capitală care au acces limitat la evenimente culturale și socio-culturale, având în vedere criterii precum locația în zone cu resurse socio-economice reduse, lipsa infrastructurii adecvate pentru activități culturale sau prezența unui număr semnificativ de elevi provenind din medii defavorizate. Școlile partenere în proiect sunt Colegiul Național Aurel Vlaicu, Liceul Tehnologic Theodor Pallady, Școala Gimnazială 190, Școala Gimnazială General Eremia Grigorescu, Liceul Tehnologic Dimitrie Gusti și Școala Gimnazială 311.
În cadrul proiectului, va avea loc un turneu în cele 6 unități de învățământ, unde artiștii vor susține câte o reprezentație a spectacolului „Vi me som rom/Și eu sunt rom”, un spectacol care prezintă trei povești despre ce înseamnă să fii rom în România, având la bază experiențe reale. Spectacolele vor continua cu dezbateri moderate de către actori, în cadrul cărora elevii și profesorii sunt invitați să discute despre tipurile de bullying manifestate în școli și să identifice cele mai frecvente tipuri de bullying din școala lor. În plus, în baza discuțiilor, vor fi realizate ateliere în toate cele 6 unități educaționale pentru identificarea unor măsuri sustenabile de combatere a acestui fenomen folosind elemente de educație nonformală (teatru forum) și new media (filmulețe realizare împreună cu adolescenți) în rândul elevilor. Atelierele vor fi susținute de actrița Mădălina Brândușe și actorul Andrei Șerban, care au mai testat și în alte proiecte metoda teatrului forum pentru combaterea bullying-ului.
„În 2019, Ministerul Educației a promulgat Legea nr. 211/2019, prin care bullying-ul este interzis în școli, iar în 2020 a stabilit normele metodologice pentru implementarea „Strategiei pentru reducerea fenomenului de violență”, care presupune dezvoltarea unor echipe multidisciplinare în școli, pentru a interveni în cazuri de bullying. Strategia pune accentul pe măsuri punitive împotriva agresorului, care, deși pot fi legitime, nu rezolvă problema de fond. Bullying-ul este o problemă sistemică. Ne bucurăm că avem posibilitatea de a începe acest proiect odată cu începerea școlii, propunând o abordare restaurativă în prevenția și combaterea acestui fenomen. Vrem să contribuim la construirea în școli a unui mediu sigur de învățare și prietenie, un loc unde toți elevii să revină cu bucurie, indiferent de etnie, gen sau mediul socio-economic din care provin.”, a declarat Mădălina Muscă, sociolog și manager al proiectului.