Dinamica educației schimbă lumea. Proiectul RTV finanțat prin Erasmus+
17 Martie 2022, 15:08
În ultimul secol, dinamica tehnologică şi cea economică au impus o altă dinamică a concepţiei, structurii programelor școlare, dar şi una a investiţiilor în aparatură, în retehnologizare şi în pregătirea profesională.
Prin proiectul RTV – Key Competences in Media Production for Radio, Film and Television (octombrie 2019 - august 2022), finanțat prin programul Erasmus+, acţiunea Ka2, patru instituții din trei țări (România, Franța, Italia) fac demersuri teoretice și practice pentru a dinamiza procesul școlar de specialitate în acord cu societatea.
Dispariţia din România a şcolilor profesionale şi liceelor care puteau furniza personal calificat în mass-media, insuficienţa lor în spaţiul european impun un astfel de proiect, bazat pe o amplă cercetare, premisă pentru modificarea legislaţiilor de profil (legea audiovizualului, codul muncii, standardele ocupaţionale).
De asemenea, prin produsele intelectuale create, prin activitățile din proiect realizate de parteneri (Societatea Română de Radiodifiuziune -coordonator- , Colegiul Tehnic Media, Universitatea de Ştiinţe Sociale şi Umaniste Lumière Lyon 2 din Franţa, Asociaţia Culturală Pixel din Florenţa din Italia), specialiștii speră să transforme, multiplice şi reînfiinţeze structuri educaţionale utile acestor timpuri.
Ca demersul lor educațional să reușească e nevoie de strategii statale şi europene pentru a defini mai clar colaborarea dintre şcolile de profil şi piaţa muncii.
Școala a devenit o chestiune complicată: de multe ori actul educațional este sufocat de birocrație în dauna creativității și practicii. Cum repari problemele apărute în parcursul școlar al elevilor și profesorilor? Imaginezi, muncești, te dedici, finanțezi.
“Nu poți să fii profesor dacă nu încerci să înveți tot timpul și dacă nu aduci pedagogia la nivelul de înțelegere al elevilor.” crede profesorul de imagine și film Adrian Zăvoianu de la Colegiul Tehnic Media din București, o școală care are o ofertă școlară diversificată pentru piața muncii din domeniul audiovizualului și al presei digitale și tipărite.
A fi profesor în secolul XXI este o provocare, iar a fi formator și cercetător în proiecte europene a devenit o necesitate. Da, școala te poate ajuta “să devii perseverent, curios, să-ți strârnească dorința de învățare” pentru a face o meserie care îți place mai spune Dana Popescu-Jourdy, conferențiar universitar la Universitatea de Ştiinţe Sociale şi Umaniste Lumière Lyon 2 din Franța.
Totul e să vrei să schimbi lumea. Șansele vin pe parcurs, așa cum a venit și acest proiect European Erasmus+ în care, la a doua Conferință de multiplicare (14 martie 2022), câtorva zeci de elevi dintre participanți și beneficiari le-a încolțit ideea că pot schimba lumea prin educație, prin a face lucrurile altcumva.
Mirela Nicolae
Mai multe informații despre conferință și rezultatele din proiect vor putea fi ascultate sâmbătă, 26 martie 2022, în emisiunea IClasa (14-14.30).