Trei universuri artistice la MNAR
29 Noiembrie 2019, 10:23
Muzeul Național de Artă al României ne propune în această perioadă, câteva expoziții temporare care ne plimbă prin artele mai vechi, dar și mai noi. Dintre acestea, vom avea în atenție acum, doar trei.
Una dintre expoziții (de văzut până pe 31 dec. 2019) găzduită în Sala de grafică a Galeriei de Artă Românească Modernă este rezultatul unei investigații având ca subiect portretul poetului avangardist Tristan Tzara, pictat de M.H. Maxy în 1924 și publicat în revista „Contimporanul”. Expoziția cuprinde „exponate probă” (după cum afirmă chiar organizatorii evenimentului) care documentează procesul de descoperire a unui tablou, ”ascuns” în tot acest timp sub ochii noștri.
Curatorul Monica Enache care semnează realizarea expoziției ”a pornit cercetarea de la presupunerea că Portretul lui Tristan Tzara aflat la MNAR a fost pictat peste lucrarea din 1924. Cu concursul Institutului Național de Cercetare Dezvoltare în Optoelectronică - INOE 2000 s-a realizat o excelentă analiză cu raze X a picturii, care a permis confirmarea ipotezei.”
Tehnica avansată și profesionalismul cercetătorilor, iată că ne permit să ne bucurăm de ”Portretul lui Tristan Tzara, cât și (de) imagini ale picturii, realizate în lumină razantă și fluorescentă, alături de radiografii, toate probând prezența portretului interbelic dedesubtul celui pe care îl poate admira astăzi în colecțiile MNAR.” Partea documentară este fundamentală șideci, se explică vizionarea unui ”material video înfățișând fragmente din retrospectiva M.H. Maxy (1965) de la Sala Dalles, momentul în care portretul a fost pentru prima dată expus după intervenția artistului, în varianta pe care o cunoaștem astăzi.”
Până pe 2 februarie 2020 se poate vedea expoziția ”În jurul și împrejurul Suprarealismului ” găzduită de Sala destinată expozițiilor temporare din Galeria de Artă Europeană, eveniment conceput în cadrul programului de cooperare între Valonia - Bruxelles şi România.
Centrul Gravurii și al Imaginii imprimate din La Louvière (Belgia) și de această dată ne impresionează prin patrimonial pe care îl deține și prin geneozitatea de a-l expune. Sunt astfel, prezentate operele a 22 de artiști și scriitori reprezentativi pentru suprarealismul belgian, cu accent pe anii 1970. Pierre Alechinsky, Max Ernst, Achille Chavée, Pol Bury sau Juan Miró fac parte din artiștii ale căror opere pot fi admirate în această expoziție.
Până pe 30 ianuarie 2020, la Parterul Galeriei Naționale în expoziția ”Lemn, Aur, Lumină” (curator Irina Ungureanu) admirăm lucrări de pictură și sculptură ale artiștilor Ovidiu și Sultana Maitec, într-un dialog vizual cu a doua generație de artiști a familiei: Stéphane și Dana Maitec.
Prin ultimii doi artiști, fotografia își face loc în această prezentare, afirmând unul dintre limbajele contemporane ale artelor. ”Stéphane Maitec, fiul celor doi artiști, lucrează, din 2002, alături de Dana Maitec: un duo care și-a construit o impresionantă carieră internațională în fotografia artistică. În această expoziție, cei doi propun însă un experiment vizual spectaculos în noua lor serie de lucrări, ”Reflections”, care aduce împreună, printr-un fascinant joc de reflexii, fotografia, sculptura și pictura, rezultatul fiind nou gen artistic fluid, ce prezintă o nouă abordare a luminii.”
Expoziția aduce laolaltă peste 70 de sculpturi de Ovidiu Maitec și circa 50 de picturi de Sultana Maitec, iar Stéphane și Dana Maitec oferă privitorilor în premieră în România, peste 50 de lucrări și instalații interactive din seria Reflections.
Roxana Păsculescu