ILUSTRATE DIN CUBA - Viaductul La Farola
13 Ianuarie 2018, 14:00
În partea orientală a arhipelagului cubanez, în provincia Guantánamo, se găseşte oraşul Baracoa, primul oraş (villa) fondat de spanioli în anul 1511, astăzi monument naţional. Drumul dinspre capitala provinciei până în oraş constituie o adevărată aventură, pentru că trebuie să recurgi la un traseu deosebit care şerpuieşte printre munţi. Acest traseu poartă numele de Viaductul La Farola, viaduct ce, datorită complexităţii lucrărilor de execuție este considerat, începând cu anul 1997, una dintre cele şapte minuni ale ingineriei civile cubaneze.
* * *
În trecut, în oraşul Baracoa nu se putea ajunge decât pe apă, dat fiind relieful difícil, de unde necesitatea de a se căuta o soluţie constructivă, care să permită şi accesul pe uscat. După o serie de studii, s-a luat hotărârea de a construi viaductul, lucrare de inginerie ce a pus la încercare cele mai noi tehnici ale vremii, tocmai din cauza caracteristicilor terenului său, fiind o zonă muntoasă, cu râuri mari şi numeroase cascade.
* * *
Viaductul La Farola face parte din şoseaua Vía Azul, care leagă oraşul Baracoa de oraşul Guantánamo. Este o şosea de beton armat, cu o lăţime de şase metri, ce ocoleşte masivul muntos Sagua Baracoa de la sud la nord, pe un traseu de 30 km, plin de serpentine. El are o înălțime care atinge 450 de metri deasupra nivelului mării. A fost o lucrare foarte dificilă, având în vedere caracteristicile locului, deoarece formaţia sa geologică nu a permis utilizarea de materiale explozive, astfel că singura soluţie ce a putut fi acceptată a fost doar folosirea ciocanelor pneumatice.
Acest traseu este cu adevărat impresionant. El nu a fost construit prin spargerea muntelui pentru a extinde lucrarea de terasament deja existentă. S-a apelat la o soluţie ingenioasă, anume turnarea deasupra prăpastiei a unei plăci în consolă, susţinută în partea care iese în afară, de către piloni groşi de beton ce sunt înfipţi direct în stâncă.
* * *
Potrivit experților, provocările întâmpinate în construirea acestei şosele au fost numeroase şi prin ingenioasele soluţii folosite, au fost rezolvate dificultăţi ce păreau pe moment de netrecut. În final totul a ieşit conform planurilor, fiind protejată înainte de toate şi viaţa muncitorilor. Fiindcă trebuie spus că la construirea Viaductului La Farola au fost implicate lucrări extrem de riscante. De exemplu, la unele părţi ale fundaţiei a fost nevoie să se sape cu mâna pe laturi a căror pantă avea o înclinaţie de până la 70%, astfel că muncitorii ce au lucrat s-au protejat în permanenţă prin frânghii. De asemenea, la asamblarea grinzilor prefabricate a fost necesară o macara de 30 de tone, plasată pe un camion, pe suprafaţa solidă a drumului, pentru a putea realiza lucrarea.
Pentru a duce la final construcţia Viaductului La Farola, au fost necesare 20 de luni de mare efort fizic şi intelectual, de desfăşurarea capacităţii şi priceperii tuturor celor care au fost implicaţi în crearea acestei capodopere a ingineriei cubaneze.
* * *
Viaductul La Farola a fost inaugurat în anul 1965, la doar şase ani după triumful revoluției cubaneze.
* * *
Vă asigurăm că dacă veţi alege să vizitaţi oraşul Baracoa, veţi rămâne cu o amintire ce vi se va grava pentru totdeauna în memorie. Panorama pe care o oferă La Farola este de neuitat datorită frumuseţii peisajului, cu munţi înalţi şi vegetaţie densă.
* * *
În prezent, vremurile când în oraşul Baracoa se putea ajunge doar cu vaporul, au rămas doar în amintire. Astăzi Baracoa este o destinaţie turistică apreciată de toţi cei cărora le place să se bucure de natură şi să găsească locuri exotice în care omul şi-a pus direct amprenta, ca această minune a Viaductului La Farola.
Realizat de Esther Reyes Corría - RADIO TAÍNO
(traducere – Diana-Maria Şincai)