Ilustrate din Cuba: Casa Prieteniei şi o poveste de dragoste - 2
Somptuoasa clădire din Havana situată în cartierul Vedado, pe strada Paseo, a primit numele oficial de Casa Prieteniei (Casa de la Amistad) datorită destinaţiei actuale. Este un loc în care puteţi respira un aer de cultură şi tradiţie cubaneză. Cu toate acestea, la nivel popular ea este cunoscută drept „Casa Iubirii”, „Casa Misterelor” - deoarece se spune că spiritul celei care a stăpânit-o se mai plimbă încă prin încăperile sale - sau pur și simplu Casa de pe strada Paseo.
19 Martie 2023, 07:30
În spatele perechii de lei care îi întâmpină şi astăzi pe vizitatori, două coloane mari de teracotă cu capiteluri dorice împodobesc uşa de la intrare. Încă din prag ne dăm seama că frumuseţea acestei impunătoare case este la fel de mare ca şi dragostea care a inspirat-o, o dragoste a cărei poveste a scos la suprafaţă toată gândirea şi prejudecăţile unei epoci. Protagoniştii săi au fost Catalina Lasa şi Juan Pedro Baró.
Aşadar, în urma poveştii de dragoste dintre Catalina Lasa şi Juan Pedro Baró, Havana are astăzi un mic palat care, potrivit experţilor în domeniu, a stabilit standarde în arhitectura cubaneză şi a devenit un punct de referinţă în ceea ce priveşte luxul. Conceput de prestigioasa firmă a arhitecţilor Govantes şi Cabarrocas ca o îmbinare a stilului Renaşterii florentine cu Art Deco, acesta a costat, conform calculelor făcute, o sumă exorbitantă pentru vremea respectivă, aproximativ trei milioane de dolari. Se spune că până şi nisipul folosit pentru placare diferitelor suprafeţe a fost adus de pe malurile Nilului. Pentru a reuşi să imprime casei o asemenea frumuseţe şi opulenţă, Juan Pedro Baró nu a precupeţit nicio cheltuială, plătind pentru serviciile celor mai mari talente ale epocii. El a apelat la celebra firmă franceză Dominique, care a fost de acord să trimită angajaţi în Cuba pentru a colabora la proiect, în special la stucaturi şi pardoselilor de marmură, toată de Carrara. Podeaua antreului era dominată de un design de trunchiuri de piramidă şi dreptunghiuri cu pătrate negre, iar un plus de decor era dat de două ouă uriaşe din marmură aşezate pe piedestaluri.
Unul dintre elementele care atrag imediat atenţia celui care intră în Casa Prieteniei, este o fereastră impresionantă prin dimensiuni, cu arcade semicirculare, închisă cu o splendidă feronerie de inspiraţie florentină. Urmează apoi un foarte mare hol de primire cu uşi din mahon preţios care comunica cu biblioteca, sufrageria şi camera de zi. Astăzi vă puteţi bucura de o gastronomie rafinată în restaurantul Primavera, care a fost în trecut sufrageria reşedinţei, un loc foarte spaţios şi aerisit. Cuprinde două părţi, sala de mese şi un salon-terasă adiacent, în stil Art Deco, cu ferestre mari realizate cu sticlă franţuzească. Amintim aici că prestigioasa firmă Lalique a realizat toată sticlăria decorativă şi obiectele de cristal. Mai există încă aplice originale, iar în vitrine, protejate de sticla Lalique, decoraţiuni din porţelan franţuzesc.
Confortabila încăpere din Casa Prieteniei care a fost cândva biblioteca proprietarilor, este astăzi Cameră de Protocol. Pe pereţii acesteia se pot vedea încă vechile rafturi din lemn preţios care adăposteau cărţile celebrului cuplu. Şi acolo se mai găsesc aplice originale, precum şi o frumoasă lampă centrală făcută tot din cristal Lalique.
Într-o parte a holului din Casa Prieteniei se află o scară imensă cu o balustradă având partea superioară laminată cu argint, iar la mijlocul scării poate fi admirat un vitraliu mare. La etajul superior se găseau dormitoarele, legate între ele printr-un coridor intim.
Dormitorul Catalinei era decorat în tonuri suave de roz având pardoseala din marmură gri, în timp ce în dormitorul lui Juan Pedro Baró găsim o podea din marmură cu dale în care alternează carouri albe şi negre, pereţii fiind îmbrăcaţi în lambriuri de mahon. Se spune că încăperea unde Catalina îşi ţinea garderoba ar fi fost căptuşită cu oglinzi încastrate în rame de argint, iar toate accesoriile din baie din marmură roz, constituiau dovada unei luxoase eleganţe.
Nu putem lăsa la o parte nici grădinile conacului, care, deşi astăzi au altă destinaţie, încă mai păstrează o parte din ce-au reprezentat odată. Iniţial fuseseră amenajate în stil franţuzesc, cu alei de nisip, copaci mari de diferite specii şi câţiva pomi fructiferi, dar şi cu fântâni şi statui, acestea din urmă reprezentând frumoase femei dezgolite sau acoperite cu un voal. Această parte a casei a fost proiectată de arhitectul peisagist francez Jean Forestier, care s-a ocupat de Bois de Boulogne din Paris (o pădure situată astăzi în arondismentul 16). Astăzi, pe jos, există dale de ciment pentru a se putea amplasa mese şi circula cu ocazia diferitelor activităţi care au loc acolo.
Acest mic palat din Havana, cunoscut în zilele noastre sub numele de Casa Prietenie, a fost inaugurat în anul 1926. La acea vreme a constituit un important eveniment social la care a participat chiar şi preşedintele ţării. La intrarea principală se spune că cei ce soseau erau întâmpinaţi de lalele aduse din import, iar în grădini se putea servi şampanie. la inaugurarea casei a fost acceptată de înalta societate din Havana, aceeaşi societate care înainte a respins şi dispreţuit acest cuplu, ani la rând. În cele din urmă, pentru cei doi soţi, Catalina Lasa şi Juan Pedro Baró, venise momentul să fie omagiaţi şi să primească recunoaştere socială.
Încă din ziua inaugurării, Catalina s-a stabilit în palatul pe care soţul ei îl construise pentru ea cu dragoste şi mulţi bani. Se crede că tocmai aceea a fost şi seara în care Juan Pedro Baró i-a dăruit soţiei sale, pentru prima dată, celebrul trandafir galben, unic în lume, conceput ca un tribut adus frumuseţii Catalinei. Plantat în grădina conacului, acest trandafir a fost obţinut dintr-un altoi făcut de floricultorii din Havana, botezat cu numele de Catalina Lasa. Floarea, cu petalele sale late şi ascuţite, a devenit curând o noutate şi, timp de mulţi ani a fost la modă ca miresele să poarte aceşti trandafiri galbeni în buchetele lor, ca un omagiu adus femeii care a inspirat o dragoste atât de mare.
Fericitul cuplu s-a bucurat însă puţin timp de noul lor cuib de iubire. La doar doi ani de la construirea impunătoarei reşedinţe Catalina s-a îmbolnăvit, iar soţul ei a dus-o la Paris pentru a fi tratată de cei mai buni specialişti, însă acolo ea a murit. Aşa cum se obişnuia în acele vremuri în rândul claselor bogate, corpul i-a fost îmbălsămat pentru a fi transportat la Havana. Juan Pablo Baró a comandat atunci ridicarea unui magnific mausoleu Art Deco în Cimitirul Cristofor Columb din capitala cubaneză, o adevărată capodoperă a expertului sticlar şi bijutier francez René Lalique.
Realizat de Esther Reyes Corría - RADIO TAÍNO
(traducere – Diana-Maria Şincai)