Ilustrate din Cuba: Casa Prieteniei şi o poveste de dragoste - 1
Cartierul Vedado este unul dintre cele mai importante din Havana, având un impresionant patrimoniu arhitectural care evocă încă imaginea societății elegante și aristocratice de la începutul secolului al XX-lea. În centrul său, pe strada Paseo, se găseşte o impunătoare casă. Faţada şi partea frontală, ce se întinde pe un spațiu încadrat de două străzi, respiră un aer de opulenţă, somptuozitate şi putere, caracteristic celei mai înalte aristocraţii. Doi lei din marmură albă, care susţin blazonul nobiliar, străjuiesc scările ce conduc la uşa de la intrare. Această luxoasă reşedinţă este astăzi Casa Prieteniei (Casa de la Amistad), un loc plin de viaţă, unde se organizează schimburi între diferite culturi, se susţin concerte şi se oferă un rafinat serviciu gastronomic. Ar fi aproape imposibil să nu priveşti cu încântare admirabila arhitectură a acestei case şi toată frumuseţea pe care o cuprinde. Maiestuoasa construcţie este un loc în care, după cum am mai spus, astăzi te poţi bucura de muzică, dans şi recreere, drept pentru care nimeni nu şi-ar putea imagina ce evenimente întunecate şi tragice au însoțit povestea de dragoste a proprietarilor săi. Este vorba despre o poveste care a dus la construirea maiestuoasei reședințe și care a fost legată de cel mai mare scandal social al primului deceniu al secolului al XX-lea în Cuba.
18 Martie 2023, 07:30
Era anul 1919 când s-a pus piatra de temelie a acestei clădiri aparte, un adevărat palat ale cărui forme exterioare au fost inspirate de stilul Renaşterii italiene. Fundaţiile erau atât de mari încât atrăgeau atenţia tuturor trecătorilor, care erau uimiţi peste măsură şi curioşi să afle a cui sau pentru cine se înălţa construcţia. În timpul anilor cât au durat lucrările se zvonea că nici măcar proiectanţii săi, renumiţii arhitecţi Govantes şi Cabarrocas, nu ştiau cine sunt proprietarii. Răspunsul a rămas un mister care a fost dezvăluit abia cu două săptămâni înainte de inaugurarea casei, în anul 1926: proprietara era Catalina Lasa.
Şi de aici începem să vă dezvăluim una dintre marile poveşti de dragoste ale burgheziei cubaneze, a cărei protagonistă este Catalina Lasa del Río, ce se număra printre cele mai admirate femei din Havana, câştigătoare a mai multor concursuri de frumuseţe. Este o poveste cu mai multe versiuni, care are o strânsă legătură cu legalizarea divorţului în Cuba. Astăzi vom vorbi despre una dintre acestea.
Catalina se trăgea dintr-o familie nobilă şi era căsătorită cu Pedro Estévez Abreu, întâiul născut al lui Luis Estévez y Romero, primul vicepreşedinte al Republicii Cuba, şi al Martei Abreu, o femeie patriotă, cunoscută ca binefăcătoarea oraşului Santa Clara. Se povesteşte că, la o petrecere a înaltei societăţi din Havana începutului de secol al XX-lea, Catalina l-a cunoscut pe bogatul moşier creol şi proprietar al mai multor fabrici de zahăr, Juan Pedro Baró, iar săgeata trasă de Cupidon a stricat echilibrul căsniciei Catalinei. Între ea şi Juan Pedro a izbucnit o pasiune fără limite şi au început inevitabilele întâlniri secrete.
Împinsă de iubire, tânăra Catalina i-a propus soţului ei să se despartă de comun acord, dar acesta a refuzat. Se spune că îndrăgostiţii s-au văzut un timp în secret, până când şi-au făcut publică dragostea. Atunci a izbucnit unul dintre cele mai mari scandaluri ale vremii, deoarece în Cuba, divorţul nu era încă permis din punct de vedere legal. Astfel, Catalina a trebuit să îndure dispreţul unei societăţi aristocratice şi învechite, care o critica fără milă. Nu este greu de imaginat că atmosfera a devenit insuportabilă pentru Catalina şi Juan Pedro, ca să nu mai vorbim de resentimentele familiei Abreu, care i-a persecutat cu înverşunare. Când cei doi au decis să se mute la Paris, soţul Catalinei a intentat împotriva ei o acţiune în justiţie. Ea a fost reclamată la Interpol, fiind acuzată de cele mai grave infracţiuni, inclusiv de bigamie.
Printre numeroasele poveşti despre animozitatea faţă de Catalina şi se numără şi vizita lor la Gran Teatro din Havana pentru a vedea un spectacol al unei companii italiene. În semn de protest şi pentru a-i face de ruşine, publicul a ieşit din sală lăsându-i singuri. Doar că actorii au continuat reprezentaţia ca şi cum sala ar fi fost plină. Recunoscătoare, la finalul spectacolului Catalina şi-a aruncat toate bijuteriile pe scenă.
S-a scris mult despre poveste de dragoste dintre Catalina şi Juan Pedro Baró şi despre vicisitudinile ei. Din câte se povesteşte, cuplul hărțuit a fost nevoit să fugă din Franţa, deghizat. Se mai povesteşte că ar fi fugit pe trei continente sau că s-au dus direct în Italia, la Vatican, pentru a-l vizita pe Papa Benedict al XV-lea. Adevărul este că cei doi au reuşit să fie ascultaţi de Suveranul Pontif, care i-a binecuvântat şi a dispus anularea de către biserică a căsătoriei dintre Catalina şi Pedro Estévez Abreu. Drept urmare, Catalina şi Juan s-au întors la Paris, unde s-au căsătorit în conformitate cu legislaţia franceză, făcând apoi constant călătorii de plăcere şi de afaceri în Europa şi în Statele Unite ale Americii. Se ştie, de asemenea, că cei doi soţi frecventau cele mai aristocratice saloane ale bătrânei Europe şi că vila lor pariziană era un reper important în viaţa socială a oraşului.
În 1918, preşedintele , bun prieten cu Baró, a promulgat legea care legaliza divorţul în Cuba. Catalina Lasa şi Baró au revenit la Havana. În cursul aceluiaşi an a fost desfăcută legal căsătoria dintre Catalina şi Pedro Estévez Abreu. Unii consideră că acesta ar fi fost primul divorţ înregistrat în Cuba, dar de fapt a fost doar unul dintre primele.Din acel moment Catalinaa putut să-şi trăiască povestea de dragoste cu bogatul moşier. Bucuros peste măsură, acesta a dorit să-i facă un cadou special iubitei sale, începând construcţia conacului de pe strada Paseo.
Spuneam mai devreme că abia cu două săptămâni înainte de inaugurare s-a aflat cine este proprietara. Inspirat de iubire şi dispunând de suficienţi bani, Baró a pus să fie construit acest mic palat, considerat de specialişti un reper istoric în arhitectura cubaneză. Clădirea, care din punct de vedere estetic are prea puţini rivali în capitala Cubei, prezintă un stil eclectic. Arhitecţii au creat o faţadă inspirată de o vilă florentină din Renaștere, în timp ce în interiorul casei designul este cel obișnuit la acea vreme, în principal Art Deco cu detalii în stil egiptean.
Astăzi, cunoscând povestea impozantei reşedinţe care poartă numele de Casa Prieteniei (Casa de la Amistad), ne dăm seama că frumuseţea ei este la fel de mare ca dragostea care a inspirat-o. Presa vremii s-a delectat prezentând publicului larg, ca într-o piesă de teatru, toţi actorii care au luat parte la punerea ei în scenă. Dar asupra caracteristicilor acestui palat, care îl fac atât de special în contextul arhitectural al Havanei, vom mai reveni cu noi amănunte.
Realizat de Esther Reyes Corría - RADIO TAÍNO
(traducere – Diana-Maria Şincai)