Ascultă Radio România Cultural Live

Bilet de îmbarcare spre… Cuba, pentru o plimbare pe calea undelor cu maşinile de epocă

06 Septembrie 2020, 13:30

duminică, 6 septembrie… de la 13,44

O imagine bine-cunoscută a capitalei cubaneze este cea care înfăţişează, în vecinătatea Capitolului Naţional, un şir de maşini luxoase şi pline de culoare, scoase parcă dintr-un un muzeu, care, liniştite şi pline de încredere, îşi aşteaptă pasagerii. La Ilustrate din Cuba, colegii noştri de la Radio Taino ne vor dezvălui povestea acestor maşini de epocă, pe care în Cuba toată lumea le numeşte „Almendrones”.

* * *

Mulţi dintre turiştii care vizitează Havana spun că puţine lucruri sunt mai emoţionante decât o plimbare prin oraş într-o maşină decapotabilă clasică, bronzându-te şi bucurându-te de arhitectura acestei capitale numite, pe bună dreptate, oraş-minune. Şi asta, pentru că, deşi pare de necrezut, mii de maşini asemănătoare ca epocă şi fabricaţie circulă în fiecare zi nu doar în Havana, ci în toate oraşele cubaneze. Aceste automobile anterioare anilor ’60 ai secolului trecut provin din Statele Unite ale Americii. Ele rulează pe străzi maiestuoase şi în stare bună de funcţionare, putând concura uşor cu cele mai moderne. Printre aceste adevărate bijuterii se numără modele de excepţie ale mărcilor Pontiac, Chevrolet, Buick, Ford, Cadillac, Dodge sau Chrysler.

* * *

Maşinile clasice au ajuns în Cuba înainte şi în timpul guvernării preşedintelui Fulgencio Batista Zaldívar, care avea multe afaceri cu importante companii americane. Această relaţie a dat naştere unei activităţi care consta în prezentarea maşinilor noi, fabricate în Statele Unite ale Americii, pe renumitul Malecon din Havana. Nu este de mirare că, pentru a le face publicitate, americanii şi-au dorit să folosească acest bulevard maritim cunoscut pe plan internaţional, care întrunea toate condiţiile pentru a le garanta succesul. Iar la final, automobilele aduse pentru asemenea campanii promoţionale sfârşeau prin a rămâne în Cuba, în loc să fie duse înapoi în Statele Unite ale Americii. Aşa au ajuns, încet-încet pe teritoriul cubanez aceste maşini, simbol al prosperităţii şi poziţiei sociale în acea vreme.

* * *

Triumful Revoluţiei cubaneze din anul 1959 şi blocada impusă de către guvernul Statelor Unite ale Americii a dus la ruperea definitivă a relaţiilor comerciale între cele două ţări. Astfel, pătrunderea maşinilor americane în Cuba a încetat, ajungându-se ca vechile automobile rebotezate „almendrones” (cuvânt derivat din „almendra”, care înseamnă migdală - Nota trad.) să devină una dintre cele mai reprezentative imagini ale arhipelagului cubanez.

Nimeni nu ştie în ce moment anume a început să fie folosit cuvântul „almendrones” pentru a desemna maşinile clasice americane. Cert este că locuitorii acestei insule scăldate de Marea Caraibilor au găsit imediat, cu ingeniozitatea lor firească, un nume pentru aceste piese de muzeu rulante. Potrivit unor jurnalişti, numele se datorează formei de migdală pe care o aveau automobilele din anii ’50 ai secolului trecut. Cuvântul a pătruns în limbajul popular, iar în ziua de azi toţi cubanezii numesc vechile maşini „almendrones”, indiferent de marca lor. Cele mai multe dintre ele sunt folosite ca taxiuri, iar pentru călătorul pasionat de automobilele clasice, o mare atracţie o constituie tocmai posibilitatea de a lua, la plecare, o fotografie cu aceste relicve sau dea-şi face un selfie la bordul lor, ca şi cum ar fi urcat într-o maşină a timpului.

* * *

Cuba este poate singurul loc din lume unde maşinile clasice americane din anii ’50 ai secolului trecut şi chiar anterioare acestui an sunt încă aproape intacte, rulând alături de alte vehicule, mai moderne. Iar faptul că pot fi folosite şi acum cu succes se datorează în mare măsură proprietarilor lor, care, pentru a le menţine în stare de funcţionare, s-au văzut nevoiţi să le aducă multe modificări şi să facă uz de o mare creativitate. Unele automobile au încă piese originale, altele păstrează însă doar caroseria, acestea din urmă folosind motoare şi piese de la alte vehicule. Există şi maşini ce au suferit chiar şi schimbări legate de combustibil, astfel încât să funcționeze atât cu motorină, cât şi cu benzină.

Cu siguranţă, cei care ajung pentru prima dată în arhipelagul cubanez vor fi surprinşi să vadă atât de multe autoturisme vechi, de parcă s-ar afla într-un film de epocă. Şi, poate, vor fi şi mai uimiţi dacă vor asista la o paradă de maşini decapotabile, împodobite pentru nuntă cu baloane şi panglici colorate, care îi duc pe miri şi pe rudele acestora la o plimbare prin oraş, în sunetul unei muzici gălăgioase, care umple atmosfera. O realitate creată printr-o blocadă care nu a mai permis Cubei să schimbe maşinile în ritmul celorlalte ţări, astfel încât populaţia s-a văzut obligată să efectueze o întreţinere constantă a vehiculelor pe care le avea. Acesta este motivul pentru care aşa-numitele „almendrones” s-au păstrat până azi în stare foarte bună.

* * *

„Almendrones” fac deja parte din imaginarul popular şi sunt reprezentate în toate manifestările artistice cubaneze. Peisajul oraşului este nuanţat de ele. Sunt îngrijite şi răsfăţate de proprietarii lor, care sunt conştienţi de faptul deţin nişte automobile aparte, care într-un asemenea număr nu mai pot fi găsite decât în Cuba. Acesta este motivul pentru care există Clubul maşinilor vechi „A Lo Cubano”, fondat la 4 octombrie 2003, cu scopul de a promova restaurarea, întreţinerea şi conservarea acestor autoturisme clasice. Clubul are un amplu istoric de activităţi, între care curse amicale, parade, expoziţii sau concursuri. De asemenea, maşinile de epocă au apărut în filme, atât cubaneze, cât şi străine, în seriale şi programe de televiziune, în documentare. Şi, ca o curiozitate, menţionăm prezenţa lor în partea a opta a serialului hollywoodian „Furios şi iute”, filmată în Havana.

* * *

În Cuba există şi Muzeul Automobilelor, care este situat în inima Havanei Vechi, una dintre cele mai turistice zone ale capitalei. Este un autentic muzeu al maşinilor clasice şi dispune de două săli de expoziţii, în care se află peste 40 de automobile cu relevanţă istorică. Majoritatea sunt de fabricaţie americană, dar există şi exemplare fabricate în alte ţări din Europa. Printre piesele cele mai semnificative se numără cel mai vechi vehicul din colecție care datează din 1903, un Ford T din 1918, care a revoluţionat epoca automobilului, un Cadillac V16 din 1930, un Baby Lincoln, un FIAT, precum şi un Oldsmobile din 1959.

* * *

În prezent Cuba are aproximativ 75.000 de maşini clasice care s-au păstrat, cu data de fabricaţie între anii 1920 şi 1950. Peste 10.000 dintre ele circulă doar în Havana. Predomină, în stare foarte bună, mărcile Chevrolet şi Ford. Şi asta pentru că până la 1 ianuarie 1959, automobilul care s-a vândut cel mai mult în această ţară a fost marca Chevrolet, care reprezenta 24% din parcul auto. Pe locul al doilea se situa marca Ford, cu 13%, iar pe locul al treilea, marca Buick.

Dezvoltarea continuă a turismului a readus la viaţă automobilele din anii secolului trecut. Interesul pentru maşinile de epocă pe care îl arată cei care vizitează Cuba i-a determinat pe proprietarii acestora să le repună în circulaţie.

* * *

Maşinile de epocă prezente pe străzile din Cuba, numite popular „almendrones” au avut de-a lungul anilor multiple utilizări. În prezent, ele constituie o alternativă la transportul urban şi sunt un punct de atracţie pentru toţi cei care, pe lângă soare şi plaje frumoase, caută să cunoască şi o parte de istorie. Cât despre faptul că sunt bine păstrate, strălucitoare ca în prima zi şi în perfectă stare de funcţionare, aceasta spune multe despre perseverenţa şi inventivitatea cubanezilor.

Realizat de Esther Reyes Corría - RADIO TAÍNO

(traducere – Diana-Maria Şincai)

Merlion – monumentul iconic din Singapore
Călătorii 04 Aprilie 2025, 08:00

Merlion – monumentul iconic din Singapore

Fântâna ornamentală reprezentând o creatură mitică, pe jumătate sirenă (mermaid), pe jumătate leu (lion),...

Merlion – monumentul iconic din Singapore
Dinant (Belgia) – orașul saxofonului
Călătorii 28 Martie 2025, 08:00

Dinant (Belgia) – orașul saxofonului

Inventatorul saxofonului, Adolphe Sax s-a născut pe 6 noiembrie 1814 în Dinant, într-o casă modestă de pe strada...

Dinant (Belgia) – orașul saxofonului
Muntele Parnas – sălașul poeziei
Călătorii 21 Martie 2025, 09:00

Muntele Parnas – sălașul poeziei

Potrivit mitologiei, Muntele Parnas din centrul Greciei era casa celor nouă muze, care trimiteau scântei creatoare...

Muntele Parnas – sălașul poeziei
Comitatul Sligo din Irlanda – „Yeats country”
Călătorii 14 Martie 2025, 09:00

Comitatul Sligo din Irlanda – „Yeats country”

Tărâm al legendelor celtice, comitatul Sligo de pe coasta Atlanticului a inspirat multe dintre poemele lui William...

Comitatul Sligo din Irlanda – „Yeats country”
Călător de weekend:  Brassempouy
Călătorii 07 Martie 2025, 09:00

Călător de weekend: Brassempouy

În sud-vestul Franței, într-o peșteră din apropierea satului Brassempouy, a fost descoperită, în 1894, o...

Călător de weekend: Brassempouy
Da Lat – Grădina Vietnamului
Călătorii 28 Februarie 2025, 09:00

Da Lat – Grădina Vietnamului

Un oraș al primăverii eterne, Da Lat a fost construit de coloniștii francezi ca un refugiu pentru căldura tropicală din...

Da Lat – Grădina Vietnamului
Telemark (Norvegia) – regiunea unde a apărut schiul modern
Călătorii 21 Februarie 2025, 09:00

Telemark (Norvegia) – regiunea unde a apărut schiul modern

Istoria schiului modern începe la mijlocul secolului al XIX-lea, în satul Morgedal din regiunea Telemark , unde...

Telemark (Norvegia) – regiunea unde a apărut schiul modern
Banská Štiavnica (Slovacia) - epicentrul mondial al iubirii
Călătorii 14 Februarie 2025, 08:00

Banská Štiavnica (Slovacia) - epicentrul mondial al iubirii

Pe vremuri a fost un El Dorado al Europei și a furnizat argintul care strălucește în orașe imperiale precum Viena sau...

Banská Štiavnica (Slovacia) - epicentrul mondial al iubirii
Ascultă live

Ascultă live

06:00 - 07:00
Album de colecție
Ascultă live Radio România Cultural
06:05 - 07:00
LUMINA CREDINŢEI
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
06:00 - 07:00
English 6
Ascultă live Radio România Internaţional 1
06:00 - 07:00
Ştiri
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
06:00 - 07:00
Folcloria
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
06:03 - 10:00
Bună dimineaţa, Oltenia
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
06:03 - 10:00
BUNĂ DIMINEAȚA, BANAT!
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
06:00 - 07:00
Universul credinței
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru