Sofocle, Euripide și Shakespeare, în trei zile, la TNRS
23 March 2017
„Faust” revine într-o nouă formulă
23 March 2017

Regizorul filmului ‘(M)ucenicul’: ‘În Rusia, religia e în toate’

Unul dintre cele mai apreciate filme recente despre fundamentalismul religios și unul dintre puținele plasate în lumea ortodoxiei, ‘(M)ucenicul’, în regia lui Kirill Serebrennikov, vine pe marile ecrane din România din 31 martie, distribuit de Transilvania Film.

Trailer: http://bit.ly/2lSqm9b

În prima săptămână, filmul va rula în cinematografe din București, Cluj-Napoca, Timișoara, Constanța, Brașov, Craiova, Pitești, Târgu Jiu, Oradea, Botoșani, Focșani, Deva, Iași, Baia Mare, Bistrița, Piatra Neamț, Sfântu Gheorghe, Gura Humorului.

Spectatorii din Capitală îl pot vedea în avanpremieră duminică, 26 martie, de la 19.30, la Cinema Muzeul Țăranului.

Inspirat de fenomenul global al fanatismului religios în rândul tinerilor, dar și de evenimentele din țara sa, unde Biserica Ortodoxă, sub regimul lui Vladimir Putin, a căpătat un rol esențial în politică, educație și societate, regizorul Kirill Serebrennikov a preluat piesa germană Martyr, de Marius von Mayenburg, și a adaptat-o pentru Rusia. Contextul este similar cu cel din România, unde Biserica Ortodoxă se implică în toate aspectele importante ale vieții politice și sociale.

Protagonistul este un tânăr care caută și găsește în versetele Bibliei răspunsuri pentru furia care se acumulează în el și pentru senzațiile puternice și derutante care însoțesc adolescența. ‘Ce pot face părinții, profesorii și societatea, în general, când un tânăr devine radical, indiferent de religie?’, este una dintre întrebările importante pe care le lansează filmul.

‘Era o vreme când valuri de adolescenți sfidători își afirmau independența intelectuală în fața părinților rupându-se de religie. Astăzi, în epoca agnosticismului, să te apuci să citești Biblia poate părea un act de rebeliune cel puțin la fel de șocant, lucru dovedit în ‘(M)ucenicul’, splendidul film al lui Kirill Serebrennikov, un tur amețitor de wrestling moral care te lovește mai tare decât o mahmureală după o beție cu tradiționala Nastoyka’, scrie publicația americană Variety.

‘Întotdeauna, partea cea mai întunecată a subconștientului nostru ne împinge să căutăm căi prin care să facem față frustrărilor. Tânărul din film și-a găsit calea: religia. În Rusia, religia e în toate. Este a doua ideologie oficială’, spune regizorul Kirill Serebrennikov.

‘Rușii preferă să aibă un lider pe care să-l urmeze, decât să gândească pe cont propriu. Chiar dacă Biserica este separată de Stat, religia ortodoxă acționează la toate nivelurile societății: armată, instituții, cultură și educație, în mod special’, adaugă cineastul rus.

‘(M)ucenicul’ este terenul de luptă fascinant dintre două tabere, două viziuni diferite asupra lumii care se ciocnesc în societăți puternic polarizate, cum sunt cele din Rusia și România: cea seculară și cea religioasă. Potrivit Variety, filmul este ‘un studiu binevenit al fanatismului religios, care nu desconsideră inteligența nici uneia dintre tabere’.

Cuprins de o criză mistică, Veniamin (Petr Skvortsov) își confruntă mama, colegii și profesorii cu Biblia în mână. Au voie fetele să ia lecții de înot la școală în bikini? Chiar e nevoie de educație sexuală în clasă? Ar trebui studiată teoria evoluției la ora de științe? Adulții sunt copleșiți de certitudinile pe care tânărul le strigă invocând Scriptura. Nimeni, în afară de Elena (Victoria Isakova), profesoara lui de biologie, nu-l va provoca pe propriul teren.

(M)ucenicul a primit cronici entuziaste la Cannes, unde a rulat în competiția Un Certain Regard și a obținut Premiul François Chalais, acordat filmelor care promovează valorile jurnalismului.

Regizor de teatru, film și televiziune, Kirill Serebrennikov (n. 1969) a absolvit cu onoruri fizica, în 1992, la Universitatea de Stat Rostov din Rusia. În 2008, a inițiat un curs experimental de regie și actori la Școala de Artă Teatrală din Moscova, care a devenit, patru ani mai târziu, Studio Seven. Din 2012, Kirill Serebrennikov este director artistic al Gogol Center din Moscova. A câștigat numeroase premii în teatru, film și televiziune.

‘(M)ucenicul’ este al patrulea său lungmetraj, după Playing the Victim (2006, Marele Premiu la Kinotavr Russian Open Film Festival și Rome Film Festival), Yury’s Day (Competiție Locarno IFF, 2008) și Betrayal (Competiție, Festivalul de la Veneția, 2012), filmul care i-a adus recunoașterea internațională.

‘(M)ucenicul’ va fi distribuit în cinematografele din România din 31 martie, de Transilvania Film.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *