Joy of Life, concert de deschidere a Stagiunii de Jazz de la Sala Radio.
22 October 2019
Tenorul Mihai Irimia, invitat în „Don Giovanni”-ul lui Mozart de pe scena Operei Naționale București
22 October 2019

Povestea Maitec în expoziția Lemn Aur Lumină la Muzeul Național de Artă al României

În perioada 30 octombrie 2019 – 31 ianuarie 2020, Muzeul Național de Artă al României prezintă expoziția Lemn Aur Lumină, cea mai amplă retrospectivă din ultimul deceniu dedicată Sultanei și lui Ovidiu Maitec, într-un dialog vizual inedit cu Dana și Stéphane Maitec.

Două generații de artiști din aceeași familie, trei limbaje artistice diferite – pictură, sculptură, fotografie –, 4 destine care s-au format în proximitate, în efervescența căutării unei voci și unui drum propriu în artă: aceasta este povestea Maitec, care se suprapune și interferează cu parcursul artei românești din ultima jumătate de veac. Dacă Ovidiu și Sultana Maitec sunt, astăzi, două repere incontestabile de care se leagă evoluția și inovația în sculptura și pictura românească de după 1950, expoziția Lemn Aur Lumină propune o perspectivă contemporană asupra creației lor, în dialog cu un nou limbaj artistic: fotografia. Stéphane Maitec, fiul celor doi artiști, lucrează, din 2002, alături de Dana Maitec: un duo care și-a construit o impresionantă carieră internațională în fotografia artistică. În această expoziție, cei doi propun însă un experiment vizual spectaculos în noua lor serie de lucrări, Reflections, care aduce împreună, printr-un fascinant joc de reflexii, fotografia, sculptura și pictura, iar rezultatul este un nou gen artistic fluid și o nouă abordare asupra luminii.

Expoziția va aduce în atenția publicului cea mai cuprinzătoare selecție de lucrări semnate de Ovidiu și Sultana Maitec de la ultima lor expoziție organizată împreună la Muzeul Național de Artă al României în 2001. Peste 70 de sculpturi de Ovidiu Maitec și peste 50 de picturi de Sultana Maitec vor forma nucleul expoziției în oglindă a cuplului, iar Dana & Stéphane Maitec vor prezenta peste 50 de lucrări și instalații interactive.

Recunoscut astăzi ca unul dintre cei mai importanți sculptori români după Brâncuși, Ovidiu Maitec este un artist care și-a depășit epoca: născut în 1925 și format în plină epocă a realismului socialist, la începutul anilor 60 va avea revelația formei perforate care îl va consacra definitiv  ca „sculptorul care a introdus lumina în material”, cum îl numea Mircea Eliade. În pofida contextului complet nefavorabil unei explorări libere în zona artistică, Ovidiu Maitec a avut șansa unor călătorii, întâlniri și expoziții revelatoare, care îi vor schimba complet destinul: îi va cunoaște pe celebrul galerist Richard Demarco și pe faimosul colecționar britanic Jim Ede, membru fondator al Tate Gallery, grație căruia lucrările sale se află astăzi în Tate Gallery si alte prestigioase colecții europene. Anii 70 vor fi decisivi în formarea noii sale viziuni asupra sculpturii ca  formă în mișcare și în relație cu spațiul. Perforațiile ritmice ale lemnului, unice în arta europeană a vremii, vor rămâne marca sa vizuală dominantă și principala sa inovație tehnică: fapt cu totul excepțional în epocă, Ovidiu Maitec a debutat cu prima personală nu în țară, ci la Londra, urmată de alte expoziții în spațiul britanic, derulate până la începutul anilor 80. Astăzi, dosarul cu ecouri ale expozițiilor lui Ovidiu Maitec în presa din Marea Britanie este impresionant : un artist venit de dincolo de Cortina de Fier atrăgea atenția celor mai mari critici de artă ai perioadei și a celor mai importante publicații ale vremii. În mod paradoxal, Revoluția a însemnat pentru Ovidiu Maitec o tragedie fără egal: în decembrie 1989, în urma schimburilor de focuri din zona Televiziunii Române, atelierul lui Ovidiu Maitec a ars complet. Artistul a pierdut în incendiu peste 70 de lucrări, iar acest moment avea să-i marcheze profund ultimele decenii de viață.

Expoziția își propune, în același timp, să reparcurgă destinul de excepție al unei artiste – Sultana Maitec – care a decis o spectaculoasă ruptură față de trendul figurativ dominant al epocii în care s-a format (anii ’50 – ’60). După o fază figurativă inițială, materializată în seria de portrete și peisaje stilizate, începând de la finele anilor ’60, Sultana Maitec va opta pentru o pictură nonfigurativă construită în tehnica foiței de aur, desprinzându-se progresiv de figurativ și de descriptivul cromatic, pentru a ajunge, în perioada maturității artistice, în seria Sorilor și a Pomonelor, la ceea ce s-ar putea numi o metafizică și o puritate exemplară a formei, derivată din însăși natura aurului care devine materialul esențial și marca vizuală dominantă a Sultanei Maitec. În plină „epocă de aur”, Sultana Maitec a ales, în mod paradoxal, tocmai aurul ca mijloc de expresie: prin natura însăși a materialului, foița de aur obligă artistul la o reprezentare stilizată și la o abordare nonfigurativă, ceea ce însemna, din start, că, printr-o astfel de opțiune, artista s-a distanțat de orice posibil compromis „figurativ” cu epoca în care a trăit.

Lemn Aur Lumină va prezenta, în premieră în România, seria Reflections, realizată de Dana & Stéphane Maitec, expusă pentru prima dată la Galeria NAG, din Paris, în 2018. Prin aducerea acestei expoziții la București, proiectul oferă publicului oportunitatea de a intra în contact cu opera celor doi artiști care au expus în Franța, Statele Unite, Elveția sau Belgia, și cu cel mai recent experiment vizual al lor, care marchează o turnură importantă în parcursul lor estetic de până acum, de la figurativul construit scenografic în fotografie la nonfigurativul experimental și abstract.

Într-o epocă a manipulării fără precedent a imaginii, Dana & Stéphane Maitec propun o experiență genuină a lucrului cu fotografia, în care intervenția tehnică este aproape zero, iar produsul finit, lucrările din această expoziție, se înscriu într-un nou gen artistic. Lucrările din această serie pot părea, la o primă vedere, similare picturii, sau, prin iluzia de tridimensionalitate, sculpturii: ele sunt însă fotografie pură. Cum au ajuns Dana & Stephane Maitec la acest rezultat? Publicul va fi invitat să fie parte activă în chiar procesul de creație, într-o instalație interactivă – surpriză.

Lemn Aur Lumină, 30 octombrie 2019 – 30 ianuarie 2020, Muzeul Național de Artă al României

Vernisaj: Miercuri, 30 octombrie 2019, ora 19.00, MNaR

Curator: Irina Ungureanu

Organizatori: Primăria Capitalei, prin Administrația Monumentelor și Patrimoniului Turistic si Expo Arte, MNaR si Asociația Maitec

Parteneri media: TVR 3, Radio România

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *