„Alita: Battle Angel” , aventură epică manga cu cyborgi punk – de Michaela Platon
22 May 2020
“Mortal Engines” sau supremația Orașelor mașinării infernale pe roți – de Michaela Platon
25 May 2020

Pictor cu viziune și șahist prestigios

„De la pictură la şah şi invers” de Radu Drăgoescu este o carte pe care am primit-o graţie Mihaelei Varga (Editura Maiko) în 2009; tot atunci, editoarea, mi-a facilitat o întâlnire deosebită cu artista Şerbana Drăgoescu, fiica pictorului Radu Drăgoescu, din păcate de câțiva ani, și ea dispărută dintre noi.

De minunata operă a pictorului Radu Drăgoescu aflasem târziu, în anul 2007, datorită unei retrospective pe care fiica artistului născut în Paris, în 1914 (m. 1999) o organizase la Biblioteca Centrală Universitară. Până atunci, puținele lucrări prezentate prin diverse expoziții cu tematică, nu-mi oferiseră o atât de amplă perspectivă asupra intereselor plastice ale creatorului.

Cartea beneficiază de prefața criticului și istoricului de artă Constantin Prut, cel care, coleg de facultate cu Șerbana Drăgoescu avusese privilegiul de a-i cunoaște tatăl, în perioada studenției, la Institutul de arte plastice ”Nicolae Grigorescu”, București. Cele câteva pagini de început reușesc să creeze o atmosferă și mai ales, un portret pe care, le vom simți în paginile cărții care cuprind gândurile și trăirile lui Radu Drăgoescu, în planul meseriei de pictor, dar și în planul șahului, pasiune la fel de mare și de importantă în viața artistului. Portretul pe care îl face artistului, Constantin Prut este intitulat ”Gambitul domnului Drăgoescu” și este unul complex care se revarsă și asupra omului, dar și asupra creatorului de pictură ori de mișcări în șah. Din caracterizarea pictorului, iată un fragment: ”Paleta lui Drăgoescu nu cunoaște tonuri sumbre, tensionate, pentru că semnul sub care tinde să vadă realitatea, este marcat fundamental de un ideal al armoniei înțeleasă ca o aspirație cotidiană.”

Cuvântul editorului Mihaela Varga rotunjește portretul lui Radu Drăgoescu și creează starea potrivită cititorului.

Cartea cuprinde două părți, și multele articole împărțite semnificativ în cele două direcții ale creativității lui Radu Drăgoescu sunt fie în franceză, fie în limba română. Prima parte adună laolaltă conferințele susținute de Radu Drăgoescu în perioada 1945- 1947 la Cercul Francez Craiova și aici, descoperim personalitățile pentru care artistul a simțit o atracție deosebită; Van Gogh, Cezanne, Matisse, Romain Rolland sunt analizați și discutați, viața lor este pusă într-un context mai larg, opera lor este dezbătută filosofic.

Partea a doua cuprinde articolele scrise de Radu Drăgoescu referitor la șahul artistic, în perioada 1981-1990. Interesant este că, autorul scrierilor susține și explică asemănarea dintre șah și pictură. Totodată, Radu Drăgoescu își pune întrebări legate de asemănări și diferențe și încearcă să ofere și râspunsuri. Iată una dintre întrebări, la care vom omite însă răspunsul, trimițându-vă la carte: ”…pictura abstractă, complet detașată de natură, sau șahul feeric în care nu mai există nimic din partida practică, se mai pot numi arte?”.

O carte ca aceasta, ne oferă o perspectivă minunată asupra artei și artistului, susținând printr-un limbaj coerent un domeniu de creație, din interiorul său. Din nefericire, sunt prea puțini artiști vizuali care își mărturisesc trăirile avute în fața șevaletului și încă, și mai puțini aceia care încearcă să-și teoretizeze în scris cercetările de natură tehnică și de expresie plastică.

Realizator Roxana Păsculescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *