Născut în România – Invitat dirijorul Ciprian Marinescu
1 April 2017
Oaza de Muzică – CULTURA ŞI RELIGIA. Interviu cu dirijorul Camil Marinescu (1). Realizator Sorina Goia 
3 April 2017

Oratoriul ‘Patimile după Matei’ se cântă la Sibiu. Peste 100 artiști pe scenă!

Filarmonica de Stat Sibiu propune sibienilor un eveniment de anvergură joi, 6 aprilie 2017, la ora 19.00: producția artistică Oratoriul ‘Patimile după Matei’ de Johann Sebastian Bach. Evenimentul reune?te pe scenă peste 100 de arti?ti ?i va avea loc la Biserica Evanghelică din Sibiu (Piața Huet). Biletele se pun în vânzare luni, 3 aprilie 2017, la Casa de bilete a Filarmonicii de Stat Sibiu.

‘Patimile după Matei’ (Matthaus Passion) de J. S. Bach este o capodoperă a muzicii religioase, ale cărei profunzimi ecleziastice nu pot decât să ne răscolească gândurile, emoțiile și să ne îndrepte către lucrurile cu adevărat importante din viața noastră. Dedicat Bisericii Protestante, a cărei adept a fost Johann Sebastian Bach, oratoriul ‘Patimile după Matei’ impune o sinteză artistică grandioasă și adâncă. Despre importanța acestui demers componistic realizat în 1729, la șase ani după preluarea postului de cantor la Thomaskirche din Leipzig, ne dă indicii chiar manuscrisul aflat acum la Berlin. ‘Passio Domini nostri Jesus Cristus secundum Evangelistam Mattheum’ (titlul original) e foarte îngrijit, ca și când ar fi lucrat cu rigla și compasul, iar pentru intervențiile Evanghelistului a folosit cerneală roșie, tocmai pentru ca mesajul divin să se distingă de restul textului. Din punct de vedere muzical, Johann Sebastian Bach optează pentru sonorități diferențiate. Recitativele Evanghelistului sunt însoțite doar de bas continuu, pe când figura lui Iisus apare încadradă de ansamblul corzilor, ce creează un efect de halou/aură. O singură dată recitativul lui Iisus se transformă într-un arioso, când explică semnificația mistică a pâinii și a vinului. La fel, o singură dată vocea Lui răsună fără acompaniament, atunci când rostește pe cruce: ‘Doamne, de ce m-ai părăsit?’.

Elementele narative sunt dezvoltate de coralele lutherane, unele repetându-se în armonizări adecvate punctului dramaturgic. Ariile aduc momente de meditație; una dintre cele mai vibrante fiind aria intonată de mezzosoprană la începutul părții a doua, ‘Îndură-te Doamne de mine, pentru lacrimile mele…’

Pentru libret compozitorul a colaborat cu Christian Friedrich Picander, iar ceea ce a rezultat reprezintă o excepțională combinație între două genuri, adică între oratoriu și dramă muzicală, ce se bazează pe evenimentele descrise de apostolul Matei în Evanghelia sa. Pe parcursul amplei desfășurări muzicale se confruntă două lumi diferite stilistic și filosofic: lumea coralului protestant, pe de o parte, și lumea frământată a teatrului, a dramei cu personaje reale, pe de altă parte.

Va fi incitant și benefic să ascultăm această culminație a muzicii religioase, sub bagheta dirijorului Nicolae Moldoveanu și evoluția mai multor cântăreți și ansambluri reunite: soprana Cristina Radu, contratenorul  Cezar Ouatu, tenorii Szerokovan Janos și Gernot Heinrich, bas Răzvan Georgescu și bas-baritonul Șerban Vasile; pe scena sălii Bisericii Evanghelice se vor afla Corul Filarmonicii de Stat ‘Transilvania” Cluj-Napoca, Corul local de copii, Sibiu.

Biletele pentru acest eveniment se pot procura de la Casa de bilete a Filarmonicii de Stat Sibiu începând de luni, 3 aprilie 2017, în intervalul orar 12-16. Prețul unui bilet este de 30 de lei. Se acordă o reducere de 50% pentru elevi, studenți și pensionari.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *