Mystify: Michael Hutchence – documentarul unui colaps prea puțin previzibil – de Michaela Platon
28 February 2020
Urechea vorbitoare de Ion Stratan
2 March 2020

O lecție de estetică, dar și de viață

Pentru cei neobișnuiți cu albumele de artă, singura problemă cu adevărat majoră și deci, important de adus în discuție este calitatea reproducerilor aflate între coperțile unei lucrări de gen. Dacă reproducerile sunt bune, sub aspect cromatic, atunci albumul și-ar îndeplini menirea.  Rolul albumului de artă este însă, unul cu totul special. El trebuie să ajungă în mâna potențialului iubitor de frumos (de cele mai multe ori) care își dorește să păstreze amintirea unui spațiu  corespunzător sensibilității sale, văzut pe viu sau doar intuit, având inițial, la îndemână alt tip de informație vizuală sau nici măcar atât. Dar, lucrurile nu se dovedesc a fi niciodată atât de simple. Un album, după opinia mea -trebuie să-ți ofere, dincolo de imagini bune calitativ, un text sau chiar texte semnificative; trebuie, așadar, în egală măsură să te ispitească, să te informeze și să te seducă. Și toate acestea e de preferat să se întâmple, păstrându-te pe tine, deopotrivă privitor ca și cititor, în aria sa de fascinație pentru o cât mai lungă bucată de vreme.

Nu este prin urmare deloc ușor, să afli albumul care să te cucerească și eventual, căruia să-i rămâi, fidel. Nu sunt chiar pe toate drumurile așa cum am crede în neștiință de cauză, albume atât de izbutite, încât doar de drag, să le păstrăm cu anii în bibliotecă ori să le purtăm cu noi, pe drumurile vieții.

Istoricul de artă Adina Nanu a făcut universului românesc, în ultimele câteva luni (noiembrie 2019- martie 2020) un special cadou, constând în expoziția organizată la Muzeul Național de Artă al României : ”Sabin Popp și Theodora Cernat-Popp, un cuplu de artiști din anii 20”.

Relevantul eveniment vizual a fost completat de apariția recentă a unui album care va rămâne ca permanentă bucurie pe masa mea de lucru. Analiza artei celor doi creatori, în context românesc și european, scriitura limpede și fermecătoare a autoarei volumului, toate acestea te îmbie să-l păstrezi. Dar pentru că textul meu vorbește de fapt, despre capacitatea unui album de a-și îndeplini menirea de a te fascina, susțin că lucrarea D.nei Adina Nanu poate fi luată oricând ca exemplu.

Ce aflăm din albumul cu pricina? Dincolo de calitatea reproducerilor, de varietatea lor, de rotunjirea informației, adăugând la imaginile pieselor de artă, documente foto, descoperim cu plăcere, împletirea tuturor acestora în structura textului critic într-un fascinant echilibru. Iată pe scurt, tot atâtea motive întemeiate oferite cititorului de a-și petrece cu albumul, un timp de calitate.

Lucrarea tipărită nu este excesiv de mare sau de grea, albumul putând fi citit cu plăcere, oriunde și oricând.

Mai mult decât un catalog de expoziție și chiar, mai mult decât un album de artă, cartea Adinei Nanu este o lecție de viață.

Roxana Păsculescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *