AUDIO: IA – primul asistent virtual muzeal din România bazat pe Inteligență Artificială
4 November 2019
Pastila antistres – DIN NOU DESPRE CURĂȚENIA MINȚII
5 November 2019

Nouă ani de la lansarea mișcării naționale ȘI EU TRĂIESC SĂNĂTOS!, un proiect care evidențiază beneficiile activităților fizice, sportului și nutriției echilibrate pentru starea de bine a tinerei generații

Sedentarismul, timpul lung petrecut de copii în fața unui ecran sunt o realitate a vieții contemporane. În acest context este de la sine înțeles rolul pe care activitățile fizice, sportul și nutriția echilibrată îl au pentru o stare de bine a tinerei generații, într-o eră în care progresul bazat pe tehnologie revoluționează viața noastră de zi cu zi.

La 9 ani de la lansarea mișcării naționale ȘI EU TRĂIESC SĂNĂTOS! – SETS, Fundația PRAIS a organizat recent, conferința-dezbatere cu tema „Beneficiile activității fizice, sportului și nutriției echilibrate pentru starea de bine a tinerei generații”. La eveniment au participat peste 180 de cadre didactice și studenți la Universitatea Națională de Educație Fizică și Sport. Membrii Consiliului Științific SETS au subliniat importanța continuării campaniei de informare a elevilor și familiilor acestora, datorită rezultatelor deosebite obținute.

Silvia Bucur, Președintele Fundației PRAIS, inițiatorul acestui proiect, a făcut un bilanț al tuturor activităților cuprinse în acest program: „România, prin mișarea ȘI EU TRĂIESC SĂNĂTOS, face parte din cea mai mare rețea globală de prevenire a obezității – EPODE International Network – din care fac parte peste 20 de țări. Întotdeauna când mă întâlnesc cu confrați din presă, pe bună dreptate vine întrebarea ‘Dar ce faceți voi?’. În primul rând, imaginați-vă că în fiecare an, circa 50.000 de elevi din ciclul primar (acum avem și clasa preparatorie) din Capitală și 5 orașe mari din România (Cluj, Timișoara, Roman, Otopeni și Ploiești), precum și din 14 localități rurale beneficiază pe de o parte, în cadrul școlilor, de informare, prin materiale făcute pe înțelesul lor, foarte ușor de asimilat, tematice, despre somn, hidratare, igienă, alimentație echilibrată, gimnastică și sport realizate cu sprijinul exclusiv al Consiliului științific SETS. Paralel, am realizat informarea publicului larg, respectiv am reușit să informăm milioane de oameni prin intermediul platformelor noastre social-media, dar și prin intermediul mass-media”.

Ce spun studiile?Conform unei cercetări inițiate de Fundația PRAIS, derulată în 30 de şcoli bucureştene, pe un eşantion de 677 de părinţi ai elevilor, s-a constatat că doar 38% dintre copii fac mişcare în fiecare zi, aceştia studiază individual aproximativ 2 ore şi jumătate pe zi, în afara orelor de cursuri de la școală. Un alt studiu internațional de data aceasta, derulat timp de trei ani, pe acelaşi eşantion de 1.266 de copii şi familiile lor din 7 ţări, arată pentru România, că un copil petrece circa 22,7 ore pe săptămână în fața unui ecran și doar 50% dintre părinţi controlează timpul petrecut de copiii lor în faţa unui ecran, fie că este vorba de calculator sau televizor.

Ambasador al mișcării naționale ȘI EU TRĂIESC SĂNĂTOS, multipla campioană mondială și olimpică Gabi Szabo, a descoperit beneficiile sportului în școală. Deși sportul ocupă o mare parte din viața sa, îi este greu să dea sfaturi în această privință, însă este convinsă că pentru un stil de viață sănătos, sportul de masă trebuie promovat și nu doar cel de performanță: „Sunt un om care a crescut în sport de la vârsta de 13 ani și continui să lucrez în sport. Îmi este foarte să recomand ceva pentru că până la urmă, toate lucrurile pleacă din familie și de la modul cum creștem împreună cu copiii noștri. Am crescut într-o familie nu de oameni sportivi, dar am descoperit sportul și beneficiile sportului în școală.(…) Corpul omenesc este construit pentru mișcare și trebuie să înțelegem că fiecare dintre noi avem datoria să mișcăm acest corp, ne place sau nu ne place… iar statistica este una foarte dureroasă pentru noi oamenii de sport. Astfel, încă 60% din populația României nu practică niciun fel de exercițiu fizic și vedem că an de an, crește acest număr și nu numai la nivelul țării noatre, pentru că este un flagel care atinge foarte multe țări din Europa și din lume. Ce facem pentru a motiva copiii să vină la sport? Asta depinde de noi”.

Adulții trebuie să ofere exemple bune de urmat copiilor. În plus, și în cazul lor, mișcarea fizică zilnică este extrem de importantă pentru menținerea structurilor psihice formate de-a lungul anilor – este de părere psihologul Georgeta Mitrache, de la Universitatea Națională de Educație Fizică și Sport: „Psihicul este foarte dependent de aspectele somatice. Orice tulburarea în plan somatic se reflectă în plan psihic. Deci starea de bine fizică duce și la o armonie și la un echilibru psihic, dar este deosebit de important și pentru socializare. Există studii care demonstrează faptul că de fapt, una dintre cele mai eficiente strategii anti-aging este socializarea. Exercițiul fizic devine foarte important în acest context pentru că el este cel care menține vii aceste relații sociale. Ne dă ocazia să facem o activitate plăcută. De exemplu, noi încercăm să fim fericiți, însă de puține ori facem lucrurile care ne fac fericiți, din cauză că suntem foarte ocupați și atunci lăsă laoparte hobby-urile, dar un hobby care constă în exerciții fizice, practicarea unei ramuri de sport, de exemplu, cred că este cel mai eficient lucru pe care putem să-l facem pentru noi înșine”.

Prezentă la evenimentul care a marcat cei 9 ani de la debutul mișcării naționale ȘI EU TRĂIESC SĂNĂTOS, Nicoleta Tupiță, nutriționist și dietetician, a avut câteva sfaturi privind lucrurile simple pe care ar trebui să le facem zilnic: „În primul rând trebuie să ne hidratăm. Cred că totul pornește de acolo. Începând de dimineață, pe birou, oriunde, ar trebui să avem sticle cu apă și e bine să purtăm și cu noi o sticlă cu apă, astfel încât să nu treacă 2-3 ore fără să ne hidratăm. În al doilea rând, pentru gustările de pe parcursul zilei, trebuie să avem fructe și legume, deși este mai greu să ronțăi un ardei peste zi, dar fructe – cu siguranță și nuci și semințe, și aici mă refer la nucile noastre din România, dar și la migdale, caju sau alte fructe oleaginoase. De ce? Pentru că paradoxal, chiar dacă ele sunt foarte bogate în calorii, bogate în grăsimi, ele ne ajută să ne menținem greutatea pe teren lung. Normal că trebuie să fim atenți și la cantitate.

Pozele au fost puse la dispoziție de către Fundația PRAIS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *