Leul de argint de la Veneția - About Endlessness, de Roy Andersson - deschide cea de-a 9-a ediție BIEFF pe 6 noiembrie
04 Noiembrie 2019, 08:48
About Endlessness,
cel mai recent film semnat de multi-premiatul regizor Roy Andersson
deschide cea de-a 9-a ediție a Festivalului
Internațional de Film Experimental București BIEFF, printr-o proiecție de
gală organizată miercuri, pe 6 noiembrie,
de la ora 20:00, la Cinema PRO. O reflecție asupra vieții
în toată frumusețea și cruzimea sub care se poate înfățișa, lungmetrajul
premiat în acest an cu Leul de argint pentru Cel mai bun regizor la
Festivalul Internațional de film de la Veneția va rula în premieră în
România, ilustrând o lume fantastică, populată de suflete pierdute și inimi
singuratice. Despre această izolare personală vorbește și programul
competițional Public Space and Urban
Anxieties, punctul de întâlnire a cinci scurtmetraje care analizează
spațiul public urban din perspectiva relațiilor individuale.
Bilete și abonamentele pentru cea de-a 9-a ediție a festivalului au fost
puse în vânzare și sunt disponibile online pe:http://bit.ly/BIEFF9
„Trebuie
să fii Roy Andersson ca să intitulezi un film de 76 de minute About
Endlessness (Despre nesfârșire)˝, aprecia criticul John Bleasdale
într-un material CineVue. Cei care au urmărit trilogia semnată de regizorul
suedez - Songs From the Second Floor (2000), You, the Living
(2007) și A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence (2014) - vor
recunoaște câteva elemente în acest film. Un maestru nedisputat al umorului
absurd, Andersson reușește, în cel de-al șaptelea lungmetraj de ficțiune pe
care îl semnează, să cuprindă toată importanța și intensitatea vieții într-o
serie de amănunte aparent mărunte, toate investite cu importanța marilor
evenimente ale istoriei.
,,Am
dorit să scot în evidență cât de frumos e să fii uman, să fii viu; și pentru a
ilustra această frumusețe, ai nevoie de ceva contrastant, trebuie să arăți și
partea urâtă. Acest film este despre infinitul existenței’’,
subliniazăRoy Andersson, regizorul laureat în ultimii ani cu trofeele
de la Cannes, Berlin, Veneția și Premiile Academiei Europene de Film.
Compusă
dintr-o serie de perspective alternative asupra complexității lumii, Competiția
Internațională BIEFF urmărește conexiunile socio-culturale care guvernează
viețile locuitorilor marilor orașe, în programul Public Space and Urban
Anxieties. În zilele noastre, spectacolul așezărilor urbane ale lumii e la
îndemâna oricui. Un simplu click pe logo-ul Google Earth dezvăluie o colecție
magnifică de orașe și infinita lor varietate de forme. Dar ce se întâmplă dacă
schimbăm unghiul și, în locul imaginilor din satelit, ne plasăm la un nivel mai
aproape de pământ?
Regizoarea
Stéphanie Lagarde, invitată la București în perioada festivalului, descrie
într-o manieră ingenioasă tensiunea dintre coregrafia bine regizată a forțelor
de ordine și mișcarea dezordonată a civililor. Un joc în care trebuie să fii vizibil și invizibil, prezent și absent, Deployments
nu e doar despre o situație socială, ci și o critică la adresa media.
Confluence
creează o paralelă între viața unei vedete pop din Serbia și momentele de
glorie și decădere ale orașului Belgrad (și implicit ale întregii țări).
Prezent la proiecția filmului în cadrul BIEFF, Benjamin Ramírez Pérez semnează
filmul alături de Stefan Ramírez Pérez.
A
Room With a Coconut View (r. Tulapop Saenjaroen) confruntă cadrul
cosmetizat al marketing-ului turistic, pătrunzând dincolo de suprafața
imaginii. Ghidat de o voce generată de computer într-un tur prin Thailanda,
Alex, protagonistul filmului, decide să-și parcurgă itinerariul pe cont
propriu, oferind o altă perspectivă asupra realității descrise prin intermediul
rețelei tehnologice. Filmul a avut un parcurs festivalier impresionant și
ajunge la BIEFF după ce a fost prezentat la Locarno și Rotterdam.
Spațiul
digital se reconfigurează și în Operation Jane Walk,
scurtmetrajul regizat de Robin Klengel și Leonhard Müllner, care transmite un
mesaj pacifist sub forma neașteptată a unui joc online agresiv. Transformând
zona de război din jocurile video într-un pașnic tur digital al orașului,
filmul ne invită la o plimbare prin peisajul post-apocaliptic al orașului,
ridicând întrebări legate de istoria arhitecturii, urbanism și influența
developerilor de jocuri asupra țesăturii urbane.
De
la auto-colonizarea voluntară (prin identificarea cu valorile vestice care
cresc șansele de a fi acceptat de către Occident), la reacția de adversitate
față de însuși obiectul imitației, Syndromes of Mimicry, filmul
Anastasijei Piroženko pătrunde dincolo de suprafața cotidianului, analizând
dublul efect al procesului de occidentalizare parcurs de țările ex-comuniste.
_____
Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc între6 și 10 noiembrie,
la Cinema Muzeul Țăranului, Instituto Cervantes, Cinemateca Union,
POINT și Cinema PRO.
Organizatori: Asociația Culturală Manekino,
în parteneriat cu PRINTOR COM
Proiect cultural co-finanțat de: Administrația
Fondului Cultural Național, Centrul Național al Cinematografiei, Ministerul
Culturii și Identității Naționale
Cu sprijinul: Instituto Cervantes,
Institutul Francez din București, Ambasada Regatului Țărilor de Jos,
Goethe-Institut România, Universitatea Națională de Artă Teatrală și
Cinematografică I.L. Caragiale, Universitatea Națională de Arte București
Sponsori: Cinelab România, Noumax
Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Sky
Tour
Parteneri media: Radio Guerrilla, Radio
România Cultural, Observator Cultural, Films in frame, Ziarul Metropolis, The
Institute, Cartierul Creativ, IQads, All About Romanian Cinema
Proiectul nu reprezintă în mod necesar
poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de
conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi
folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului
finanțării.