Începe Les Films de Cannes à Bucarest de vineri 18 octombrie debutează şi ediţiile din Iaşi, Cluj, Timişoara - 7 filme de Cannes se văd în exclusivitate în festival
17 Octombrie 2019, 05:40
Les Films de Cannes à
Bucarest porneşte astăzi la drum cu un eveniment special din secţiunea România.
30 de ani mai târziu. La Cinemateca Union, de la ora 18:30, vor fi
proiectate scurtmetrajul De Crăciun ne-am luat raţia de libertate de
Cornel Mihalache și Cătălina Fernoagă şi lungmetrajul Videograme dintr-o revolutie de
Andrei Ujică şi Harun Farocki.
De
la ora 20:30 va avea loc dezbaterea cu acelaşi nume – moderată de Alexandru
Lăzescu, care îi va avea ca oaspeţi pe Matei Vişniec, Dorin Ştefan, Octavian
Ursu şi pe regizorii celor două filme. Intrarea este liberă în limita locurilor
disponibile.
De vineri, 18 octombrie încep şi ediţiile locale ale Les Films de Cannes la Iaşi, Cluj şi
Timişoara. În Bucureşti, proiecţiile ediției a zecea a festivalului vor avea loc de vineri, în
toate cele şase săli partenere: la Cinema PRO, Cinema Elvire Popesco, Cinema
Muzeul Țăranului, Instituto Cervantes, Muzeul Național de Artă al României - Sala Auditorium și Cinemateca Union.
Gala
de deschidere a festivalului este programată vineri, de la ora 19:00 la Cinema
PRO, în prezența sărbătoritului ediţiei, Vlad Ivanov şi a cineastului Claude
Lelouch, care va introduce cel mai recent film al său, Les
plus belles années d’une vie şi va participa după proiecţie la
o sesiune de întrebări şi răspunsuri.
Tot vineri, Claude Lelouch va introduce la sala Elvire Popesco de la ora 18:00
şi filmul care i-a adus un Palme d’Or și
un premiu Oscar, Un homme et une femme.
Tot vineri, dar la Cinema Muzeul Țăranului, regizorul Bálint Kenyeres și
actorul Vlad Ivanov, vor fi prezenţi pentru o discuţie cu publicul la proiecția
filmului Hier, de la ora 20:30. Hier este proiectat în cadrul
retrospectivei pe care festivalul o organizează pentru Vlad Ivanov, cu ocazia
împlinirii a 50 de ani – intitulată Ivanov 50.
Cinefilii vor avea ocazia să participe la o conversaţie mai
amplă cu Claude Lelouch, sâmbătă 19 octombrie, la sala Elvire Popesco, la
finalul proiecției Les plus belles années d’une vie, moderată de criticul de film Ionuţ Mareş, dialog urmat de
conferinta Débat des auteurs, în care celor doi li se va alătura, de la ora 16:45, și regizorul
Elia Suleiman pentru o discuţie despre starea cinematografului de astăzi.
Din 18 octombrie începe și Les
Films de Cannes à Cluj (18-20 octombrie). Marile premii de la Cannes se vor vedea la Cinema
Victoria, iar seara de deschidere se va desfășura în prezența actorilor Daniel
Plier și Emil Măndănac, care vor sta de vorbă cu publicul după proiecția
filmului Maria, Regina României.
Les Films de Cannes à Timișoara (18-20 octombrie) ia startul tot vineri, la Aula Magna a Universității
de Vest. Cinefilii vor putea urmări în prima zi comedia clasică spaniolă Bienvenido Mister Marshall, filmul Dolor
y Gloria, de Pedro Almodóvar, dar și Timișoara,
decembrie 1989, a regretatului Ovidiu Bose Paștină.
Cinefilii din Iași sunt invitați, tot vineri, la deschiderea celei de-a
patra ediții a Les Films de Cannes à Iași (18-20 octombrie), care se va desfășura la Cinema Ateneu. Evenimentul va
începe cu proiecția filmului documentar Cannes,
le festival libre, în prezența Irinei Margareta Nistor. Apoi şi publicul
ieşean va putea vedea filmul Dolor y Gloria, de Pedro Almodóvar,
câștigătorul premiului pentru interpretare masculină.
Printre proiecțiile de neratat ale acestei ediții se numără filmele de la
Cannes care nu au fost achiziționate de distribuitori pentru fi proiectate în
cinematografe în România. Proiecțiile din cadrul Les Films de Cannes à
Bucarest sunt, probabil, unica șansă de a le vedea pe ecran mare.
A Hidden Life, în regia lui Terence Malick, inclus în competiția principală la Cannes
2019, se va vedea pe 20 octombrie la Cinema Pro și pe 26 octombrie la Cinema
Muzeul Țăranului. Inspirat dintr-un fapt real, noul film al celebrului
regizor american spune povestea unui erou necunoscut, unul dintre cei mulți pe care
istoria nu i-a înregistrat. Franz Jägerstätter, un țăran austriac, refuză să lupte alături de
naziști, în cel de-al Doilea Război Mondial, este acuzat de trădare și
condamnat la moarte. „A Hidden Life e
o operă de geniu, în sfârșit o justificare a stilului lui Malick din ultima
perioadă”, citim pe London Evening Standard
Legendarul
Malick a fost prezent la Cannes de trei ori şi a obţinut un Palme d'Or în 2011, pentru Tree of
Life şi Premiul pentru cea mai bună
regie în 1979 pentru Days of Heaven. „Nu există un alt regizor în
viață a cărui operă să fie obiectul unei anticipații atât de copleşitoare și de
trepidante, alimentată de lunga așteptare pe care devotații trebuie s-o îndure
pentru un nou film. Se întâmplă asta în parte datorită devoțiunii cineastului
pentru mizanscena meticuloasă, artizanală, și în parte din cauza secretismului
cu care sunt înconjurate proiectele sale: un film de Malick e mai mult decât un
eveniment – are însuşirile unei ceremonii religioase”, citim pe Telegraph
Chambre
212, în regia lui Christophe Honoré, câștigătorul premiului de
interpretare feminină în cadrul Un
Certain Regard, se va vedea în cele două duminici ale festivalului, pe 20
octombrie, la Cinema Pro, și pe 27 octombrie, la Cinema Muzeul Țăranului. După
20 de ani de căsătorie, Maria decide să-și părăsească domiciliul conjugal.
Într-o noapte, pleacă să doarmă la un hotel din apropiere, în camera 212, de la
fereastra căreia se vede perfect apartamentul ei, soțul ei, fostul ei mariaj.
„Regizorul extinde limitările genului cu o perspectivă proaspătă ce se
învecinează cu fantasticul”, aflăm de pe Little White
Lies. În timp ce Screen International cataloghează filmul ca fiind „asumat teatral şi fantezist, nu
pentru toate gusturile, dar proiectează o strălucire caldă ce ar putea atrage
romanticii incurabili, cinefilii nostalgici şi fanii lui Christophe Honoré.”
Sibyl, în regia lui Justine Triet, s-a văzut
în competiția principală de la Cannes iar în București va fi proiectat la
Cinema Elvire Popesco, pe 18 octombrie și la Cinema Pro, pe 22 octombrie. Sibyl
e o scriitoare convertită la psihanaliză. Dorința de a scrie este însă atât de
puternică, încât decide să renunțe la mare parte din pacienți. În timp ce caută
inspiraţie pentru următoarea carte, o tânără actriță o imploră s-o primească.
„Triet manevrează materialul cu grație și cu măiestrie și o îndrumă pe actriţa
Virginie Efira spre una dintre cele mai impresionante și mai complexe
interpretări ale sale de până în acest moment.”
Hors Normes, în regia lui Eric Toledano și
Olivier Nakache, a închis ediția din acest an a festivalului de pe croazetă. În București el se va vedea pe 19
și 24 octombrie la Cinema PRO și pe 27 octombrie la Cinema Elvire Popesco. De 20 de ani, Bruno
și Malik trăiesc într-o lume aparte, aceea a copiilor și a adolescenților cu
autism. În cadrul organizațiilor non-profit fondate de fiecare, ei formează
tineri veniți din medii dificile pentru a putea prelua și gestiona cazuri
„hiper-complexe”, refuzate de alte instituții. „Un film rar ce vine și din
inimă și din realitate: un amestec puternic ce permite accesul la un subiect
ascuns și care-şi primește publicul cu grație și umor”, citim pe Screen International
Nina
Wu, regizat de Midi Z și proiectat în Un Certain Regard la Cannes, se va vedea
pe 20 octombrie, la Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României și
pe 27 octombrie la Cinema Elvire Popesco.
Nina și-a părăsit
familia și orașul de provincie cu opt ani în urmă, pentru a-și construi o
carieră de actriță în Taipei. Agentul ei, Mark, insistă să dea o probă pentru
rolul principal feminin într-un film de spionaj a cărui acțiune se petrece în
anii 60. Un rol dificil, pentru că implică scene de sex explicit și nuditate.
Succesul e fulminant, însă starea ei psihică e în cădere liberă. „Memoria
traumatică e un lucru puternic și intriga alunecoasă a filmului sapă chiar la
rădăcinile ei, cu perspectiva îndrăzneață și tragică asupra consimțământului și
a abuzului”, citim pe One Room With A View
Jeanne, în regia lui Bruno Dumont, câștigătorul unei
Mențiuni speciale în Un Certain Regard la Cannes 2019, va putea fi văzut în
București pe 24 octombrie la Cinema Elvire Popesco și pe 25 octombrie, la
Cinema PRO. Anul 1429. Războiul de 100 de ani face ravagii. Jeanne,
învestită cu o misiune războinică și spirituală, eliberează orașul Orléans și-l
repune pe tronul Franței pe moștenitorul de drept. Împotriva ei se deschide un proces la Rouen,
menit să-i distrugă credibilitatea.
Bruno Dumont a regizat primul său lungmetraj la vârsta de 38 de
ani: La vie de Jésus (1996), turnat în Bailleul, locul natal. Pelicula i-a adus
prestigiu imediat: a fost selecționat în Quinzaine des réalisateurs și a
câștigat o Caméra d'Or pentru film de debut. Dumont creează opere frustre,
dificile, singulare. La Cannes, se întoarce în 1999, în competiție, cu L'humanité
care îi aduce Marele Premiu al Juriului și Premiul dublu de interpretare pentru
cei doi actori amatori. În 2006, Flandres, un film dur despre devastarea
provocată de război, primeşte, din nou, Marele Premiul al Juriului la Cannes.
„Jeanne e ruda mai inteligentă, mai răguşită, a sprinţarei
Jeannette. Dumont ne învață cum să experimentăm acest film limbut: așteptând
cântecul, privirile, tiparele vizuale și, mai ales, trupul animat”, citim pe
Cinema Scope
The Gangster, the Cop, the Devil, în regia lui Won-Tae
Lee, proiectat în
afara competiției, la Cannes 2019, va putea fi văzut pe 21 octombrie la Cinema
PRO și pe 26 octombrie la Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României. După ce supraviețuiește
unui atac violent al unui criminal în serie, Jang Dong-su, un cunoscut
interlop, este nevoit să formeze un parteneriat improbabil cu un detectiv
local. „Pe cât e de amuzat e să-l vezi pe Lee cum căsăpește oameni și se plimbă
de colo-colo într-o cămaşă în dungi lucioasă, la fel de plăcut este să-l vezi
cum plănuiește totul, de la un capăt la altul”, povestește cronica de pe
Variety
Programul complet al ediției a 10-a a Les Films de Cannes à Bucarest
poate fi găsit pe site.
Astăzi este ultima zi în care se pot achiziționa
bilete în valoare de 15 lei pentru proiecțiile de la sălile Cinema Pro, Cinema Elvire Popesco,
Cinema Muzeul Țăranului și Muzeul Național de Artă al României - Sala
Auditorium. De mâine
ele vor avea prețul de 20 de lei. La
Cinemateca Union biletele costă 10
lei sau 8, 5, 3 lei pentru posesorii de abonamente.
Amintim că pentru fiecare proiecție un
număr de până la 20 de locuri vor fi puse în vânzare exclusiv în locații cu 15
minute înainte de începerea proiecției.
Biletele se achiziționează de pe Eventbook.ro, de la sediul Eventbook din Strada
Actor Ion Brezoianu 21, din rețeaua Eventbook și de la casieriile
cinematografelor Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Cinemateca Union.
Mai multe detalii despre bilete găsiți pe site.
Vă invităm să rămâneți la
curent cu cele mai noi știri despre ediția 10-a Les Films de Cannes à Bucarest, urmărind site-ul filmedefestival.ro și pagina oficială de Facebook.
Festivalul Les Films de
Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de
tradiție al evenimentului.
Mașina oficială a
festivalului: Renault.
Cu sprijinul: Catena, Apa Nova, Groupama Asigurări, Silva
Inspirat de: UniCredit Bank
Ediția a zecea a Les Films de
Cannes à Bucarest este organizată de Asociația Cinemascop și Voodoo
Films și realizată în parteneriat cu Ambasada Franței și Institutul
Francez din Bucureşti
Proiect cultural finanțat de:Ministerul Culturii și Identității Naționale,
Centrul Naţional al Cinematografiei, realizat cu sprijinul SACD - Société des
Auteurs et Compositeurs Dramatiques, Reprezentanța Comisiei Europene în
România.
Parteneri:Air France, Institutul Cultural Român,
Instituto Cervantes, Ambasada Spaniei în România,POINT,Institutul
Ramon Llull, Europa Cinémas, Hotel Mercure, Hotel Cişmigiu, SERVE, Bristot,
UPS, Muzeul Național de Artă al României, Cinelab, Multimedia Est, CINETic,
Lokal, Freedom House Romania, Eventbook, Cărturești, Universitatea
Hyperion, Universitatea Națională de
Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale.
Parteneri media principali: Magic FM, Rock FM, Adevărul, Dilema Veche, Historia,
TVR
Parteneri media: Radio România Cultural, Zile și Nopți, Elle,
Observatorul Cultural, Cinemagia, News.ro, Ziarul Metropolis, AaRC, Movienews,
Igloo, Banchiza Urbană, FilmNewEurope, Senso TV, Tonica, Cineghid, Cinemap,
Agerpres, Liternet, FilmMenu, Europa Liberă.
Partener de monitorizare: Mediatrust