Turnul Belém (Lisabona) – simbol al marilor descoperiri geografice
17 January 2020
”Orașul interzis” (Beijing) – Palatul Imperial din China
24 January 2020

ILUSTRATE DIN CUBA – Matías Pérez

Astăzi, la Ilustrate din Cuba… colegii noştri de la Radio Taino ne vor spune povestea lui Matías Pérez, un croitor care s-a înălţat zburând cu balonul şi nu s-a mai întors niciodată, dar care a atins nemurirea în folclorul cubanez.

* * *

De la un capăt la altul al insulei, numele lui Matías Pérez este arhicunoscut şi exprimă de minune idea unei aventuri riscante, a unei dispariţii misterioase sau a unei călătorii eterne. Expresii populare cum ar fi „a zburat ca Matías Pérez”, „a păţit la fel ca Matías Pérez” ori „se va întoarce odată cu Matías Pérez”, şi-au găsit locul în imaginaţia cubanezilor de mai bine de 160 de ani, de când acest personaj, în carne şi oase, a plecat într-o excursie cu aerostatul şi nu s-a mai întors.

Dar cine a fost acel cunoscut domn care a rămas viu în memoria locuitorilor Cubei ?

* * *

Vorbim despre Matías Pérez, care, de fapt, nu era cubanez, ci portughez. Istoria ne spune că el a ajuns la Havana pe la începutul secolului al XIX-lea. Se ocupa de croitorie, dar făcea şi copertine, drept pentru care a pornit o afacere legată de aceste două meserii. Atelierul său de prelate şi copertine se bucura de un mare succes. Ele reprezentau la acea vreme un semn distinctiv al oraşului şi puteau fi văzute în tot locul. Îndeletnicirea respectivă s-a dovedit destul de productivă pentru Matías Pérez, pe care toată lumea a ajuns să-l numească „Regele Copertinelor”. Şi totuşi, după cum se povesteşte, altele erau lucrurile la care visa Matías Pérez, om progresist, curajos şi cu aspiraţii înalte. Imaginaţia lui înfierbântată era legată de zbor, de dorinţa de a străbate cerul Cubei, iar timpurile erau şi ele propice pentru a-i alimenta fanteziile. Şi asta pentru că pe la jumătatea secolului al XIX-lea, ascensiunile în balon ajunseseră în vogă, fiecare ridicare de la sol transformându-se într-un adevărat spectacol de divertisment. Iar Matías, iubitor al legilor aeronauticii şi aplecat asupra studiului acestora, devora, pur şi simplu, publicaţiile europene care tratau respectivul subiect. Iar perseverenţa sa avea să-l ducă la realizarea celui mai important obiectiv pe care îl avea: atingerea norilor.

* * *

Matías Pérez, deşi celebru, nu a fost totuşi primul pilot de balon pe pământ cubanez. Totul pare să indice că în Cuba primul zbor cu echipaj la bordul unui balon aerostatic a avut loc în data de 19 martie 1829, fiind realizat, potrivit cronicilor vremii, de către francezul Eugène Robertson. Un an mai târziu, un alt străin rezident în Cuba, francezul Adolphe Théodore, a făcut trei ascensiuni. Dar onoarea de a fi primul om al locului, născut pe pământ cubanez, care s-a ridicat pe cerul oraşului Havana i-a revenit lui José Domingo Blinó, a cărui primă ascensiune a avut loc în ziua de 3 mai 1831, iar a doua, în anul 1833. Cât despre balonul folosit de acest îndrăzneţ cubanez, acesta a fost construit chiar de el şi nu funcţiona cu aer cald, ci era umplut cu hidrogen, gaz produs tot de Blinó.

* * *

Matías Pérez şi-a dorit cu înfrigurare să înveţe cât mai repede tot ceea ce trebuia să ştie pentru a zbura, fiind impulsionat de ascensiunile în balon care deveniseră un lucru obişnuit pentru vremurile în care trăia. Din acest motiv el a devenit asistentul lui Eugène Godard, alt aeronaut francez faimos pe atunci în capitala cubaneză, datorită mai multor zboruri pe care le realizase cu destul succes. În calitatea sa de asistent, Matías Pérez l-a însoţit în ascensiunile sale de trei ori, una din sarcinile sale fiind şi aceea de a se ocupa de toate pregătirile preliminare zborului, cum ar fi verificarea tubului conductor de gaz, supravegherea instrumentelor de zbor şi lansarea baloanelor pilot pentru a afla astfel direcţia vântului. Şi, în cele din urmă … din asistent Matías Pérez a devenit proprietarul balonului lui Eugène Godard.

* * *

În anul 1856, Matías Pérez a cumpărat balonul Ville de París (La Villa de Paris) de la Eugène Godard şi s-a pregătit pentru măreaţa realizare: propriul său zbor. Locul cunoscut astăzi ca Parcul Fraternităţii (Parque de la Fraternidad) se numea pe atunci Câmpul lui Marte (Campo de Marte) şi era zona unde se desfăşurau exerciţiile militare. Ei bine, acesta a fost cadrul ales pentru a urmări anunţata ascensiune a noului aeronaut, care s-a realizat în data de 12 iunie 1856. Se povesteşte că locuitori din toate colţurile Havanei au mers pe Câmpul lui Marte, care s-a umplut de oamenii dornici să fie de faţă. O orchestră a venit şi ea pentru a anima riscantul eveniment. De îndată ce balonul Ville de París (La Villa de Paris) cu unicul său ocupant a început să câştige înălţime, s-au văzut fluturând mii de batiste şi au răsunat ovaţii în faţa unui asemenea spectacol. Se mai spune că, fiind deja la mare înălțime, balonul a început să coboare cu oarecare viteză, ceea ce i-a făcut pe spectatori să creadă că pânza s-a rupt. De fapt, frânghia care deschidea valva se blocase, aşa că Matías Pérez a trebuit să se urce pe frânghiile care ţineau nacela. A deschis gura balonului şi a ţinut-o așa cu braţele ca să pătrundă aerul şi să reducă viteza coborârii. Acest zbor al lui, cel dintâi pe care l-a făcut, a avut un succes răsunător, iar Matías Pérez se gândea deja cum să-l repete.

* * *

Încă de două ori s-a prezentat îndrăzneţul aeronaut pe Câmpul lui Marte, dar s-a văzut silit să renunțe la zbor din cauza vremii nefavorabile. În cele din urmă, duminică, pe 29 iunie 1856, temerarul navigator al înălţimilor a venit din nou cu balonul pe Câmpul lui Marte. O rafală puternică de vânt l-a târât peste Paseo del Prado, ducându-l deasupra mării. Publicul care îl aclama s-a neliniştit văzându-l cum dispare dincolo de nori, de unde nu a mai apărut niciodată. Şi cu toate că s-a făcut o anchetă minuţioasă, ce s-a întâmplat cu Matías Pérez nu s-a putut afla.

Se spune că ultimii care l-au văzut pe pilotul nostru au fost câţiva pescari care se aflau aproape de ţărm. L-au îndemnat să coboare, dar drept răspuns aeronautul a lăsat să cadă saci de nisip şi a înaintat spre largul mării. Câţiva ani mai târziu, au fost găsite din întâmplare, pe câteva insuliţe din apropiere, resturi ale unui balon aerostatic, dar nu s-a aflat niciodată dacă era vorba despre balonul Ville de París (La Villa de Paris), cu care se înălţase Matías Pérez.

* * *

Cu siguranţă, cea mai durabilă amprentă din istoria aeronauticii cubaneze este cea pe care a lăsat-o portughezul Don Matías Pérez, cunoscut ca „Regele copertinelor”. De la dispariţia sa şi până în prezent, au existat multe teorii care încearcă să găsească explicaţii pentru cele întâmplate. Cea mai simplă este aceea că ar fi căzut în mare şi ar fi murit înecat, iar alta, ceva mai extravagantă, că ar fi fost răpit de extratereştri. Adevărul este că, odată cu trecerea timpului, a crescut şi mitul lui Matías Pérez, iar fapta sa temerară a marcat istoria Cubei pentru totdeauna printr-o expresie foarte des folosită pentru a spune că ceva a dispărut fără urmă, o expresie care a atins nemurirea în folclorul cubanez: „A zburat, ca Matías Pérez”.

Realizat de Esther Reyes Corría – RADIO TAÍNO

(traducere – Diana-Maria Şincai)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *