Expoziție de fotografie contemporană la Borderline Art Space și în Turnul de apă al UAIC
28 February 2019
Prezență românească la Târgul Internațional de Artă Contemporană de la Madrid
28 February 2019

Greii muzicii uşoare româneşti: DAN SPĂTARU

Alt fenomen al muzicii ușoare românești: DAN SPĂTARU, Dan George Spătaru (2 octombrie 1939, Aliman, jud. Constanța – 8 septembrie 2004, București). Un fenomen în zona interpretativă, cu totul diferit de alte voci. Pasionat de muzică, frecventează Casa Studenților Grigore Preoteasa din București, unde va funcționa o vreme și ca metodist. Cânta acolo din 1962. A urmat însă cursurile ICEF, deci s-a specializat în sport (fotbal). A evoluat pe post de mijlocaș la clubul Știința București. Însă drumul său a fost muzica ușoară. A debutat în 1964 într-un spectacol televizat alături de Pompilia Stoian. Cânta prin restaurante. La Mon jardin a fosst remarcatde compozitoarea Camelia Dăscălescu ale cărei melodii Amintiri, amintiri și Nu-ți fie teamă de un sărut au devenit imediat după lansare mari șlagăre. Începuturile sale muzicale au fost marcate însă de muzica italiană, la modă în acele timpuri.’

Avea o voce de mică întindere, cu un ușor capretto dar ridica stadioane în picioare, la concerte. Pentru că era original, nu imita pe nimeni. Timbrul lui a depășit timpul. Era, el, unic. Foarte expresiv: era întotdeauna îmbrăcat decent, clasic, aș spune. Cordial cu colegii în pofida succesului care-l detașa de ei.

A obținut rapid aprecierea compozitorilor care evoluau cu formații în localurile (și) bucureștene. Horia Moculescu, de pildă. Nu era puțin lucru, cunoscând pretențiile muzicianului-creator. Impactul a fost realizat la întîlnirea cu Temistocle Popa, cel care i-a scris majoritatea melodiilor, la rândul lor devenite, în interpretarea lui Dan Spătaru, evergreen-uri. E suficient să amintesc de Măicuță-ți mulțumesc ori de Trecea fanfara militară. O altă calitate – unicat a interpretului: putea cânta orice melodie, cu indiferent ce ethos. Succesul era identic. Era ARTA INTERPRETATIVĂ A LUI DAN SPĂTARU. Cele două melodii contrastante, menționate mai sus, o dovedesc.Dar marele lui succes a fost piesa din repertoriul internațional Toate drumurile noastre. Se cântă și astăzi la petrecerile elitiste.

 A fost premiat la Concursul naţional de muzică ușoară de la Mamaia (ediția 1966, cu Olimpiada tinereții de Temistocle Popa, în 1969 cu premiul pentru interpretare). La Sopot-Polonia, ca reprezentant al Casei de discuri Electrecord, cu care a colaborat frecvent (la Festival, în Ziua discului a fost aplaudat de peste 7000 de spectatori, timp de 20 de minute. Record al manifestării, consemnat în Cartea de onoare).

Între 1972-1979 a fost prim solist al Teatrului Fantasio din Constanța. Și Aurel Manolache, directorul instituției, avea fler la lansarea și cultivarea vedetelor. De altfel și melodia acestuia, Ale tale, a devenit în interpretarea lui Dan Spătaru mare șlagăr.

Prezența interpretului în turnee internaționale (Rusia, Germania, Israel, Cuba, Ungaria, Italia) se bucura de aceeași apreciere a publicului. Vocea lui Dan Spătaru cucerea orice fire artistică, deschisă către muzică.

Mari succese de repertoriu: Țărăncuțățărăncuță de Ion Vasilescu, Te-așteaptă un omNici o lacrimă  (Ion Cristinoiu), Mai gândește-te (Horia Moculescu), Scara de mătase (Vasile Veselovschi), Maria (George Grigoriu), Nu-ți fie teamă de-un sărut (Camelia Dăscălescu), ș.a.

Casa de discuri Electrecord a continuat editarea repertoriului său și pe discuri compact.

La revedere, a dvs. Daniela Caraman Fotea

Coordonatoarea programului – Sorina Goia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *