Ascultă Radio România Cultural Live

Festivalul Internaţional 'George Enescu' 2017. Interviu cu violoncelistul Zlatomir Fung

10 Septembrie 2017, 07:57

Violoncelistul în vârstă de numai 18 ani Zlatomir Fung, câştigătorul ediţiei din 2016 a Concursului Internaţional George Enescu, a interpretat sâmbătă, 9 septembrie, la Sala Radio, Parabola concertantă pentru violoncel şi orchestră de Rodion Şcedrin, alături de Filarmonica George Enescu şi sub bagheta dirijorului Dmitry Sitkovetsky. Zlatomir Fung va putea fi ascultat şi miercuri, 13 septembrie, la Sibiu, unde va interpreta Simfonia concertantă pentru violoncel şi orchestră de George Enescu.

În această toamnă, vei reveni în România pentru cele două concerte din Festivalul "George Enescu", în care te vei afla în ipostaza de solist. În cadrul primului concert, care are loc în Bucureşti, în data de 9 septembrie, vei interpreta un opus semnat de Rodion Şcedrin. Cum ai ajuns la această alegere?

De fapt, a fost un program stabilit încă de anul trecut, dinainte să câştig, şi am fost foarte fericit şi intrigat de această şansă de a învăţa şi de a interpreta această lucrare. O voi cânta sub bagheta maestrului Dmitry Sitkovetsky, care a mai cântat-o de multe ori până acum, dar pentru mine va fi prima interpretare a acestui opus.

Ne poţi spune, acelora dintre noi care vom asculta lucrarea pentru prima dată, la ce să ne aşteptăm?

Cred că se distinge, în primul rând, prin dimensiuni. Este puţin mai scurtă decât un concert obişnuit, are în jur de 16 minute dar, de asemenea, orchestraţia este mai intimă. Din anumite puncte de vedere, este ca un concert dublu pentru violoncel solo şi timpan, care are un rol foarte important. Scriitura alternează, în esenţă, între aceste figuri lirice, melancolice ale violoncelului şi celelalte figuri mai dure, accentuate, intense, aproape ca nişte bătăi. Şi mai este acest motiv foarte interesant în lucrare, o serie de duble care curg şi apar la violoncel atât la începutul lucrării, cât şi pe parcurs.

Evenimentul din data de 9 este inclus, după cum cu siguranţă ştii, într-o serie de concerte intitulată Muzica Secolului al XXI-lea. Cât de importante consideri că sunt aceste iniţiative care îşi propun să promoveze creaţiile compozitorilor contemporani?

Cred că sunt extraordinare şi extrem de necesare. Dacă ne uităm puţin la secolul al XIX-lea, este foarte interesant să privim programele concertelor. Orchestrele interpretau muzici care fuseseră scrise cu 20-30 de ani înainte şi aceasta era ca o regulă pentru ei. Chiar susţineau operele timpului lor şi cred că este o responsabilitate pe care o avem şi noi astăzi, în ciuda faptului că există foarte multe capodopere scrise cu mult timp în urmă. Există cu siguranţă şi mai multe care se nasc chiar acum.

Ce loc ocupă muzica scrisă după 1950 - să spunem - în repertoriul tău?

Aş spune că ocupă acum cam un sfert din repertoriul meu. Din fericire, programele de studii sunt astăzi destul de permisive. De fapt, multe dintre lucrările principale dedicate violoncelului au fost scrise după 1950, graţie eforturilor unor muzicieni precum Rostropovich, care a comandat multe capodopere extraordinare dedicate acestui instrument. De asemenea, eu am făcut tot posibilul să caut lucrări care mă interesează şi chiar îmi plac provocările; totodată, oportunitatea de a cânta o piesă pentru compozitorul ei este ceva extrem de preţios şi rar.

Poţi numi unul sau mai mulţi compozitori contemporani pe care îi preferi?

Sunt un mare admirator al compozitorului american John Harbison şi îmi place, de asemenea, foarte mult muzica lui Alfred Schnitke, deşi a murit în urmă cu douăzeci de ani, deci poate că nu mai este considerat contemporan.

În data de 13 septembrie, vei interpreta, alături de Filarmonica de Stat din Sibiu, Simfonia Concertantă de George Enescu, aceeaşi lucrare cu care ai câştigat, cu un an în urmă, Concursul "George Enescu".

Această lucrare este specială pentru mine, dat fiind faptul că a fost lucrarea pe care am interpretat-o în finala competiţiei. Este o piesă foarte utilă. Degajă optimism, un fel de pasiune clocotitoare şi este extrem de lirică. De fapt, foarte puţine dintre pasajele atribuite violoncelului sunt de virtuozitate numai de dragul de a fi. Cel mai adesea au un subînţeles liric. Revenind la piesă, sunt absolut încântat, o privesc acum cu şi mai multă iubire şi apreciere; nici nu pot exprima cât de minunat este să o pot cânta din nou, mai ales în România.

Ai mai cântat-o anul acesta, după Concursul Enescu?

Nu, aşa că abia aştept această oportunitate, de a mă întoarce la ea aproape exact un an mai târziu.

Consideri că obţinerea premiului I la Concursul Enescu ţi-a influenţat în vreun fel cariera?

Cred că am fost foarte norocos, desigur, să obţin premiul I şi cred că a fost foarte important pentru mine. M-am bucurat de publicitate aici, în Statele Unite, unde locuiesc şi am fost contactat de o orchestră pentru un concert, cred că tot în urma acelui premiu. În plus, ideea transmisiunii pe medici.tv a fost absolut minunată, din punctul de vedere al calităţii înregistrării, iar publicitatea reieşită din acest lucru este cu siguranţă ceva pentru care sunt foarte recunoscător.

În ceea ce priveşte planurile tale de viitor, intenţionezi să participi în continuare la competiţii sau să te concentrezi mai mult pe concerte şi pe îmbogăţirea repertoriului?

Aş spune că este dificil să ştiu exact cum voi continua în orice moment pentru că peisajul lumii moderne a muzicii clasice este într-o continuă schimbare. Personal, am o reală pasiune pentru susţinerea de recitaluri şi mi-ar plăcea să continui să fac acest lucru mai mult şi să găsesc mai multe ocazii de a explora repertoriul de recital mai puţin cântat de obicei. Pe de altă parte, s-ar putea să iau în considerare participarea la încă una sau mai multe competiţii în viitor pentru că publicitatea şi recunoaşterea pe care o oferă pot fi, în unele cazuri, foarte utile pentru cariera unui tânăr muzician.

Interviu realizat de Ana Diaconu

Florin Tudose: „Fără căderea din grație, care nu a rămas în imaginarul public, mitul lui Maradona nu ar fi fost complet”
Produs de Radio România 09 Decembrie 2025, 14:58

Florin Tudose: „Fără căderea din grație, care nu a rămas în imaginarul public, mitul lui Maradona nu ar fi fost complet”

Ce rămâne dintr-un zeu al fotbalului atunci când jocul se schimbă? La această întrebare răspunde cartea...

Florin Tudose: „Fără căderea din grație, care nu a rămas în imaginarul public, mitul lui Maradona nu ar fi fost complet”
Orașul care m-a făcut. Iulian Tănase despre Bacău: „Poate că, într-un fel, am asociat orașul Bacău cu o sursă de durere, dar m-am împrietenit până la urmă cu el”
Produs de Radio România 09 Decembrie 2025, 10:00

Orașul care m-a făcut. Iulian Tănase despre Bacău: „Poate că, într-un fel, am asociat orașul Bacău cu o sursă de durere, dar m-am împrietenit până la urmă cu el”

  Scriitorul Iulian Tănase mărturisește că Bucureștiul este orașul care îl reprezintă cel mai bine și care l-a...

Orașul care m-a făcut. Iulian Tănase despre Bacău: „Poate că, într-un fel, am asociat orașul Bacău cu o sursă de durere, dar m-am împrietenit până la urmă cu el”
IA și cartea: cinci dialoguri pe Divanul Gaudeamus
Produs de Radio România 09 Decembrie 2025, 07:38

IA și cartea: cinci dialoguri pe Divanul Gaudeamus

Târgurile de carte nu sunt doar vitrine. Ci și scene publice. Ele ne oferă un bun prilej nu doar pentru comerțul cu...

IA și cartea: cinci dialoguri pe Divanul Gaudeamus
Cum a ajuns elita interbelică la extremism? Orașul Vorbește cu Cristina A. Bejan
Produs de Radio România 08 Decembrie 2025, 14:04

Cum a ajuns elita interbelică la extremism? Orașul Vorbește cu Cristina A. Bejan

De ce ajung intelectualii să fie atrași de ideologii extreme? Cum arăta, cu adevărat, România anilor ’30? Și de...

Cum a ajuns elita interbelică la extremism? Orașul Vorbește cu Cristina A. Bejan
„Critica literară a devenit acum unboxing, de aceea mi-a devenit și mie străină” - Bogdan Alexandru Stănescu​
Produs de Radio România 08 Decembrie 2025, 12:05

„Critica literară a devenit acum unboxing, de aceea mi-a devenit și mie străină” - Bogdan Alexandru Stănescu​

Într-o ediție specială  Orașul vorbește , transmisă de la Târgul de Carte Gaudeamus,  Bogdan Alexandru...

„Critica literară a devenit acum unboxing, de aceea mi-a devenit și mie străină” - Bogdan Alexandru Stănescu​
În perioada 8-12 decembrie, emisiunea „Vorba de cultură” aduce un omagiu poetului NICOLAE LABIȘ, la 90 de ani de la nașterea sa
Produs de Radio România 08 Decembrie 2025, 08:07

În perioada 8-12 decembrie, emisiunea „Vorba de cultură” aduce un omagiu poetului NICOLAE LABIȘ, la 90 de ani de la nașterea sa

În perioada 8-12 decembrie, emisiunea „Vorba de cultură” aduce un omagiu poetului NICOLAE LABIȘ, la 90 de...

În perioada 8-12 decembrie, emisiunea „Vorba de cultură” aduce un omagiu poetului NICOLAE LABIȘ, la 90 de ani de la nașterea sa
Gaudeamus Radio România 2025, la final: Humanitas, Corint și Bookzone, editurile premiate
Produs de Radio România 07 Decembrie 2025, 20:54

Gaudeamus Radio România 2025, la final: Humanitas, Corint și Bookzone, editurile premiate

Ca în fiecare an, distincțiile au fost stabilite prin votul publicului și prin evaluarea specialiștilor, confirmând...

Gaudeamus Radio România 2025, la final: Humanitas, Corint și Bookzone, editurile premiate
Ministerul Culturii propune alinierea legislației privind drepturile de autor la normele europene
Produs de Radio România 05 Decembrie 2025, 08:44

Ministerul Culturii propune alinierea legislației privind drepturile de autor la normele europene

Planul răspunde autorilor și a deținătorilor de drepturi și deschide piața către un mediu concurențial modern, în linie cu...

Ministerul Culturii propune alinierea legislației privind drepturile de autor la normele europene
Ascultă live

Ascultă live

09:00 - 11:00
Orașul vorbește
Ascultă live Radio România Cultural
10:10 - 13:00
PRIETENII DE LA RADIO
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
10:15 - 11:00
PANORAMIC PUNCT RO (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
10:00 - 11:00
VREM SĂ ȘTII
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
10:00 - 11:00
De 10 ori România
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
10:00 - 11:00
De zece ori România
Ascultă live Radio România Timișoara FM
09:03 - 11:00
Din suflet pentru tine
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri