Extraterestrul care îşi dorea ca amintire o pijama de Matei Vişniec – un spectacol „de trezit uşor părinţii”
13 Decembrie 2019, 16:58
Teatrul Național Radiofonic pentru copii prezintă în premieră, duminică, 22 decembrie 2019, de la ora 9.00, la Radio România Cultural: Extraterestrul care îşi dorea ca amintire o pijama - o poveste de trezit uşor părinţii - de Matei Vişniec. Adaptarea radiofonică şi regia artistică : Mihai Lungeanu. În distribuţie: Alexandrina Halic, Constantin Cojocaru, Adela Mărculescu, Violeta Berbiuc, Marina Flueraşu, Ioana Popovici Chelaru, Ioan Pavel, Virginia Vasilache, Andrei Iordache, Mihaela Neacşu, Alexandru Robu, Carmen Sascău, Florin Georgescu. Redactor şi coordonator de proiect: Irina Soare. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia de montaj: Dana Lupu şi Robert Vasiliţă. Regia muzicală: Patricia Prundea. Regia tehnică: Codrin Lazăr
Spectacolul
radiofonic Extraterestrul care îşi dorea ca amintire o pijama - o poveste de trezit uşor părinţii - de Matei Vişniec va putea fi audiat în
avanpremieră marți, 17 decembrie 2019, de la ora 12.00, la Muzeul Naţional al
Literaturii Române, de pe strada Nicolae Creţulescu nr. 8 din Bucureşti.
Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.
„Extraterestrul
care îşi dorea ca amintire o pijama este o piesă pe
care am simţit nevoia să o scriu în contextul unei drame istorice şi umane pe
care o observ în România: aceea a copiilor care cresc fără părinţii lor. În mai
toate regiunile ţării, mulţi români plecaţi la lucru în străinătate şi-au lăsat
copiii cu bunicii, cu diverse rude mai apropiate sau mai îndepărtate, ba chiar
şi cu vecinii. Aceşti copii care cresc fără căldura prezenţei părinteşti se
formează ca oameni pe un fond de frustrare profundă, cu multe sechele
ulterioare… Mă îndurerează mult ceea ce se întâmplă, pe fond de febrilitate
capitalistă, în România, cu ceea ce ar trebui să fie primul nostru „capital”,
copiii„… afirma scriitorul Matei Vişniec
într-un interviu acordat jurnalistului
Cristian Teodorescu. Spectacolul radiofonic inspirat din acest puternic text
dramatic contemporan îşi propune un sensibil dar ferm semnal de alarmă (de
„trezit părinţii”) care să determine o punere în discuţie a valorilor reale cu
care ne creştem generaţia care urmează. Dragostea părintească, prietenia, sinceritatea,
bunătatea, visele şi speranţele, temerile şi aşteptările copiilor noştri sunt,
poate, mai importante decât jucăriile, hainele şi dulciurile devenite cadouri
stereotipe.
O
distribuţie de excepţie , în fruntea căreia regăsim nume sonore ale teatrului
românesc: Adela Mărculescu, Alexandrina
Halic, Constantin Cojocaru, alături de Violeta
Berbiuc, Ioana Popovici Chelaru şi de tinerii şi talentaţii actori ai noului val:Marina Flueraşu, Virginia Vasilache, Andrei
Iordache, Mihaela Neacşu, Alexandru Robu, Carmen Sascău, Florin Georgescu si copilul Ioan Pavel-transformă povestea extraterestrului cu suflet de copil în povestea
fiecăruia dintre noi. Coloana sonoră extrem
de sugestivă a spectacolului, semnată de regizorul tehnic Codrin Lazăr şi decorul muzical,
construit cu rafinament şi sensibilitate de regizorul muzical Patricia Prundea, construiesc atmosfera
acestei povesti contemporane, de adormit copiii şi de trezit uşor părinţii.
Permanent prezent pe scenele Festivalului de la Avignon
de mai bine de un deceniu, numit de celebrul cotidianul L’Express ,”Regele Off-ului” la ediția 2016 a evenimentului, incontestabilă vedetă a
FITS, unul dintre puținii creatori contemporani care se bucură de un festival
de autor - manifestarea Zilele Matei Vişniec de la Suceava/Rădăuți sau
concursul de dramaturgie de la Bistrița Năsăud care îi poartă numele și, nu în
ultimul rând, impresionantul palmares al premiilor naţionale si internaţionale,
toate acestea îndreptățesc opinia teatrologului Daniela Madgearu, care
consideră că ”Matei Vișniec este numele unei povești de succes”. Poveste de
succes construită și prin spectacolele Teatrului Național Radiofonic, care a
inclus în repertoriul său unele dintre cele mai importante titluri din opera
dramatică semnată Matei Vișniec. Groapa
din tavan, Imaginează-ţi că eşti Dumnezeu,Mansardă la Paris cu vederespre
moarte (Locul 5 în TOP TEN – Radio
Drama , Prix Europa, Berlin – 2006), Despre
senzația de elasticitate când pășim peste cadavre (montare recompensată cu
Premiul pentru Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic la Gala UNITER - 2009), Sufleurul fricii,Regele,
bufonul și domnii şobolani, Dada Cabaret, Migraaanţii…Cuvintele lui Iov,
sunt spectacole de o înaltă ținută artistică, care au validat în timp
colaborarea creativă dintre dramaturgul Matei Vișniec și regizorul Mihai
Lungeanu, reprezentând montări care s-au
constituit în evenimente de larg răsunet marca Radio România.