Texte şi pretexte: Gabor Maté – dependenţa psiho-chimică, deficitul de atenţie şi maladia indusă societal
26 Noiembrie 2022, 07:00
Emisiune live de cultură urbană, istorie şi divertisment realizată de Georgeta Drăghici şi Valentin Protopopescu;
Citat din spusele invitatului, motto al ediţiei: „Într-o stare de lipsa spirituală, vom fi ademeniţi de orice are capacitatea de a ne face insensibili faţă de frica noastră. În fond, aceasta este originea procesului dependenţei, din moment ce însăşi esenţa acestui proces este efortul de a asimila din exterior în interior ceea ce în mod normal se naşte numai din interior. Cu cît este mai risipită bucuria interioară izvorată din realitatea de a fi în viaţă, cu-atît mai pasionat vom căuta acel slab înlocuitor al bucuriei, plăcerea. Cu cît puterea noastră interioară este mai mică, cu-atît dorinţa noastră după putere este mai mare. Cu cît conştientizarea adevărului este mai plăpîndă, cu-atît este mai disperată căutarea certitudinii în afara fiinţei noastre. Cînd suntem preocupaţi să ne îndeplinim nevoile false, nu putem suporta să vedem nevoile reale ale celorlalţi – cu-atît mai puţin pe cele ale copiilor noştri.” (Gabor Maté)
În ediţia de sîmbătă, 26 noiembrie 2022, a emisiunii Texte şi pretexte, ne propunem, prieteni, să discutăm cu prietenul nostru, psihologul şi poetul Sorin Lucaci, despre trei volume apărute la Editura Herald din Bucureşti şi semnate de marele medic şi psihoterapeut american Gabor Maté: Pe tărîmul fantomelor înfometate – Prizonieri în lumea dependenţei, Minţi împrăştiate – Originile şi vindecarea tulburării de deficit de atenţie: ADD-ADHD şi Mitul normalităţii – Trauma, boala şi vindecarea într-o cultură toxică. Indiferent că tratează despre universul dependenţelor de opioide, despre tulburările deficitului de atenţie şi despre inducerea bolii în individ de către societate, savantul american se remarcă printr-o extremă coerenţă a abordării şi printr-o metodologie terapeutică sincretică, aglutinînd armonios aspectele somatice şi cele psihice. Care este liantul conceptual, cum se adaptează liniile terapeutice concepute de Maté la diferitele forme şi structuri maladive şi cum reuşeşte el să anihileze potenţialul destructiv al societăţii în impactul asupra insului, iată temele discuţiei noastre.
Răzvan Dolea, la rubrica Memoria între ghilimele, ne va vorbi despre pictorul francez Henri de Toulouse-Lautrec şi despre dramaturgul franco-român Eugène Ionesco.
Fireşte, Concursul ediţiei face trimitere la un personaj important al istoriei filmului: astfel, la 26 noiembrie 2018 se stingea la Roma, la vîrsta de 77 de ani, un mare regizor italian de cinema, multipremiat cu distincţii semnificative în domeniu, de la César la David di Donatello, de la Leul de Aur veneţian şi pînă la Palme d’Or de la Cannes. Peliculele sale, foarte elaborate şi intens metaforice, vădind o profundă scrutare a psihologiei umane, ne-au încîntat tinereţea, indiferent că vorbim despre Ultimul tango la Paris, Ultimul împărat sau Micul Buddha.
La rubrica intitulată Conexiuni, Georgeta Drăghici ne vorbeşte despre cele mai noi evenimente literare din Franţa.
În spaţiul rubricii Respiro sportiv Valentin Protopopescu analizează fantastica revenire a lui Novak Djokovici în cea de-a doua jumătate a sezonului 2022.
În cadrul rubricii Ora veselă vă invităm să ascultaţi un celebru moment umoristic din „Arhiva de Aur” a SRR, sceneta intitulată Costumul şi interpretată de Radu Zaharescu şi Virgil Ogăşanu.
Ilustrare vizuală: foto Georgeta Drăghici (mulţumiri Arianei Vulpe pentru îngăduinţa de a publica această fotografie), foto Georgeta Drăghici, Valentin Protopopescu, Răzvan Dolea (sursa: arhiva personală), foto Sorin Lucaci (sursa: arhiva personală a invitatului), foto Gabor Maté (sursa: wikipedia), foto coperte (sursa: Editura Herald), foto Henri de Toulouse-Lautrec şi afiş (sursa: wikipedia), Eugène Ionesco şi teatrul la Huchette (sursa: wikipedia), foto Bernardo Bertolucci şi afiş Ultimul tango la Paris (sursa: wikipedia), foto Novak Djokovici (sursa: wikipedia), Radu Zaharescu şi Virgil Ogăşanu (sursa: wikipedia).