REConCHILLiant: Daniela Rei Vișan în dialog cu Teodoru Ghiondea
23 Ianuarie 2021, 06:40
” Și am descoperit corpul Omului, imagine a ”corpului divin”, despre care Tradiția spune că i s-a dezvăluit lui Moise, imagine sortită a se întoarce la modelul din care s-a ivit, într-o unire inefabilă...imagine simbolică a corpului!
Viața cuprinsă în intervalul dintre naștere și moarte este, așadar, povestea acestei reîntoarceri: reîntoarcere a ” Omului- de –jos” la ” Omul-de-sus”, a lui Adam la Elohim, conform mitului biblic.(...) Corpul vorbește, trăiește; finalitatea sa este ” corpul divin”, modelul său, care i s-a arătat lui Moise și a cărui imagine Moise ne-a transmis-o sub forma Arborelui Sefirot-urilor”.
Annick de Souzenelle, Simbolismul corpului uman
Sâmbătă 23 ianuarie 2021 de la ora 14,30 vă propunem la Radio România Cultural o incursiune prin istoria sacră a lumii. Cu ajutorul domnului Teodoru Ghiondea, coordonatorul Colecției Philosophia perennis de la Editura Herald vom încerca să deslușim câteva din tainele alcătuirii omului așa cum sunt explicate în diverse religii ale lumii. Vom discuta despre structura tripartită a ființei umane, despre puterile sufletești și calificările spirituale necesare redobândirii stării paradisiace a omului.
În volumul Povestiri hasidice a lui H. Bloch una mi-a atras atenția în mod deosebit. Baal Șem Tov a spus odată ” Stă scris în lumina originară pe care Dumnezeu a creat-o în cele șase zile ale începutului, că Adam, primul om, a putut privi lumea de la un capăt până la celălalt al ei. Însă atunci când Adam a păcătuit, Dumnezeu i-a retras lumina și a păstrat-o în veșnicie numai pentru cei cucernici. Se pune întrebarea : unde a păstrat-o? Răspunsul este: în învățătură.”
În același volum de povestiri hasidice este subliniată în mod repetat importanța rugăciunii în redobândirea stării primordiale; una din povestiri mi s-a părut relevantă pentru subiectul abordat de noi ” Lui Rabi Naftali îi plăcea să cânte. Își făcea rugăciunile cântând. Pentru fiecare rugăciune, folosea o melodie aparte. Spunea: ” Cântecul este de obârșie divină, el se revarsă din ceruri, din Olam Hanigun ( lumea melodiei) și, prin forța lui, se poate întoarce în lumea îndreptării, Olam Hateșuva. Datorită păcatului lui Adam, scânteile cântecului au ajuns însă în stăpânirea puterilor necurate; datoria Țadikului este să le elibereze și să le înalțe la obârșia lor:”
Această reîntoarcere către starea primordială este magistral explicată în volumul lui James David Dunn” Fereastra Sufletului. Cabala Rabinului Isaac Luria”, apărut la Editura Herald la sfărșitul anului 2020. Domnul profesor Teodoru Ghiondea ne va explica câteva concepte fundamentale prezentate în acest volum; este vorba de tsimtsum, shevirat ha-kelim și tikkum. Tot el ne va vorbi despre triunghiul de aur, despre simbolismul cercului, pătratului, al pentagramei.
În volumul Fereastra Sufletului este consemnat:” Tsimtsum se referă la ideea că Dumnezeu s-a retras în El Însuși, sau s-a strâns, pentru a da naștere unui gol în care să creeze. Spargerea vaselor-shevirat ha-kelim, este evenimentul care pune în scenă discontinuitatea sau imperfecțiunea ce apare inevitabil între Creator și creat într-un astfel de gol, dar care îi leagă moral cu o finalitate supremă: tikkun.”
Sâmbătă 23 ianuarie vom discuta și despre calificările sufletești, intelectuale și spirituale ale celor care doresc să pornească în această căutare. Elementele comune religiilor abrahamice pot fi decelate prin hățișul istoriei și al asperităților exterioare. Aceste obstacole exterioare pot fi însă depășite, după modelul unor mari cărturari, spirite luminate ale omenirii, care au reușit să găsească poteca strâmtă ce duce către RAI.