Ascultă Radio România Cultural Live

DOCUMENTAR: 147 de ani de la nașterea lui Traian Vuia, pionier al aviației românești și mondiale

17 August 2019, 05:36

1872 – s-a născut Traian Vuia, în Surducu Mic, comuna Bujor (judeţul Timiş), care astăzi îi poartă numele. A fost inginer, inventator şi primul aeronaut din lume care a reuşit să se desprindă cu forţe proprii de la pământ şi să zboare cu un aparat mai greu decât aerul – la 18 martie 1906. Totodată, de numele său se mai leagă experimentarea şi construirea a două tipuri de elicoptere (în 1918 şi 1920) şi inventarea generatorului cu aburi aplicat la construcţia centralelor termice (1925).

* * *

În anul 1881, ca elev al şcolii din Făget, Traian Vuia a fost fascinat de demonstraţia făcută de învăţătorul său, care într-una din zile s-a decis să înalţe câteva zmeie de forme şi dimensiuni diferite. Drept pentru care, la doar 9 ani, s-a decis să-şi construiască şi el unele, pe care le-a experimentat cu succes. Şi nu s-a oprit aici, fiindcă pe când s-a aflat la liceul din Lugoj (unde şi-a însuşit noţiuni de fizică şi mecanică), Traian Vuia a conceput şi construit un aparat de zburat de mici dimensiuni, mai greu decât aerul, pe care l-a denumit „Automobil cu aripi”. Acesta consta dintr-o tricicletă (velociped pe trei roţi) peste care a fost montat un şasiu vertical, la a cărui parte superioară se aflau o aripă, o cârmă de direcţie şi o elice.

După obţinerea bacalaureatului, Traian Vuia a plecat spre Budapesta, pentru a-şi continua studiile, înscriindu-se la Şcoala Politehnică – Secţia mecanică. Cum nu avea nici o sursă de venit, fost pus în situaţia de a-şi câştiga singur existenţa, iar pentru că şcoala pe care şi-o dorea să o urmeze nu avea seral, s-a transferat la Drept unde frecvenţa nu era obligatorie. Astfel, el a avut ocazia să lucreze în birourile mai multor avocaţi români din Banat, câştigând banii necesari terminării facultăţii. La 6 mai 1901, şi-a luat doctoratul în Ştiinţe juridice cu tema „Regimul militar şi industrie, Stat şi Contract”. Pasionat însă de probleme tehnice şi îndeosebi de cele aviatice, în anul 1902, Traian Vuia a plecat la Paris, luând şi macheta „Automobilului cu aripi” construit la Lugoj, proiect pe care însă îl va reconsidera total, denumindu-l „Aeroplanul-automobil”. În capitala Franţei el a sperat să găsească pe cineva interesat să-i finanţeze proiectul, însă a găsit mult scepticism. Memoriu întocmit de Traian Vuia, adresat Academiei de Ştiinţe din Paris în februarie 1903, a fost respins de un savant cu renume mondial, Henry Poincaire.

Şi totuşi, proiectul a prins viaţă cu ajutorul fondurilor primite din partea compatrioţilor săi din Lugoj, în frunte cu Gheorghe Dobrin şi Coriolan Brediceanu, astfel că Traian Vuia s-a apucat de construcţia aparatului perfecţionând până la minime detalii, planurile originale. Începând cu 2 decembrie 1905, au fost făcute mai multe testări, iar în ziua de 18 martie 1906, pe câmpul de la Montesson (lângă Paris), Vuia a executat primul zbor din istoria aviaţiei cu un avion „Vuia 1”, mai greu decât aerul. Presa mondială a comentat destul de amplu evenimentul, Revista „La Nature” specificând: „La 18 martie Vuia s-a ridicat cu aeroplanul său 60 de centimetri la 1 metru înălţime după ce şi-a luat elanul dorit de pe sol. El a luat contact cu pământul la o distanţă de 12 metri depărtare…”

Zborurile lui Traian Vuia au continuat să se desfăşoare, distanţa parcursă ajungând chiar să se dubleze. Biografii săi amintesc că cercurile competente franceze nu au ignorat rezultatele sale, însă între Traian Vuia şi Aeroclubul Franţei a intervenit o relaţie de răceală, ceea ce în final a dus probabil, la absenţa unei comisii de omologare sau a unor reprezentanţi pe terenul de zbor, în zilele în care el şi-a încercat de atâtea ori aparatul.

Cu ocazia deschiderii primului Salon aeronautic din Paris, a fost expus şi avionul „Vuia 2”, care a atras atenţia vizitatorilor şi tehnicienilor, însă lipsa banilor l-au determinat pe Traian Vuia să renunţe la activitatea de constructor în domeniul avioanelor.

* * *

În perioada 1918 – 1922 Traian Vuia şi-a îndreptat activitatea sa creatoare pe direcţia realizării unor aparate cu decolare verticală, în acest sens concepând şi construind două elicoptere. Primul a fost realizat în 1918 iar cel de-al doilea în 1922.

* * *

Traian Vuia a continuat să lucreze neîntrerupt la Paris, până în anul 1946, când s-a îmbolnăvit grav. Dorinţa sa a fost atunci de a reveni în România, fapt petrecut în 1950. Din păcate însă la doar o lună de zile, a încetat din viaţă, în septembrie 1950, la Bucureşti, fiind înmormântat la Cimitirul Bellu.

VASILESCU GABRIELA

Iulian Petre, director executiv UNOPA: „În tratamentul infecției cu HIV, de la un pumn de pastile s-a ajuns la o pastilă pe zi”
Știință 08 Decembrie 2025, 17:56

Iulian Petre, director executiv UNOPA: „În tratamentul infecției cu HIV, de la un pumn de pastile s-a ajuns la o pastilă pe zi”

Persoanele care trăiesc cu HIV se confruntă frecvent cu îmbătrânire accelerată, boli cronice asociate, excluziune...

Iulian Petre, director executiv UNOPA: „În tratamentul infecției cu HIV, de la un pumn de pastile s-a ajuns la o pastilă pe zi”
Omar Yaghi: Cercetarea fundamentală este o investiție în viitorul unei națiuni. Fiecare națiune ar trebui să aloce un procent din PIB-ul său pentru cercetarea fundamentală
Știință 08 Decembrie 2025, 00:25

Omar Yaghi: Cercetarea fundamentală este o investiție în viitorul unei națiuni. Fiecare națiune ar trebui să aloce un procent din PIB-ul său pentru cercetarea fundamentală

Când faci cercetare fundamentală, nu doar împingi frontierele cunoașterii, ci îl...

Omar Yaghi: Cercetarea fundamentală este o investiție în viitorul unei națiuni. Fiecare națiune ar trebui să aloce un procent din PIB-ul său pentru cercetarea fundamentală
Peter Howitt: Nu cred că poți opri curiozitatea umană. Oamenii vor folosi IA pentru a gândi mult mai rapid - dar IA nu va înlocui gândirea umană
Știință 07 Decembrie 2025, 09:53

Peter Howitt: Nu cred că poți opri curiozitatea umană. Oamenii vor folosi IA pentru a gândi mult mai rapid - dar IA nu va înlocui gândirea umană

I A - Inteligența Artificială - este ceea ce numim o ”tehnologie cu scop general”, una care nu se aplică doar...

Peter Howitt: Nu cred că poți opri curiozitatea umană. Oamenii vor folosi IA pentru a gândi mult mai rapid - dar IA nu va înlocui gândirea umană
Mary Brunkow: Firește că, dacă aș lua-o de la început, tot știință aș face!
Știință 06 Decembrie 2025, 22:24

Mary Brunkow: Firește că, dacă aș lua-o de la început, tot știință aș face!

Nu mi-a trecut niciodată prin minte că voi lua un premiu Nobel, deși în 2017, cercetarea noastră a fost recunoscută și...

Mary Brunkow: Firește că, dacă aș lua-o de la început, tot știință aș face!
Excelența în educație premiată
Știință 05 Decembrie 2025, 15:36

Excelența în educație premiată

Ministerul Educației și Cercetării a organizat miercuri, 3 decembrie, festivitatea de premiere a elevilor laureați la...

Excelența în educație premiată
Oana Opriș: Începem să redescoperim materialele și formele care ne apropie de echilibru
Știință 05 Decembrie 2025, 15:19

Oana Opriș: Începem să redescoperim materialele și formele care ne apropie de echilibru

Oana Opriș este antreprenor sustenabil și co-fondator GENUIN. Lucrează cu materiale naturale, într-o...

Oana Opriș: Începem să redescoperim materialele și formele care ne apropie de echilibru
Începe Săptămâna Nobel la Stockholm!
Știință 05 Decembrie 2025, 13:07

Începe Săptămâna Nobel la Stockholm!

Muzeul Premiului Nobel din Stockholm ( https://www.nobelprizemuseum ) a găzduit în această dimineață conferința de...

Începe Săptămâna Nobel la Stockholm!
Hanna Stjärne: Premiile Nobel pun în lumină realizări care sunt importante pentru noi toți!
Știință 05 Decembrie 2025, 11:03

Hanna Stjärne: Premiile Nobel pun în lumină realizări care sunt importante pentru noi toți!

Interesul în Suedia este uriaș pentru tot ceea ce înseamnă premiile Nobel și tot ce se întâmplă...

Hanna Stjärne: Premiile Nobel pun în lumină realizări care sunt importante pentru noi toți!
Ascultă live

Ascultă live

21:10 - 22:00
Idei în nocturnă - Pagini de istorie
Ascultă live Radio România Cultural
21:30 - 22:00
DINCOLO DE ZIDURI
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
21:00 - 22:00
Deutsch 3
Ascultă live Radio România Internaţional 1
21:00 - 22:00
BUSINESS CLUB/DOSARELE SECOLULUI XX (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
21:30 - 21:56
Armâneaşti 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
Acum live
Radio România Antena Satelor
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
21:00 - 23:00
Rockada de seară
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
21:00 - 22:00
Emisiune în lb. sârbă
Ascultă live Radio România Timișoara FM
21:08 - 22:00
De dor și drag
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri