Ascultă Radio România Cultural Live

DOCUMENTAR: 136 de ani de la nașterea inginerului, pilotului și academicianului Aurel Vlaicu

19 Noiembrie 2018, 06:06

Aurel Vlaicu s-a născut la 19 noiembrie 1882, la Binținți, lângă Orăștie, în județul Hunedoara.

A avut, de la o vârstă fragedă, înclinații către tehnică, iar în școala primară din satul natal era cunoscut ca un spirit deosebit de inventiv, reparând ceasornice și încercând să construiască mici mașinării "perpetuum mobile".

În perioada studiilor liceale efectuate la Orăștie și Sibiu, potrivit ''Dicționarului Membrilor Academiei Române'' (Ed. Enciclopedică/Ed. Academiei Române, 2003) Aurel Vlaicu a devenit preocupat de problema zborului mecanic, construind diferite mecanisme și modele de planoare. A urmat cursuri tehnice superioare la Viena și Munchen, perioadă în care a elaborat proiectul unui avion. În timpul șederii la Munchen a proiectat primul aparat de zbor cu aripi batante, acționat de arcuri, dar a abandonat acest proiect convins fiind că viitorul îl reprezintă aeroplanele acționate de motoare, potrivit http://www.orastieinfo.ro/.

În anul 1908 a fost, pentru o scurtă perioadă, inginer la fabrica de automobile Oppel din Russelheim.

Revine în țară în același an, în satul natal Binținți, unde proiectează și construiește, un an mai târziu, unul dintre primele planoare românești, numit Vlaicu-1909, cu care efectuează mai multe zboruri demonstrative.

În toamna anului 1909, se mută în București, fiind angajat ca inginer în cadrul Arsenalului Armatei, iar cu sprijinul acestuia începe construcția aeroplanului. Lucrând asiduu împreună cu muncitorii și cu alți ingineri, Vlaicu termină de construit la începutul lunii iunie 1910 aparatul cunoscut sub denumirea ''Vlaicu I''.

Pentru prima dată a scos aeroplanul său pe câmp la 16 iunie 1910, dar cele două încercări de a-l ridica de la sol au eșuat (din cauza unei mici defecțiuni la motor, respectiv din cauza unei probleme ce privea comenzile aripilor aparatului).

A doua zi, la 17 iunie 1910, Vlaicu și-a scos din nou aeroplanul pe câmpul de la Cotroceni și, ajutat de prietenii săi, a pornit motorul aparatului. După două încercări nereușite în care a rulat fără să se înalțe, el se întoarce la grupul său de prieteni, explicând entuziasmat de ce nu reușise acest lucru. Motivând faptul că nu acționase cum trebuie comenzile aparatului, Vlaicu face o nouă încercare. În zgomotul motorului, aeroplanul câștigă viteză și, după circa 40 de metri parcurși pe pământ, este văzut de toți cei prezenți cum se ridică în aer la 3-4 metri de sol, pe o lungime de 50 de metri, după care coboară ușor pe pământ.

Fericit că își realizase visul, Aurel Vlaicu avea să declare într-un articol intitulat "Impresii din văzduh": "Bucuria cea mai mare, însă, am simțit-o când am zburat pentru prima oară la Cotroceni. Nu m-am ridicat atunci mai sus de patru metri. Cu toate acestea, nici Alpii nu mi-i închipuiam mai înalți ca înălțimea la care mă ridicasem eu. Fiindcă patru metri erau atunci pentru mine un record formidabil, un record care îmi consacra mașina. Zburasem. Și asta era principalul."

A doua zi după primul său zbor, gazetele vremii publicau senzaționala știre a zborului executat de primul avion românesc, inventat, construit și pilotat de un român.

În următoarele zile, Vlaicu a mai efectuat câteva zboruri cu aeroplanul său până într-o zi când, zburând la o înălțime mai mare ca de obicei, comenzile de manevrare ale aparatului s-au blocat, iar acesta a căzut, fiind puternic avariat. De acum, Aurel Vlaicu începe să gândească proiectarea și construirea unui nou model de aeroplan, astfel că a fost creată, în 1911, o variantă îmbunătățită — ''Vlaicu II''.

În 1912-1913 a proiectat avionul ''Vlaicu III'', pe care însă nu a mai apucat să-l construiască.

Avioanele Vlaicu I și Vlaicu II erau alcătuite dintr-un singur tub de aluminiu care purta celelalte elemente. Centrul de greutate era plasat sub aripi, ceea ce îi oferea o bună stabilitate. Elicele erau contrarotative și coaxiale, iar trenul de aterizare avea roți independente.

A obținut cu Vlaicu II, în 1912, distincții importante la concursul aviatic de la Aspern, lângă Viena, notează Dicționarul Membrilor Academiei Române. În țară, în perioada 1910-1912, a efectuat zboruri de încercare și demonstrative cu ''Vlaicu II'' la București, Blaj, Sibiu, Brașov, Iași, Ploiești, Lugoj, Orăștie, Alba Iulia, Târgu Mureș.

Aurel Vlaicu și-a pierdut viața în urma prăbușirii cu avionul Vlaicu II, lângă Câmpina, la 31 august/13 septembrie 1913, în timp ce încerca să treacă Carpații. A fost înmormântat la Cimitirul Bellu din București.

La 28 octombrie 1948, a fost ales membru de onoare post-mortem al Academiei Române. Alături de Henri Coandă, de Traian Vuia și de alte nume celebre, Aurel Vlaicu poate fi considerat unul dintre precursorii aeronauticii moderne și unul dintre părinții aviației mondiale.

În 1952, la Binținți s-a inaugurat Muzeul memorial care îi poartă numele. În cinstea lui, comuna Binținți se numește astăzi Aurel Vlaicu.

O serie de obiecte personale care i-au aparținut lui Aurel Vlaicu, documente, brevete, scrisori, fotografii originale, ceasul cu monogramă pe care l-a avut asupra lui când s-a prăbușit, precum și masca mortuară sunt expuse astăzi la Muzeul Național al Aviației Române.

sursa: AGERPRES

Când Platon îl întâlnește pe Bacchus. Rolul vinului în istoria dezbaterilor filosofice 
Istorie-filozofie-psihologie 24 Octombrie 2025, 12:30

Când Platon îl întâlnește pe Bacchus. Rolul vinului în istoria dezbaterilor filosofice 

Revizitând istoria filosofiei mai vechi sau mai noi, vedem că filosofii au avut reflecții despre relația dintre...

Când Platon îl întâlnește pe Bacchus. Rolul vinului în istoria dezbaterilor filosofice 
Scriitorul Stelian Tănase: „Cei mai periculoși nu sunt trădătorii, ci cei care se prefac că nu văd, ei sunt uleiul fin din roțile oricărui regim”
Istorie-filozofie-psihologie 22 Octombrie 2025, 14:37

Scriitorul Stelian Tănase: „Cei mai periculoși nu sunt trădătorii, ci cei care se prefac că nu văd, ei sunt uleiul fin din roțile oricărui regim”

Scriitorul  Stelian Tănase  a vorbit, în emisiunea  „ Pagini de istorie” , realizată...

Scriitorul Stelian Tănase: „Cei mai periculoși nu sunt trădătorii, ci cei care se prefac că nu văd, ei sunt uleiul fin din roțile oricărui regim”
Volumul „Istoria mirodeniilor în Evul Mediu” dezvăluie cum au devenit condimentele motorul istoriei
Istorie-filozofie-psihologie 19 August 2025, 12:26

Volumul „Istoria mirodeniilor în Evul Mediu” dezvăluie cum au devenit condimentele motorul istoriei

În Evul Mediu, mirodeniile nu erau doar un moft culinar, ci o veritabilă monedă de schimb, un simbol al puterii și o...

Volumul „Istoria mirodeniilor în Evul Mediu” dezvăluie cum au devenit condimentele motorul istoriei
A murit Rodica Coposu, sora liderului ţărănist Corneliu Coposu
Istorie-filozofie-psihologie 07 August 2025, 08:40

A murit Rodica Coposu, sora liderului ţărănist Corneliu Coposu

Anunţul decesului a fost făcut de Ion-Andrei Gherasim, preşedintele executiv al Fundaţiei Corneliu Coposu.

A murit Rodica Coposu, sora liderului ţărănist Corneliu Coposu
80 de ani de la Hiroshima.  Editura Corint propune cunoașterea istoriei ca formă de apărare
Istorie-filozofie-psihologie 06 August 2025, 13:20

80 de ani de la Hiroshima. Editura Corint propune cunoașterea istoriei ca formă de apărare

Pe 6 august 1945, prima bombă atomică a fost detonată deasupra orașului Hiroshima. În câteva secunde, zeci de mii...

80 de ani de la Hiroshima. Editura Corint propune cunoașterea istoriei ca formă de apărare
80 de ani de la bombardamentul atomic asupra orașului japonez Hiroshima
Istorie-filozofie-psihologie 06 August 2025, 13:14

80 de ani de la bombardamentul atomic asupra orașului japonez Hiroshima

Al Doilea Război Mondial s-a încheiat odată cu capitularea Japoniei, la câteva zile după lansarea bombelor atomice asupra...

80 de ani de la bombardamentul atomic asupra orașului japonez Hiroshima
AFP: Ion Iliescu, o figură centrală a tranziției României către democrație, dar și un personaj controversat
Istorie-filozofie-psihologie 06 August 2025, 10:14

AFP: Ion Iliescu, o figură centrală a tranziției României către democrație, dar și un personaj controversat

Fostul președinte a murit, marți, la vârsta de 95 de ani.

AFP: Ion Iliescu, o figură centrală a tranziției României către democrație, dar și un personaj controversat
Ion Iliescu, fostul președinte al României, a murit la vârsta de 95 de ani
Istorie-filozofie-psihologie 05 August 2025, 18:01

Ion Iliescu, fostul președinte al României, a murit la vârsta de 95 de ani

Ion Iliescu , fost președinte al României și figură centrală a scenei politice postcomuniste , a decedat astăzi, la...

Ion Iliescu, fostul președinte al României, a murit la vârsta de 95 de ani
Ascultă live

Ascultă live

05:00 - 06:00
Teatrul Național Radiofonic - Biografii, memorii
Ascultă live Radio România Cultural
05:05 - 07:00
Bună dimineaţa, România!
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
05:00 - 06:00
Espańol 4
Ascultă live Radio România Internaţional 1
05:07 - 07:00
România, devreme (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
04:00 - 06:00
FERMIER ÎN ROMÂNIA
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
05:03 - 06:00
LA PRIMA ORĂ
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri