De la 1 iulie, cardul de sănătate redevine obligatoriu, cu excepția consultațiilor la medicul de familie și la specialistul din ambulatoriu
26 Iunie 2020, 21:00
Cu excepția
serviciilor acordate în cabinetele medicilor de familie și în
 ambulatoriul clinic de specialitate, care pot fi accesate fără
 utilizarea cardului de sănătate până la data de 30 septembrie 2020,
 începând cu data de 1 iulie toate celelalte servicii medicale, serviciile de
  îngrijiri la domiciliu, medicamentele și materialele sanitare, precum și dispozitivele medicale se acordă și se validează
  doar în baza acestui document electronic (sau a documentelor înlocuitoare, după caz).
 Astfel, la 1 iulie
 va fi reluată obligativitatea utilizării cardului național de sănătate pentru
  serviciile medicale acordate în unitățile sanitare cu paturi și de
 către  furnizorii de investigații paraclinice, furnizorii de îngrijiri
 medicale la domiciliu / îngrijiri paliative la domiciliu, furnizorii de
 servicii stomatologice, furnizorii de dispozitive
  medicale și furnizorii de medicamente. 
 În contextul situației epidemiologice determinate de
 răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, HG 438/2020 privind completarea
 anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 140/2018 conține o serie de
 alte
măsuri aplicabile până la data de 30 septembrie:
 -      
consultațiile medicale acordate în asistența medicală primară și ambulatoriul de specialitate clinic,
inclusiv serviciile conexe actului medical furnizate de psiholog și logoped,
pot fi acordate și la distanță, utilizând orice mijloace de comunicare. Consultațiile medicale la distanță se acordă cu încadrarea în numărul maxim
  de 8  consultații pe oră;
 -      
 consultațiile la medicul specialist din ambulatoriu se acordă fără a fi necesar biletul de trimitere;
 -      
 în urma consultațiilor acordate la
 distanță medicul de familie / medicul specialist va emite toate
 documentele necesare pacientului ca urmare a actului medical,
inclusiv prescripțiile medicale; documentele sunt transmise pacientului prin mijloace de comunicare electronică;
 -      
 medicii din spital pot elibera,
 dacă situația o impune, la externarea asiguratului, prescripție medicală
  pentru medicamente cu și fără contribuție personală în ambulatoriu
pentru maximum 90 de zile;
 -      
 pentru situațiile care necesită
 prezentarea de documente casei de asigurări de sănătate de către
 asigurat, documentele pot fi transmise casei de asigurări de sănătate
 prin mijloace electronice de comunicare; mijloacele electronice
  de comunicare se pot folosi și pentru transmiterea de către casele de
 asigurări de sănătate a documentelor eliberate, necesare asiguraților;
 -      
 s-a prelungit până la data de 30 septembrie 2020 termenul de valabilitate pentru 
 următoarele documente a căror valabilitate expiră până la această dată:
 a)   
 biletele de trimitere pentru specialități clinice, inclusiv pentru specialitatea medicină fizică și de reabilitare;
 b)  
 biletele de trimitere pentru specialități paraclinice;
 c)   
 recomandările
  medicale pentru dispozitive medicale, tehnologii și dispozitive
 asistive - ce se depun / se transmit la casa de asigurări de
  sănătate;
 d)  
 deciziile de aprobare pentru procurarea dispozitivului medical, tehnologiilor și dispozitivelor asistive;
 e)   
 deciziile
  de aprobare emise de către comisia de specialitate de la nivelul Casei
 Naționale de Asigurări de Sănătate pentru efectuarea investigației
  PET-CT.
 Medicii de familie pot prescrie în continuare pentru
 pacienții cronici inclusiv medicamentele restricționate din Lista de
 medicamente compensate și gratuite care se acordă în cadrul programelor
 naționale de sănătate, cu mențiunea că pentru medicamentele
  care se eliberează în baza unor protocoale terapeutice și a unor
 formulare specifice este necesară evaluarea periodică a medicului de
 specialitate pentru a confirma sau modifica schema de tratament, la
 termenele prevăzute în protocoalele terapeutice sau în
  scrisorile medicale;
 De asemenea, persoanele asigurate pentru concedii și
 indemnizații de asigurări sociale de sănătate pentru care a fost
 instituită măsura de carantină ca urmare a unei suspiciuni de infectare
 cu COVID-19 beneficiază de concedii și indemnizații
  pentru carantină, indiferent de locul în care aceasta se instituie. Certificatele de concediu medical se eliberează de către medicii de familie
  după ultima zi a perioadei de carantină, dar nu mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data încetării perioadei de carantină.
Certificatele de concediu medical eliberate se pot
 transmite de către medicii curanți către persoanele asigurate, respectiv
  de către persoana asigurată către  angajatori/case de asigurări de
 sănătate și prin mijloace electronice de transmitere
  la distanță – anunță Casa Națională de Asigurări de Sănătate, într-un
 comunicat de presă.








