DOCUMENTAR: Tradiţii şi obiceiuri româneşti de Paşte
28 April 2019
DOCUMENTAR: Totul despre semnificaţia oului roşu de Paşte
29 April 2019

Daniela Rei Vișan în dialog cu Horea Paștina și Mircea Oliv


” Lucrarea pictorului nu este ținta, ci calea, un mijloc de a aduce laudă rânduielii vieții, vieții în rânduială.”                                       

Horea Paștina -Ascultarea privirii

In cele 40 de minute ale ediției din 28 aprilie 2019 ale emisiunii Repere spirituale, vom discuta despre opera lui Horea Paștina, cunoscut pictor și dascăl, a cărui creație mărturisește continuu despre drumul către Dumnezeu. Profund ancorat în TRADIȚIE, Horea Paștina ne oferă o ” pictură aristocratică”, ” o cale regală” de a te raporta la lume și la CER, spune Mircea Oliv, istoric și critic de artă.Canonul construit de acesta pe pânză oglindește o disciplină interioară permanentă, adusă până în pragul ascezei. Mijloacele plastice folosite de artist sunt îndelung șlefuite; accidentalul este simplificat până când subiectul pictat se dezvăluie într-o puritate aproape primordială.  De altfel Horea Paștina mărturisește că principalul instrument pe care îl folosește este guma de șters; un gest ce se apropie de acela al grădinarului ce își curăță și își îngrijește grădina.În lucrarea sa de doctorat scria:”Mă gândesc că atunci când se vorbește despre ceva, trebuie șă vezi lucrul despre care se vorbește, nu doar pe cel care vorbește. Mă uit și la unul și la celălalt, ca să am stabilite raporturile: numai în relație cu celălalt, cu ceilalți, afli adevărul despre tine.”Vorbind despre opera lui Horea Paștina , Mircea Oliv subliniază faptul că acest canon estetic” nu poate fi redus nici la ideologie, dar nici la metafizic; le conține însă pe amândouă.”


Referindu-se la  terenul sigur la TRADIȚIEI ” la care Horea Paștina se raportează mereu, acesta mărturisește:” Înainte studiam problemele de limbaj: linie, valoare, culoare. Am înțeles că nu este suficient și am căutat să mă folosesc de limbaj astfel încât acesta să nu devină un scop în sine, ci să poarte un conținut-pe care însă nu l-am produs eu. Nu fac altceva decât să studiez, să învăț. Am îndoiala și nemulțumirea de a nu sta pe loc și încrederea pentru a putea continua.

Întotdeauna am cercetat ce au făcut înaintașii, m-au preocupat lucrurile care au o statornicie și în care sufletește mă regăsesc”” Simt nevoia să merg pe terenul sigur al TRADIȚIEI, să știu că în fiecare clipă calc pe ceva stabil.(…) Cei de dinainte au făcut o fântână, cunoscând unde este apa. Dacă o părăsim, ea este năpădită de buruiană și căutăm apa unde nu e. Trebuie să ne străduim să păstrăm această fântână, ea conține apa adevărată în stare să ne astâmpere setea, ea este viața noastră; sorbind din ea, ne păstrăm și ne dezvoltăm.”Cei apropiați de textul biblic au recunoscut desigur despre ce FÂNTÂNĂ vorbește Horea Paștina. În ceea ce scrie, în ceea ce pictează, în ceea ce transmite prin ” calea regală” pe care pășește

.Apropiat de Părintele Profesor Dumitru Stăniloae, a  reușit să transmită prin imagine cele mai profunde simboluri biblice: potirul, vița de vie, peștii, pâinile, crinul, turla Bisericii.În interviul nostru vorbește despre răbdare, despre privire și ascultare ca drum continuu către Dumnezeu.În multe din lucrările sale, privitorul atent poate simți o anumită vibrație a culorii, asemănătoare aripilor de înger, sau poate acelei ” hore suitoare” despre care a scris și a vorbit Părintele Profesor Dumitru Stăniloae.Pictura lui Horea Paștina nu ne propune DOAR un exercițiu al privirii, ci și al ascultării ” Tatălui Ceresc”-după cum mărturisește artistul, până când vom deveni noi înșine mlădițe roditoare, lângă ” fântâna de apă vie” pe care ne-o oferă Domnul Iisus.

Duminică 28 aprilie 2019, de la ora 22,20 la Radio România Cultural vă propunem o întâlnire cu Horea Paștina și Mircea Oliv.O emisiune de Daniela Rei Vișan 

imagini din arhiva personala Horea Pastina

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *