CUBA VĂ POVESTEŞTE: Viengsay Valdés – balerină şi director al Baletului Naţional din Cuba
09 Mai 2021, 13:30
Împreună cu colegii noştri de la Radio Havana Cuba ne vom aminti despre cea care a fost Alicia Alonso, consideratăuna dintre cele mai renumite balerine ale secolului al XX-lea, şi pentru foarte mulţi ani director al Baletului Naţional din Cuba. De numele său se leagă crearea primei companii profesioniste de balet cubanez ce a luat naştere la 28 octombrie 1948, sub numele de „Baletul Alicia Alonso”. Doi ani mai târziu, în 1950 a fost înfiinţată şi Şcoala Naţională de Balet „Alicia Alonso”, instituţie care a jucat un rol fundamental în dezvoltarea baletului cubanez şi unde aveau să fi pregătiţi viitorii balerini ai companiei. (Nota trad.)
* * *
Revoluţia din 1959, din Cuba, a marcat începutul unei noi etape. Baletul „Alicia Alonso” s-a reorganizat după o perioadă de inactivitate şi şi-a schimbat numele devenind Baletul Naţional al Cubei, desigur sub conducerea aceleiaşi Alicia Alonso. La 19 iunie 2018, fiind considerat „expresia maximă a şcolii cubaneze de balet”, a fost declarat „Patrimoniu Naţional” imaterial. (Nota trad.)
* * *
În ziua de 17 octombrie 2019, „Primă balerină absolută” Alicia Alonso a încetat din viaţă, la venerabila vârstă de 98 de ani. Astfel, la conducerea Baletului Naţional al Cubei a urmat Viengsay Valdés, care era deja subdirector artistic al companiei din ianuarie2019.
Viengsay Valdés s-a născut la Havana, la 10 noiembrie 1976, într-o familie de diplomaţi. Numele său exotic, Viengsay, înseamnă „victorie” în Laos, ţară unde tatăl ei a fost ambasador. (Nota trad.)
* * *
Alicia Alonso a fost un geniu al dansului şi o inegalabilă directoare a Baletului Naţional din Cuba... dar... ce se întâmplă când ciclul vieţii se încheie şi cineva trebuie să înlocuiască acea personalitate fără seamăn ? Aceasta a fost marea întrebare pe care şi-au pus-o mult timp membrii renumitei companii cubaneze de balet. Poate că speculaţiile au început cu mult înainte, pe vremea când Alicia Alonso a încetat definitiv să danseze, împiedicată de o boală de vedere care i-a afectat activitatea fizică. Atunci, această legendă vie şi-a canalizat toate cunoştinţele, tehnicile şi energia spre instruirea şi perfecţionarea echipei, continuându-şi dansul prin picioarele şi muşchii balerinilor săi.
* * *
Moartea, în octombrie 2019, a celei care a fost „Prima ballerina assoluta”, a provocat o tristeţe profundă, dar nu prea multă îngrijorare pentru viitorul companiei; moştenirea sa era în siguranţă.
„Bravo Alicia !” strigau printre aplauze mulţi dintre cei care şi-au luat rămas bun de la una dintre cele mai renumite balerine ale secolului al XX-lea, atunci când au însoţit cortegiul funerar pe străzile din capitala Cubei. Printre ei se găsea şi o tânără minionă, cu nume originar din Laos, care avea să preia, în mod evident, onorabila conducere a companiei.
* * *
Viengsay Valdés, este o balerină de elită pe plan mondial şi se găseşte în fruntea Baletului Naţional al Cuba din ianuarie 2020. Cu câteva luni înainte, ea a fost numită director artistic fiind deja, de multă vreme, una dintre figurile sale marcante. Despre toate acestea dar şi despre planurile sale de viitor, Viengsay Valdés a spus:
Viengsay Valdés: Sunt foarte recunoscătoare, în primul rând pentru încrederea pe care v-aţi pus-o în mine pentru îndeplinirea acestei funcţii atât de dificile, ce implică foarte multă responsabilitate. Trebuie să recunosc că am primit vestea pe neaşteptate, dar mi-am dat acordul fără să ezit. Iar primele cuvinte care mi-au venit în minte au fost: „da, vreau”, pentru că îmi doresc să îi ajut pe balerinii Baletului Naţional al Cubei, şi apoi, să simt această mare onoare de a duce mai departe tradiţia, moştenirea istorică pe care o are Baletul Naţional al Cubei, şi marea misiune care ne revine, şi anume să facem ca şcoala de balet cubaneză să devină, cu fiecare zi, tot mai puternică, să dăinuiască şi să se perfecţioneze, chiar dacă ea este cea mai tânără recunoscută la nivelul internaţional.
Consider că trebuie să ne actualizăm puţin repertoriul. Avem peste 700 de lucrări în repertoriul nostru şi doar câteva sunt prezentate în spectacole, iar un balerin îşi arată cel mai bine măiestria în diversitate. Cât despre proiectele viitoare, am toată încrederea în marii coregrafi care doresc să colaboreze cu Baletul Naţional al Cubei, care simt acea emoţie de a veni să îşi pun în scenă lucrările şi care s-au oferit să vină aici şi să facă acest lucru gratuit.
* * *
Numele lui Viengsay Valdés a trecut de mult graniţele Cubei, graţia şi talentul său căpătând în timp recunoaştere internaţională. Sarah Kaufman, de la ziarul „The Washington Post”, vorbind despre Viengsay, o definea ca fiind o balerină de excepție, una dintre acele balerine care se pot impune în fața unui public de două mii de persoane cu o singură bătaie de gene.
În anul 2002, după ce a văzut-o pe Viengsay Valdés dansând, Julia Martín, de la ziarul „El Mundo”, din Spania, i-a descris siguranţa tehnică şi teatrală ca fiind uimitoare şi i-a evidenţiat capacitatea de a se impune cu nota distinctivă a unei dive. Cât despre criticul Kevin Griffin, de la „The Vancouver Sun”, acesta i-a lăudat şi el extraordinara măiestrie, reamintind că este considerată a şasea balerină din lume.
* * *
Viengsay Valdés nu este însă doar balerină, ci după cum deja am amintit din ianuarie 2020 ea se află în fruntea Baletului Naţional al Cubei.
Viengsay Valdés: Cred că mi-am asumat această provocare cu mare responsabilitate, cu o mândrie enormă şi, mai presus de toate, înţeleg că, în ciuda acestei întregi moşteniri pe care trebuie să o duc mai departe, în virtutea tradiţiei, este nevoie să venim şi cu o contribuţie pentru generaţiile viitoare; să devenim mai actuali, să ne facem simţiţi în mai mare măsură pe plan internaţional, şi asta este o mare provocare. Este un lucru pe care l-am acceptat cu multă forţă, cu mult entuziasm şi dorinţă. Iar acest lucru este foarte important când îmi asum o sarcină, indiferent cât de mare sau mică este, şi mă simt cu adevărat fericită să fiu în fruntea acestei companii, pentru că este o companie minunată, care are un talent incredibil şi cred că şi pe viitor, va continua să fie foarte apreciată întotdeauna.
* * *
În spatele strălucirii de prim-balerină, Viengsay Valdés are o traiectorie solidă de studiu, sacrificii și triumfuri. S-a născut în anul 1976, a absolvit Şcoala Naţională de Artă în 1994 şi s-a alăturat imediat Baletului Naţional al Cubei. În 1996 a fost promovată devenind balerină principală, iar în 2001, prim-balerină.
De-a lungul timpului Viengsay Valdés a primit numeroase invitaţii din partea unor prestigioase companii internaţionale precum Washington Ballet, din Statele Unite ale Americii, Bolşoi şi Mariinsky din Rusia.
Rolurile realizate de Viengsays Valdés au fost memorabile, în special interpretarea personajului Kitri, din baletul Don Quijote, alături de balerinul rus Ivan Vasiliev (în anul 2011, la New York - https://www.youtube.com/watch?v=iQyN8QNK_mM), pentru care au fost declaraţi (de Revista „Dance Magazine”) cea mai frumoasă pereche de balerini ai anului.
În stagiunea 2010 - 2011, Revista „Dance Europe” a clasat-o pe Viengsay Valdés pe locul patru în rândul balerinelor şi pe locul șase pe lista celor mai buni 100 de balerini din lume. Totuşi, în ciuda poziţiei înalte pe care o ocupă în baletul mondial, ea a rămas o artistă accesibilă, deschisă şi întotdeauna cubaneză.
* * *
Fără îndoială, în temperamentul acestei balerine experimentate, unul dintre stâlpii şcolii cubaneze de balet, se regăseşte zborul inepuizabil al Aliciei Alonso. Activitatea sa în fruntea Baletului Naţional al Cubei garantează fermitatea paşilor unei companii de balet care în şase decenii de existenţă a atins mereu cele mai înalte culmi. S-ar putea ca acesta să fie cel mai greu rol din cariera artistică a lui Viengsay Valdés; dar s-ar putea să fie, în același timp, şi cea mai strălucită dintre interpretările sale. Să ne amintim că numele ei, Viengsay, înseamnă „Victorie”.
Realizat de Miladys Borges - RADIO HAVANA CUBA
(traducere – Diana-Maria Şincai)