“Mortal Engines” sau supremația Orașelor mașinării infernale pe roți – de Michaela Platon
25 May 2020
Frumos și instructiv
29 May 2020

“BOYHOOD” by Richard Linklater, scenariu laminat într-un experiment cinematografic remarcabil – de Michaela Platon

Dacă îţi doreşti un demers cinematografic ieşit din comun,  trebuie să vezi “Boyhood”  din 2014 al lui  Richard Lincklater, deşi după părerea mea  este mai degrabă un studiu de caz, un jurnal de viaţă în care personajul central este acompaniat pe măsură ce creşte. Maestru absolut al filmelor înseriate  (precum Before Sunrise, Before Sunset şi Before Midnight ) Lincklater a pus ochii pe Eathan Hawke şi nu-l mai lasa, pesemne fermecat de stilul şi naturaleţea actorului care   s-a rafinat pe măsură ce a înaintat în vârstă. Pentru că Boyhood este un proiect  care s-a derulat timp de 12 ani şi a talonat scenariul cu aceiaşi actori în ipostaze diferite de vârstă, o testare a răbdării bazată pe siguranţa că astfel, Boyhood va câştiga în veridicitate, acurateţe şi profunzime. Căci este ca şi când ar fi decupat din imensitatea spatio temporală, breşa care îl cuprinde pe Mason timp de 12 ani, în aşa fel încât noi să îl vedem în mod miraculous cum creşte în cele 164 de minute, trecând prin copilărie, preadolescenta şi adolescenţa şi rămânând în ciuda unei vieţi agitate – un om echilibrat, calm şi încrezător.

Ceea ce uimeşte în acest film este simplitatea absolută a scenariului, linearitatea lui, felul în care o existenţă care nu iese din normal poate să te problematizeze. Evoluţia lui Mason, cu toate tribulaţiile ei, are măreţia general valabilului, aşa că în acest “particular” ce pare obscur, rezidă universalitatea mesajului. Iar personajele sunt în fapt tipologii în care se recunosc cu uşurinţă spectatorii, rezonând astfel cu această poveste surprinzător de simplă.

Patricia Arquette este  “mama” – protectoare, bătăioasă, hotărâtă şi puternică, gata să îşi urmeze visul şi să devină profesoara pentru a le putea oferi copiilor o viaţă mai bună. Sam este “sora” tipică: sâcâitoare, egoistă şi puţin prefăcută, dar care este capabilă şi de compasiune şi de sentimente faţă de fraţii vitregi.

Mai avem tatăl biologic – personajul pe care îl joacă Hawke- puţin imatur la început dar nostim , iubitor şi atent, apoi sunedenia de “taţi vitregi” toţi minunaţi  la prima vedere, dar care devin abuzivi  după ceva vreme.

 Şi totuşi cum reuşeşte Linklater să ne ţină captivi în scenariul ăsta fără flick flack-uri? Cum de rezistăm până la capăt şi unora ne mai şi place filmul?  Cum de nici măcar nu suntem chiar dezamăgiţi că până la final nu se întâmplă nimic abominabil, deşi ne tensionam , ne aşteptam …suntem aproape siguri că va fi !??

Părera mea este că prin contopirea  a două calităţi: modestia şi ambiţia, dublate de un experiment cinematografic remarcabil (filmarea pe parcursul a 12 ani cu aceeaşi distribuţie), de “laminarea” scenariului (pe care îl semnează tot Linklater) fără ca asta să fie în detrimentul dialogului, prin autenticitatea tipologiilor si- evident – prin coloana sonoră care te călăuzeşte ca un ghid afabil prin viaţa personajelor.

Ellar Coltrane în rolul lui Mason este la primul lui film – dar putem spune că are deja o experienţă cinematografică de 12 ani, nu?-  aşa că încă aşteptăm surprize de la el, că a crescut şi pare matur şi talentat.

Boyhood este întâi de toate credibil într-un mod absolut şi simplu – într-o manieră realistă- compresia timpului real (12 ani) în cele 164 de minute descumpănindu-ne la modul în care o făceau trucurile magicienilor pe când eram copii. Este o ofensivă netrucată asupra existenţei surprinse cu acurateţea unui pictor realist, dar care a condensat în această realitate şi un pic de pointillism, o fărâmă de neoimpresionism şi ceva arta naivă.

Boyhood  este filmul pe care –la ieşirea din cinematograf- îl iei acasă cu tine şi care, pe măsură ce începi să te gândeşti la el, devine din ce în ce mai teritorial, făcându-te să afirmi încă o dată că măreţia stă întotdeauna în lucrurile simple.

Îl puteţi vedea pe Google Play.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *