Ascultă Radio România Cultural Live

Ars Electronica - festivalul unde viitorul a început acum 40 de ani

09 Septembrie 2019, 06:52

Cele mai interesante lucrări prezentate la Festivalul Ars Electronica au fost nominalizate pentru premiile STARTS și una din ele a fost, pentru mine, marea experiență a Festivalului Ars Electronica. Se numește Journey of the Tongue, este realizată de un grup de 3 artiști japonezi Ayako Suwa, Evala și Yasuaki Kakehi și îți oferă o experiență multisenzorială. Așezat comod într-un fotoliu, într-o cameră întunecată, ții în gură o acadea pe băț, cu o aromă pe care ai ales-o înainte de intarea în sala experimentului. Asistenții care se ocupă de cei 5 vizitatori care pot participa în același timp la această călătorie multisenzorială, îți oferă și dopuri pentru urechi, astfel încît, cu ochii închiși și urechile acoperite nu mai rămâne decât să simți ce se întâmplă cu simțul gustului, al mirosului și simțul tactil. Astfel că sunetele le percepi ca vibrații prin dinți și oasele capului, amestecate cu dulceața acadelei și aroma ei. Peste toate acestea din când în când o adiere completează experiența. Totul durează 3-4 minute, suficient pentru a te încărca cu o experiență de neuitat.

Am să vă mai povestesc de 2 lucrări premiate cu premiile STARTS Ars electronica 2019. Stone web - Expanding space este o inovație aș spune, mai mult decât o lucrare artistică, deși materialul inovat de Idalene Rapp și Natascha Unger ar putea fi folosit în domeniul artelor, arhitecturii, construcțiilor de tot felul. Ei au transformat bazaltul, cea mai comună rocă vulcanică de pe planetă, într-un material ductil. Practic au realizat fire care conțin bazalt, din care au construit un fel de cărămizi dodecaedrice. Poate că unii dintre voi ați meșterit vreodată sfere din sfoară întărită cu aracet, cu care ați înfășurat un balon. Cam așa arată și aceste dodecaedre, care nu sunt niște elemente compacte ci un fel de țesătură din aceste fire pe bază de bazalt. Conform spuselor celor care le-au prezentat, sunt suficient de rezistente pentru a putea constitui o structură și ca dovada, o sumedenie de copii se cățărau pe construcția realizată în expoziție.

La final am să vă mai spun doar despre neuromuzică și lucrarea Biocomputer Rhytms, o piesă muzicală în duet pentru pian preparat, percuție și biocomputer. Autor Eduardo Reck Miranda. Pianul este preparat cu actuatori poziționați în interiorul instrumentului astfel încât să facă să vibreze corzile pianului. Biocomputerul utilizează componente electronice realizate din organisme biologice. Biocomputerul trimite răspunsuri muzicale sub forma unor impulsuri electrice către actuatori. Răspunsul muzical produs de biocomputer se bazează pe muzica pe care acesta a ascultat-o anterior. Sistemul a memorat sunetele prin intermediul unui microfon și apoi a realizat variațiuni pe aceeași temă. În esență biocomputerul funcționează ca o inteligență artificială specializată în muzică. Ceea ce dorește să transmită autorul, este faptul că organismele biologice pot deveni componente electronice ale unei arhitecturi computaționale care să se refere la un fel de Inteligență Artificială în mod paradoxal naturală. El folosește agenții biologici mai degraba ca și componente electronice decât ca sursă de inspirație.

La final am să vă mai spun doar despre neuromuzică și lucrarea Biocomputer Rhytms, o piesă muzicală în duet pentru pian preparat, percuție și biocomputer, autor Eduardo Reck Miranda. Pianul este preparat cu actuatori poziționați în interiorul instrumentului astfel încât să facă să vibreze corzile pianului. Biocomputerul utilizează componente electronice realizate din organisme biologice. Biocomputerul trimite răspunsuri muzicale sub forma unor impulsuri electrice către actuatori. Răspunsul muzical produs de biocomputer se bazează pe muzica pe care acesta a ascultat-o anterior. Sistemul a memorat sunetele prin intermediul unui microfon și apoi a realizat variațiuni pe aceeași temă. În esență biocomputerul funcționează ca o inteligență artificială specializată în muzică. Ceea ce dorește să transmită autorul, este faptul că organismele biologice pot deveni componente electronice ale unei arhitecturi computaționale care să se refere la un fel de Inteligență Artificială în mod paradoxal naturală. El folosește agenții biologici mai degraba ca și componente electronice decât ca sursă de inspirație.

Nu închei articolul înainte de a vorbi și de prezența artiștilor români cu care voi reveni în detaliu în zilele care urmează. Saint Machine este la a 3-a prezență la acest festival cu o lucrare care a fost inițiată anul trecut, în cadrul proiectului FUSION - rezidențe artistice în institute de cercetare, o lucrare bazată pe un program de recunoaștere facială care comandă concomitent o proiecție laser aflată în sala de expoziție la Linz, dar și un experiment cu bacterii, aflat în laboratoarele CETAL - de la Măgurele.

Lansat în 1979 de Hannes Leopoldseder, Herbert W. Franke și Hubert Bognermayer, Festivalul Ars Electronica împlinește patruzeci de ani în acest an și a sărbătorit această aniversare cu cel mai extins program din istoria sa. Pe perioada 5 septembrie - 9 septembrie, festivalul a fost un loc de întâlnire pentru pionierii artelor noilor media, ale căror lucrări se întind pe patru decenii de digitalizare, precum și pentru artiști premiați, oameni de știință de seamă și dezvoltatori influenți, care astăzi deschid noi teritorii și contribuie la formarea viitorului nostru. Punctul central al festivalului a fost din nou POSTCITY, a cărui arhitectură industrială spectaculoasă a stabilit starea de spirit pentru acest eveniment de cinci zile. Hotspot-urile suplimentare vor include Centrul Ars Electronica, cu accent pe inteligența artificială și mănăstirea Sf. Florian, un loc vechi de spiritualitate și o scenă perfectă pentru „AI x Music Festival”, primul festival găzduit de Comisia Europeană, în care Inteligența Artificială întâlnește muzica.

Ars Electronica analizează și comentează Revoluția Digitală, încă din anul 1979. Anul acesta sărbătorește 40 de ani de existență de aceea tema festivalului din acest an este ”Out of the box” - criza vârstei de mijoc a revoluției digitale.

Filosofia platformei Ars Electronica se bazează pe 3 elemente care colaborează între ele: artă-tehnologie-societate.

Ars Electronica este unul dintre cele mai mari evenimente de artă tehnologizată din lume. Inițial a început ca un eveniment bienal, dar care s-a transformat, din 1986 într-unul anual. În fiecare an exact în aceeași perioadă, 5-10 septebrie, orașul Linz din Austria devine un pol pentru întânirea artiștilor dar și a cercetătorilor sau inginerilor preocupați de inovare în domeniul tehnologiilor.

Mihaela Ghiță

Omar Yaghi: Cercetarea fundamentală este o investiție în viitorul unei națiuni. Fiecare națiune ar trebui să aloce un procent din PIB-ul său pentru cercetarea fundamentală
Știință 08 Decembrie 2025, 00:25

Omar Yaghi: Cercetarea fundamentală este o investiție în viitorul unei națiuni. Fiecare națiune ar trebui să aloce un procent din PIB-ul său pentru cercetarea fundamentală

Când faci cercetare fundamentală, nu doar împingi frontierele cunoașterii, ci îl...

Omar Yaghi: Cercetarea fundamentală este o investiție în viitorul unei națiuni. Fiecare națiune ar trebui să aloce un procent din PIB-ul său pentru cercetarea fundamentală
Peter Howitt: Nu cred că poți opri curiozitatea umană. Oamenii vor folosi IA pentru a gândi mult mai rapid - dar IA nu va înlocui gândirea umană
Știință 07 Decembrie 2025, 09:53

Peter Howitt: Nu cred că poți opri curiozitatea umană. Oamenii vor folosi IA pentru a gândi mult mai rapid - dar IA nu va înlocui gândirea umană

I A - Inteligența Artificială - este ceea ce numim o ”tehnologie cu scop general”, una care nu se aplică doar...

Peter Howitt: Nu cred că poți opri curiozitatea umană. Oamenii vor folosi IA pentru a gândi mult mai rapid - dar IA nu va înlocui gândirea umană
Mary Brunkow: Firește că, dacă aș lua-o de la început, tot știință aș face!
Știință 06 Decembrie 2025, 22:24

Mary Brunkow: Firește că, dacă aș lua-o de la început, tot știință aș face!

Nu mi-a trecut niciodată prin minte că voi lua un premiu Nobel, deși în 2017, cercetarea noastră a fost recunoscută și...

Mary Brunkow: Firește că, dacă aș lua-o de la început, tot știință aș face!
Excelența în educație premiată
Știință 05 Decembrie 2025, 15:36

Excelența în educație premiată

Ministerul Educației și Cercetării a organizat miercuri, 3 decembrie, festivitatea de premiere a elevilor laureați la...

Excelența în educație premiată
Oana Opriș: Începem să redescoperim materialele și formele care ne apropie de echilibru
Știință 05 Decembrie 2025, 15:19

Oana Opriș: Începem să redescoperim materialele și formele care ne apropie de echilibru

Oana Opriș este antreprenor sustenabil și co-fondator GENUIN. Lucrează cu materiale naturale, într-o...

Oana Opriș: Începem să redescoperim materialele și formele care ne apropie de echilibru
Începe Săptămâna Nobel la Stockholm!
Știință 05 Decembrie 2025, 13:07

Începe Săptămâna Nobel la Stockholm!

Muzeul Premiului Nobel din Stockholm ( https://www.nobelprizemuseum ) a găzduit în această dimineață conferința de...

Începe Săptămâna Nobel la Stockholm!
Hanna Stjärne: Premiile Nobel pun în lumină realizări care sunt importante pentru noi toți!
Știință 05 Decembrie 2025, 11:03

Hanna Stjärne: Premiile Nobel pun în lumină realizări care sunt importante pentru noi toți!

Interesul în Suedia este uriaș pentru tot ceea ce înseamnă premiile Nobel și tot ce se întâmplă...

Hanna Stjärne: Premiile Nobel pun în lumină realizări care sunt importante pentru noi toți!
AI în viața de zi cu zi - Cum să înveți o limbă străină folosind Inteligența artificială
Știință 04 Decembrie 2025, 18:18

AI în viața de zi cu zi - Cum să înveți o limbă străină folosind Inteligența artificială

Ai început de zece ori să înveți o limbă și ai renunțat de fiecare dată? De data aceasta nu trebuie să te ții de...

AI în viața de zi cu zi - Cum să înveți o limbă străină folosind Inteligența artificială
Ascultă live

Ascultă live

13:00 - 13:55
RRC Jazz
Ascultă live Radio România Cultural
13:00 - 13:20
Radiojurnal
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
13:00 - 14:00
Français 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
13:00 - 13:30
Radiojurnal
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
Acum live
Radio România Antena Satelor
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
11:03 - 15:00
Pulsul zilei
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
13:00 - 16:03
Știri
Ascultă live Radio România Timișoara FM
13:00 - 14:00
Emisiune în lb. germană
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri