Storymania – abuzul în cuplurile de adolescenți
27 decembrie 2017
PORTRET: „Gloriosul” Rasputin, tămăduitorul curţii imperiale ruse
29 decembrie 2017

122 de ani de la prima proiecţie publică a unui film

La 28 decembrie 1895, în capitala Franţei, fraţii Lumiére au realizat prima reprezentaţie publică a cinematografului, în salonul indian de la Grand Cafe (Boulevard des Capucines 14). Acest moment marchează nu doar începutul exploatării comerciale a cinematografului, ci şi data naşterii lui.

Francezii Auguste şi Louis Lumiére, conducătorii unei uzine de material fotografic din Lyon, înregistrează, la 13 februarie 1895, brevetul pentru un aparat servind la obţinerea şi vizionarea probelor cronofotografice, pe care, în acelaşi an, la 6 mai, îl numesc cinématographe. Cei doi au corelat elemente tehnice din descoperirile predecesorilor lor, îndeosebi ale lui Marey şi Edison, rezolvând într-un mod original problema de antrenare, la proiecţie, a peliculei, care să asigure imaginilor un timp de expunere şi de substituire discontinuu, necesar atât calităţii fotografice, cât şi luminozităţii acestora.

Prima proiecţie cu aparatul fraţilor Lumiére a avut loc la Paris, la 22 martie 1895, la Societatea de încurajare a industriei naţionale, fiind prezentat filmul lor, La Sortie des Usines Lumiére (Ieşirea muncitorilor de la Uzinele Lumiére).

Proiecţiile de la Grand Café fuseseră pregătite, pe parcursul anului 1895, prin reprezentaţii cu caracter demonstrativ şi ştiinţific, prin publicitate, fiind asigurat un repertoriu alcătuit din 80 de filme, aparatură şi personal instruit. Prima proiecţie a adus modesta sumă de 35 de franci, chiria sălii fiind achitată cu 30 de franci; interesul publicului a crescut însă foarte repede, fapt ce a ridicat încasările la 2 500 de franci pe zi, preţul unui bilet fiind de numai un franc, precum şi extinderea programului până la 20 de proiecţii, a câte 20 de minute, pe zi.

Meritul fraţilor Lumiére este nu numai acela de a fi creat un aparat care a oferit posibilitatea de a realiza proiecţii de un nivel calitativ superior celor al concurenţilor, ci şi acela de a fi furnizat un repertoriu de calitate cu impact asupra publicului larg.

AGERPRES

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *