PORTRET: Olga Tudorache – o carieră fascinantă în teatrul şi filmul românesc
11 octombrie 2018
Începe HipTrip Travel Film Festival
11 octombrie 2018

PORTRET: Regizorul Dan Piţa împlineşte 80 de ani

Joi, 11 octombrie, regizorul şi scenaristul Dan Piţa împlineşte 80 de ani. Activitatea sa cinematografică remarcabilă s-a materializat printr-o serie de filme de referinţă, apreciate de public, fiind de menţionat “Nunta de piatră”, “Tănase Scatiu”, “Profetul, aurul şi ardelenii”, “Pruncul, petrolul şi ardelenii” ori “Faleze de nisip”. Filmele sale au fost remarcate şi la festivalurile internaţionale de gen, în anul 1986, „Pas în doi” primind „Ursul de Argint” la Festivalul Internațional de la Berlin, iar în 1992, „Hotel de lux” obţinând „Leul de Argint” la prestigiosul Festival de Film de la Veneția.

Dan Piţa s-a născut la 11 octombrie 1938, la Dorohoi, judeţul Botoşani, tatăl său fiind fost militar de carieră, rănit pe frontul sovietic, decorat cu „Steaua României” și „Coroana României cu spadă”, și mare amator de filme.

De mic copil, a avut ca pasiuni medicina şi aviaţia, alături de „moştenirea de familie”, dragostea pentru film.

A urmat Şcoala Sanitară „Sorbona” din Bucureşti, apoi a fost admis la Regia de Film a Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică „Ion Luca Caragiale” (IATC) din Bucureşti, absolvită în promoţia 1969.

În anul 1970 a debutat în film, cu documentarul „Apa ca un Bivol Negru”, realizat împreună cu alţi regizori colegi de generaţie, având ca subiect inundaţiile din acel an.

În anul 1972, Dan Piţa, alături de Mircea Veroiu, au filmat două povestiri de Ion Agârbiceanu, „La o Nuntă” (Dan Piţa) şi „Fefeleaga” (Mircea Veroiu), pe un scenariu scris de ei, unindu-le sub titlul „Nunta de Piatră” – producţii care au fost recompensate cu o Diplomă de onoare la Festivalul Internațional al Filmului de la Cannes, în 1972 şi cu un premiu la Festivalul Filmului pentru Arta Cinematografică de la Ciudad de Panama, în 1974. Protagoniştii filmului erau Leopoldina Bălănuţă, Petrică Gheorghiu, Mircea Diaconu sau Adrian Georgescu, iar acţiunea filmului surprindea viaţa în mare saracie a ţăranilor dintr-un sat de munte din Apuseni, dar şi despre obiceiurile misterioase de nuntă ale zonei. „Nunta de piatră” este considerat, şi în prezent, unul dintre cele mai reprezentative filme ale cinematografiei noastre din toate timpurile.

În 1974, Pița și Veroiu au mai filmat împreună „Duhul aurului”, după alte două povestiri ale aceluiași Ion Agârbiceanu, „Vâlva banilor” și „Lada”, tot în două episoade, subiectul constituindu-l veșnica poveste cu „aurul”, care „ia mințile oamenilor” sau duce la crime.

Apoi, Dan Piţa şi Alexandru Tatos au turnat şase episoade pentru serialul TV „August în Flacari”, după un scenariu de Eugen Barbu şi Dan Piţa, în care au jucat actori precum Sergiu Nicolaescu, Toma Caragiu, Violeta Andrei, Cornel Coman, George Constantin sau Florin Piersic.

Începând cu anul 1975 a început munca de regizor pe cont propriu, prima producţie pentru marele ecran fiind „Filip cel bun”, pe un scenariu scris de el, cu Mircea Diaconu, Ileana Popovici, George Constantin şi Gheorghe Dinică printre protagonişti.

În anul 1976 a ecranizat romanul „Tănase Scatiu”, al lui Duiliu Zamfirescu, după un scenariu de Mihnea Gheorghiu, cu Victor Rebengiuc în rolul principal.

În 1978 a regizat „Profetul, Aurul si Ardelenii”, un prim western românesc, cu Ilarion Ciobanu în distribuţie şi scenariul semnat de Titus Popovici, iar un an mai târziu, „Bietul Ioanide”, inspirat din romanele „Bietul Ioanide” şi „Scrinul negru” ale scriitorului George Călinescu, un film despre arhitectul şi scupltorul Ion Pacea, pe un scenariu de Eugen Barbu.

În anul 1981, acelaşi Ilarion Ciobanu se afla în distribuţia unui alt film western în regia lui Dan Piţa, „Pruncul, petrolul şi ardelenii”, alături de Ovidiu Iuliu Moldovan şi Mircea Diaconu.

Un an mai târziu, regiza filmul „Concurs”, cu o distribuţie excepţională, din care îi amintim pe Gheorghe Dinică, Marin Moraru, Ştefan Iordache, Valentin Uritescu, Claudiu Bleonţ. Filmul, distins cu Premiul Fipresci (Federatia Internațională a Presei de Cinema), era prima peliculă care îi va crea lui Piţa probleme cu autorităţile comuniste, pentru ca în anul 1983, următoarea sa realizare, filmul „Faleze de Nisip”, să fie imediat interzis pe motiv că „denatura realitatea socialistă”. Tot în 1983, Dan Piţa regizează şi „Dreptate în Lanţuri”, un alt film cu care Dan Piţa a avut de înfruntat cenzura comunistă.

După anul 1985 au urmat peliculele „Pas în doi”, cu Claudiu Bleonţ în rol principal – film premiat un an mai târziu cu „Ursul de Argint” la Festivalul Internațional de film de la Berlin – , şi drama „Rochia albă de Dantelă”, lansat în 1989, după un scenariu de Dumitru Radu Popescu, cu Alexandru Repan.

Tot în 1989, Dan Piţa  lansa pe marile ecrane „Noiembrie, ultimul bal”, după romanul lui Mihail Sadoveanu, „Locul unde nu s-a întâmplat nimic”, un film în care regretatul Ștefan Iordache a făcut dovada marelui său talent, creionând cu măiestrie greu de egalat portretul unui suflet chinuit, incapabil de a se deschide în fața vieții, a iubirii, a unei existențe pline de decepții.

Au urmat anii de eliberare de sub comunism, în 1991 și-a înființat propria companie de producție, „Solaris”, împreună cu Villy Auerbach și cu Andrei Blaier, iar în 1992, Dan Piţa semna regia producţiei „Hotel de Lux”, cu Ștefan Iordache, Valentin Popescu şi George Cotimanis, pentru care este premiat cu un „Leu de Argint” la Festivalul de film de la Veneţia.

În anul 1994, într-o perioadă în care regizorii se confruntau deja cu lipsa finanţării, Dan Piţa filmează „Pepe şi Fifi”, cu Cristian Iacob şi Irina Movilă, iar în 1997, realiza „Omul zilei”, cu George Mihăiță şi Ștefan Iordache, un film despre realităţile politice ale momentului.

Dan Piţa a avut şi realizări regizorale teatrale, precum “Apus de soare” de Barbu Stefănescu Delavrancea, piesă pe care a montat-o în anul 2004 pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti.

Au urmat dramele „Second Hand” şi „Femeia visurilor” – după un scenariu scris de Răsvan Popescu şi cu Dan Condurache în rolul principal – , ambele lansate în 2005 şi, mai recent, producţiile „Ceva bun de la viaţă” – în 2011 -, premiat cu „Best Feature” în competiţia internaţională la Festivalul de Film de la Avanca (Portugalia), şi „Kira Kiralina”, o adaptare a romanului scris de Panait Istrati, ultimele filme fiind nu tocmai bine primite de critica de specialitate, mai ales din punct de vedere al „adapatării la comercial”.

Să amintim şi faptul că Dan Piţa a fost căsătorit cu actrița Carmen Galin şi a avut o relație de lungă durată cu actrița Irina Movilă.

Pentru realizarile sale remarcabile, în anul 2009, Dan Piţa a fost recompensat cu un Premiu pentru întreaga carieră, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania, de la Cluj.

În anul 2010, regizorul Dan Pița a primit distincția de Doctor Honoris Causa din partea Senatului UNATC, in cadrul unei ceremonii prin care instituția de teatru a celebrat 60 de ani de la înființare. Laudatio pentru Dan Pița a fost rostit de criticul de film Manuela Cernat, care l-a descris pe regizor ca fiind „un uriaș artist al cinematografiei românești”.

În fine, să amintim că Dan Piţa a fost premiat cu „Zimbrul de aur” pentru regia filmului „Kira Kiralina”  de Uniunea Autorilor şi Realizatorilor de Film din România, în cadrul evenimentului „Gala premiilor UARF pentru anul 2014”, iar la 18 decembrie 2015, regizorul a primit Premiul „Aristizza Romanescu” în domeniul artelor spectacolului, pentru întreaga sa creaţie, din partea Academiei Române.

de Răzvan Moceanu – RADOR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *