IUBINDU-L PE PABLO, URÂNDU-L PE ESCOBAR- o invitație la cinema
6 iulie 2018
THE CIRCLE – un film terifiant despre viitorul planetar
9 iulie 2018

Piatra Neamț  – oraș al muzicii

Ziua a IV a a Festivalului “Vacanțe muzicale”, eveniment ajuns la ediția cu numărul 45 și care este organizat de Centrul pentru Cultură și Arte Carmen Saeculare, a fost ziua tinereții interpretative. În recitalul susținut de reprezentanții instituțiilor de învățământ superior muzical din România, studenți din București, Iași și Cluj au interpretat opusuri de: Enescu, Haendel, Devienne, Puccini, Schubert sau Martinu. Sper că nu a fost un concert al studeților reprezentativi ai acestor instituții de tradiție, pentru că dacă ar fi așa situația învățământului muzical românesc ar fi mai tristă decât o bănuim. Cred că e inutil să enunț toate problemele etalate de interpreți pentru sunt de bază: de la intonație, la ritm și ajungând la lipsa de logică a frazării. Doar despre saxofonistul Vlad Lavric de la Univeritate de Arte „George Enescu” din Iași pot spune că a depășit nivelul muzical elementar și s-a ridicat la nivlul pretențiilor unui iubitor de muzică avizat. El a interpretat Preludiu și Saltarella de Robert Planel, compozitor francez al secolului XX.

Diametral opus din punct de vedere valoric a fost Concertul Orchestrei Universității Naționale de Arte “George Enescu” din Iași. Foarte multă lume a umplut Piața Turnului pentru a-i asculta pe tinerii conduși de dirijorul Bogdan Chiroșcă. Programul a fost bine ales, alternându-se lucrări cu dinamici și stări diferite, opusuri cunoscute și spectaculoase create printre alții de Brahms, Rossini, Cilea, Puccini, Grieg Moricone. Ansamblul ieșean a venit cu patru soliști, doi dintre ei excepționali. M-a impresionat timbrul special al sopranei dramatice Claudia Diana Bîlcu în aria “Ecco respiro appena” din opera “Adriana Lecouvreur” de Francesco Cilea, intensitatea interpretării, tehnica ei impecabilă care i-a dat posibilitatea nu numai de a naviga cu nonșalanță prin diferite registre, ci și de a etala o paletă largă de nunanțe. De asmenea mi-a plăcut calitatea timbrală, naturalețea depășirii dificultăților tehnice și inteligența construcțiilor sonore pe care clarinetistul Zaharia Hojbotă le-a subliniat în Fantezia pe teme din opera Rigoletto de Luigi Bassi.

În antepenultima zi a festivalului, seara muzicii de cameră a fost un adevărat omagiu adus clarinetului. Anul acesta instrumentul amintit este privilegiat la Piatra Neamț. Este singurul care beneficiază de curs de măiestrie, Doru Albu – unul dintre maeștrii invitați a strălucit și în cadrul serii de jazz dedicată creației lui Romeo Cozma, un student al său a impresionat ca solist al Orchestrei Universității Naționale de Arte “George Enescu”, iar aseară pe scena Teatrului Tineretului am putut asculta patru clarinetiști: Dorul Albu, Daniel Paicu și italienii Luigi Magistrelli și Antonio Tinelli. Aceștia în diverse formule interpretative, în care i-au cooptat și pe chitaristul Daniel Dragomirescu și pianistul Ciprian Cioltoș, au oferit un adevărat regal cameral, interpretând opusuri de: Ponchielli, Rossini, Bernstein, Mozart, Viorel Munteanu sau Piazzolla. A fost o adevărată întrecere între ei, o întrecere plină de expresivitate și frumos, în care au câștigat iubitorii muzicii de calitate.

Seara a adus pe sena în aer liber o surpriză – opera pop rock “The one born form a tear”, o adaptare foarte modernă a basmului “Făt-Frumos din lacrimă” de Mihai Eminescu. Acest spectacol creeat de Dan Spînu a primit în 2014 premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România pentru musical, iar în 2017 premiul pentru originalitate la Festivalul Operelor independente. Spectacolul se naște dintr-o fuziune stilistică foarte interesantă. Apar elemente de operă, de pop, rock și chiar de jazz. Se îmbină sonorități clasice cu instrumente electrice și elemente sonore electronice. Proiecțiile video și efectele sonore sporesc spectaculozitatea. Printre protagoniști câțiva artiști interesanți: Alexandru Grosu, Cristina Toșu, Mihai Popistrașu, Andra Botez, Irina Gorga, Sandu Bantaș, care deși au voci de tipologii diferite, sunt potriviți pentru acest tip de spectacol. Publicul a umplut Piața Turnului. Un public eterogen și foarte călduros. Au aplaudat cu același entuziasm de la copii de 10-11 ani, până la spectatori septuagenari.

Festivalul “Vacanțe muzicale” se va încheia cu alte trei manifestări. Astăzi va fi recitalul participanților la cursul de măiestrie dedicat clarinetiștilor, cu siguranță foarte multă lume va veni la seara muzicii pop, în care protagonistă este Loredana, iar mâine sub genericul “Seara muzicii de operă” va avea loc în premieră pe o scenă românescă spectacolul „Resonance”, un proiect muzical original conceput de soprana Elena Moșuc.

 

Sebastian Crăciun

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *