Ascultă Radio România Cultural Live

Oaza de muzică - În direct, prin telefon, de la Viena, Raluca Ştirbăţ

21 Noiembrie 2016, 11:30

Luni 21 noiembrie 2016

Integrala partiturilor enesciene dedicate exclusiv pianului apare tipărită în două volume, graţie pianistei Raluca Ştirbăţ

„Prin Enescu, muzica a devenit vocea umanității înseși, o voce care exprimă ceea ce cuvintele nu pot spune.” Yehudi Menuhin

* * * * *

GEORGE ENESCU – OPERE COMPLETE PENTRU PIAN SOLO (VOL. 1)

Editura Grafoart, București noiembrie 2016, ediție critică îngrijită și prefațată de Raluca Știrbăț.

Partiturile au aparut la Editura Grafoart intr-un proiect care se bucura de spriijinul Ministerului Culturii.

 Urmat de blestemul lui „face multe și pe toate bine”, Enescu a suferit – și suferă încă – de pe urma incapacității unora dintre semeni de a-­i cuprinde personalitatea fabuloasă, de tip renascentist, pe de o parte, și a încăpățânării altora de a-­l include cu orice preț în sertărașe și clasificări stilistice cărora le scapă suveran, cu dezinvoltura și detașarea geniului autentic.

În ciuda faptului că pentru melomanul – și chiar pentru o (prea) mare parte a muzicienilor profesioniști – din lumea largă, George Enescu este încă (în primul rând) violonistul cu „sunet inconfundabil” și o tehnică „înspăimântătoare”, el a fost, în egală măsură, un pianist cel puțin la fel de extraordinar, care s-a bucurat de admirația și chiar „invidia” profund admirativă a colegilor săi.

Încă din copilărie, după ce a descoperit instrumentul „mare și greu” din casa mamei sale de la Mihăileni, pianul a devenit – după cum o recunoștea el însuși în numeroase rânduri – instrumentul preferat, aspect care se oglindește plenar în compozițiile sale (nu doar în cele pentru pian solo, ci și în muzica de cameră, lied sau chiar în creații orchestrale ori Œdipe).

Ediția completă va cuprinde, în premieră, creația enesciană pentru pian în integralitatea ei. Vorbim aici despre toate compozițiile finite, semnate și datate de compozitor – în cazul lui Enescu, lucru deloc de la sine înțeles, având în vedere perfecționismul ce-l făcea să aibă uneori nevoie de decenii pentru finisarea unei lucrări (vezi cazul lui Œdipe care, deși conceput, practic, în totalitate încă din anii 1922-24, a avut nevoie de mai bine de un deceniu până la premiera din 1936) sau, nu de puține ori, să nu se considere pe deplin satisfăcut, unele capodopere rămânând în sertare până la moartea sa (grăitor în acest sens este exemplul Cvintetului cu pian op. 29).

Am considerat oportună gruparea compozițiilor în două volume. Primul va cuprinde lucrările de maturitate: Sonatele op. 24, nr. 1 (în fa diez minor) și nr. 3 (în Re major), Pièces Impromptues op. 18, Hommage (Pièce pour Pianosur le nom de Fauré) și, ca o binevenită „senzație” editorială, Sonatensatz – Moderato, în fa diez minor (sau Sonata „Torso” pentru pian), inedită, compusă în 1912. În acest din urmă caz este vorba de varianta din 1912 a primei mișcări a Sonatei op. 24 nr. 1 (definitivată în 1924), descoperită de eminentul enescolog Clemansa Liliana Firca în arhiva Muzeului „George Enescu” din București, semnalată ca atare (și „botezată” de domnia sa atât de nimerit Sonatensatz) încă din 1993, urmată, mai apoi, de o analiză detaliată în Relevanța „secundarului” (Editura ICR, București 2005). Clemansa Firca – aspect interesant și demn de știut – a pornit în cercetarea și căutarea sa, printre altele, și de la un semnal al lui Noel Malcolm din volumul George Enescu. Viața și muzica (Humanitas, București 2011).

Volumul al doilea va cuprinde Suita op. 3 în sol minor, “dans le style ancien” („în stil vechi”), lucrările de tinerețe, unele inedite (Preludiu și Scherzo în fa diez minor, Barcarolle în Si bemol major, La Fileuse în Re major, Impromptus în La bemol major și Do major, Regrets – Valse), Preludiu și Fugă în Do major, Suita op. 10, în Re major și Nocturne în Re bemol major.

  Sursele folosite pentru realizarea ediției de față au fost: pentru toate compozițiile în discuție, manuscrisele enesciene păstrate în arhiva Muzeului „George Enescu” din București, variantele facsimil (publicate la Salabert, Paris, 1939, pentru Sonata op. 24 nr. 3, în Re major și în publicația L’Indépendance Roumaine, București, 19 oct./1 nov. 1915, pentru Mélodie, prima piesă a ciclului Pièces Impromptues op. 18), precum și, orientativ, edițiile apărute la Paris (Enoch și Salabert), preluate mai târziu, identic, de Editura de Stat pentru Literatură și Artă (ESPLA) și de Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor din București. În cazul Pieselor Impromptues op. 18, s-au consultat și cele trei ediții românești: cea din suplimentul revistei Muzica (nr. 8, București, 1958), Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor (București 1982) și ediția pentru uz intern a Conservatorul de Muzică „Ciprian Porumbescu (București 1983); pentru Hommage (Pièce pour Piano sur le nom de Fauré), ediția franceză din suplimentul publicației pariziene Revue musicale (numărul din octombrie 1922).

Prezenta ediție a avut ca scop principal restituirea cu fidelitate absolută a manuscrisului enescian printr-un plus de precizieși o claritate sporită, față de edițiile precedente, în redarea indicațiilor compozitorului (dinamică, agogică, frazare, pedalizare, digitații etc.), misiune nu de puține ori sisifică în „jungla” semiografică enesciană (cum o descria plastic Pascal Bentoiu). Au fost revizuite omisiunile și impreciziile de frazare ori de pedalizare, acordându-se o atenție deosebită plasării milimetrice a pedalelor, exact așa cum au fost dorite de compozitor. De asemenea, s-au corectat toate erorile de text din edițiile precedente (puține în cazul Sonatelor op. 24 și nepermis de multe în cazul ciclului Pièces Impromptues op. 18, după cum se specifică mai jos).

  Dincolo de toate detaliile tehnice, am încercat să captăm, pe cât posibil cu maximă fidelitate, nu doar legea, dar și spiritul manuscrisului enescian, paginile sale constituindu-se, în egală măsură, într-o permanentă sursă de reflecție sau chiar de meditație poetică și filosofică.

 

Raluca Ştirbăţ

( fragmente din prefata volumului I)

Cristian Măcelaru va susține un masterclass de interpretare dirijorală, instrumentală și de aprofundare în studiul muzicii
Muzică-Dans-Arte 16 Aprilie 2024, 17:05

Cristian Măcelaru va susține un masterclass de interpretare dirijorală, instrumentală și de aprofundare în studiul muzicii

Director artistic al Festivalului și Concursului Internațional George Enescu și dirijor al Orchestrei Naționale a Franței,...

Cristian Măcelaru va susține un masterclass de interpretare dirijorală, instrumentală și de aprofundare în studiul muzicii
Concert extraordinar în deschiderea Festivalului Muzicii Maghiare
Muzică-Dans-Arte 16 Aprilie 2024, 12:16

Concert extraordinar în deschiderea Festivalului Muzicii Maghiare

Ajuns la cea de a 20-a ediție, Festivalul Muzicii Maghiare se va deschide cu un eveniment cultural de excepție: un recital...

Concert extraordinar în deschiderea Festivalului Muzicii Maghiare
Carnavalul Animalelor, proiectul muzical Classic for Kids, ajunge la copiii din 3 județe
Muzică-Dans-Arte 16 Aprilie 2024, 12:08

Carnavalul Animalelor, proiectul muzical Classic for Kids, ajunge la copiii din 3 județe

În  aprilie și mai Asociația Classic Unlimited împărtășește cu voi entuziasmul pentru muzică și forțele...

Carnavalul Animalelor, proiectul muzical Classic for Kids, ajunge la copiii din 3 județe
Bucharest Opera Festival - ALL PUCCINI EDITION, 7-16 iunie 2024, la ONB
Muzică-Dans-Arte 16 Aprilie 2024, 11:45

Bucharest Opera Festival - ALL PUCCINI EDITION, 7-16 iunie 2024, la ONB

Anul centenar puccinian este sărbătorit la Opera Națională București prin cea de-a treia ediție  Bucharest...

Bucharest Opera Festival - ALL PUCCINI EDITION, 7-16 iunie 2024, la ONB
Conferința "În rând cu lumea. Colegiul Noua Europă la 30 de ani" - Valentina Sandu-Dediu în dialog cu Andrei Pleșu, Marți, 16 aprilie, Opera Națională
Muzică-Dans-Arte 15 Aprilie 2024, 13:45

Conferința "În rând cu lumea. Colegiul Noua Europă la 30 de ani" - Valentina Sandu-Dediu în dialog cu Andrei Pleșu, Marți, 16 aprilie, Opera Națională

Colegiul Noua Europă (NEC) are deosebita plăcere de a vă invita la conferința În rând cu lumea. Colegiul Noua...

Conferința "În rând cu lumea. Colegiul Noua Europă la 30 de ani" - Valentina Sandu-Dediu în dialog cu Andrei Pleșu, Marți, 16 aprilie, Opera Națională
MNLR, alături de Ambasadele Argentinei, Cubei, Danemarcei, Greciei, Mexicului, Norvegiei și Institutul Liszt, serbează în premieră Ziua Universală a Culturii
Muzică-Dans-Arte 15 Aprilie 2024, 11:46

MNLR, alături de Ambasadele Argentinei, Cubei, Danemarcei, Greciei, Mexicului, Norvegiei și Institutul Liszt, serbează în premieră Ziua Universală a Culturii

Ziua Universală a Culturii, rezultatul unui pact internațional de ratificare a recunoașterii legale a conservării obiectelor...

MNLR, alături de Ambasadele Argentinei, Cubei, Danemarcei, Greciei, Mexicului, Norvegiei și Institutul Liszt, serbează în premieră Ziua Universală a Culturii
VERNISAJ  „Gheorghe Ursu și Revoluția pe care nu a mai prins-o”
Muzică-Dans-Arte 15 Aprilie 2024, 11:43

VERNISAJ „Gheorghe Ursu și Revoluția pe care nu a mai prins-o”

Muzeul Comunismului din București, alături de Muzeul Ororilor Comunismului în România și Fundația Gheorghe Ursu,...

VERNISAJ „Gheorghe Ursu și Revoluția pe care nu a mai prins-o”
Grădina fermecată fotografii de Norbert Kopf la Grădina Botanică din București
Muzică-Dans-Arte 15 Aprilie 2024, 11:41

Grădina fermecată fotografii de Norbert Kopf la Grădina Botanică din București

O călătorie pe petale de flori. Cu delicatețe și înaltă precizie, camera foto a artistului austriac Norbert Kopf...

Grădina fermecată fotografii de Norbert Kopf la Grădina Botanică din București
Ascultă live

Ascultă live

01:30 - 03:30
Teatrul Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
00:05 - 02:00
SERVICIUL DE NOAPTE
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
Acum live
Radio România Antena Satelor
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
00:00 - 06:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru