Ascultă Radio România Cultural Live

Interviu cu Renato Zanella, noul coordonator al trupei de balet a Operei Nationale din Bucuresti

12 Septembrie 2016, 07:09

Coregraful italian Renato Zanella este noul coordonator al trupei de balet a Operei Nationale din Bucuresti, dupa plecarea lui Johan Kobborg, in luna aprilie, care a dus si la demisia Ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu.

Renato Zanella a fost vreme de 10 ani directorul Baletului de la Opera de Stat din Viena unde anul acesta pregateste Concertul de Craciun.

Primul spectacol al Baletului ONB sub conducerea coregrafului italian il vom vedea peste o luna, spune Renato Zanella intr-un interviu pentru RRC, realizat de Iuliana Anghel.

Cum aţi cunoscut trupa de balet a Operei Naţionale din Bucureşti?

Am cunoscut-o mai demult şi m-a interesat întotdeauna activitatea sa, pentru că România îmi este o ţară foarte apropiată, atât din raţiuni profesionale, cât şi personale. A fost o surpriză extrem de placută invitaţia de a aborda această nouă experienţă profesională, pe care mi-a adresat-o doamna Beatrice Rancea. Este o mare bucurie să ajungi să conduci una dintre cele mai mari companii de balet din Europa, cu propriul stil şi cu propria istorie, cu un repertoriu internaţional, cu balerini de talie mondială, deci cu vocaţie internatională. Aşadar, începe o nouă perioadă de creativitate, pentru că eu sunt coregraf. Îmi doresc să îmbogăţesc repertoriul, ocupându-mă de “bijuteriile” trecutului şi prezentului. Am mai venit în România împreună cu baletul Operei de Stat din Viena în 2002, dacă nu mă înşel, dar nu la Operă. Am întâlnit apoi, de-a lungul carierei, balerini şi maestri români, deci nu mă aflu pe un tărâm necunoscut.

Cum veţi performa la trupa de balet, după o perioadă tensionată? Au avut loc schimbări, unii balerini au plecat odată cu Johann Kobborg...

Am aflat şi am urmărit ce s-a întâmplat în perioada respectivă. Dacă aş fi venit aici fără să fi auzit nimic despre aceste lucruri, nu mi-aş fi dat seama de nimic. Stagiunea începe bine, balerinii sunt foarte liniştiţi, lucrează foarte bine. Încercăm să menţinem această linie. Nu vă pot dezvălui programul, deoarece încă nu este oficial. Lucrăm la producţia care va deschide stagiunea. În artă, schimbarea este normală, disensiunile sunt normale, liniile artistice care contrastează sunt normale. Am găsit o companie de balet, inclusiv cu cei aproape 20 abia sosiţi, la un nivel cu adevărat bun. Simt că există dorinţa de a lucra, de a merge înainte, echipa este puternică, maeştrii sunt bine pregătiţi, am avut deja o primă întâlnire. Este un work in progress interesant.

Ati discutat cu Johann Kobborg?

Deocamdată nu am vorbim cu dânsul. Domnul Kobborg este o persoană pe care o stimez din punct de vedere profesional, l-am cunoscut, de altfel a fost şi invitatul nostru la Viena, şi voi încerca să am un contact cu dânsul. Între noi nu există niciun fel de problemă. Eu am ocupat un loc liber. Nu este vorba de ceva premeditat, a fost o mare surpriză. Eu trebuia să organizez un proiect atunci când am primit această invitaţie, şi nu a fost uşor, pentru că programul meu pentru stagiune era deja definitivat. Dar invitaţia de a conduce o astfel de companie de balet îţi este adresată o dată în viaţă, deci nu puteam refuza. Voi încerca să mă integrez cât mai curând în sistemul vostru cultural, cu respect, pas cu pas. Dar, cu siguranţă, nu voi evita o întâlnire cu colegul meu pe care îl stimez mult, Johann Kobborg. Nu am nicio problema cu el. Este dificil să defineşti situaţia. Nu este un aspect care îmi afectează prezentul, este, dacă vreţi, un fel de spin care poate rămâne un timp, dar, repet, înca mai caut sâmburele acestei chestiuni.

Îi veţi continua proiectele?

Nu am nicio problemă. Din punct de vedere artistic, cu el şi cu balerinii, pentru mine totul a venit după....în idea continuităţii, pentru că teatrul este făcut şi din provocare, violenţă, ştim asta şi din artă, regie, coregrafie. Teatrul nu este 100% stabil, există şi astfel de situaţii.

Unde vă propuneţi să ajungeţi ca performanţă cu trupa de balet a ONB?

Vă spuneam că suntem una dintre cele mai mari companii de balet din Europa. De asemenea, ne aflăm într-una din cele mai importante capitale continentului, deci există un discurs calitativ în ceea ce priveşte repertoriul şi prezenţele importante care trebuie apărate: de la calitatea corpului de balet până la creativitate. Marile companii nu au doar menirea de a crea spectacol, ci şi de a educa. Avem un public vast, pentru că ne aflăm într-o capitală cu două milioane de locuitori. Eu am abordat întodeauna un repertoriu foarte variat – de la copii la adulţi, de la tradiţional la radical. Această formidabilă zestre artistică – muzică, orchestră, corp de balet, cor – constituie ingrediente extraordinare, iar multe teatre lirice europene suferă la acest capitol. Deci aici ne aflăm într-o situaţie extrem de avantajoasă, de care trebuie să profităm, manifestând, însă, mereu, deschidere. E foarte frumos când vii la opera cu tata de mână, iar apoi cu propriul fiu, este deci un proces educativ care face parte din tradiţia culturală a românilor. Este important să ne educăm pe noi înşine, învăţând şi noi, cei veniţi din afară, absorbind cultura voastră cu respect şi dedicaţie, pentru a o transmite mai departe celorlalţi.

Ce artişti de talie internaţională vă propuneti să cooptaţi în echipa pe care o conduceţi?

Înca nu vă pot dezvălui programul. Va pot spune doar că aş dori să mă apropii cât de mult posibil de marile teatre de opera din capitalele europene. Primul proiect va fi tocmai un exemplu de o astfel de colaborare, şi a fost bine primit atât de balerini cât şi de conducerea Operei. Poziţionarea la nivelul Teatrului alla Scala din Milano, al Operei din Paris, al Covent Garden sau al Operei din Viena este obligatorie. Şi apoi să gasim noi personalitati de prestigiu, care să se alăture acestei trupe de balet – unul clasic, care are deci propriul mod de exprimare, şi sa ne pozitionam in acest sens: nu privind de jos în sus sau de sus în jos, ci privind în faţa noastră.

Vă gândiţi la anumite nume? Ne puteţi dezvălui câteva?

Numele există şi vor veni. Nu sunt autorizat să le fac publice acum, dar cred că, la jumatatea lunii octombrie, publicul Operei va avea întâlniri plăcute, în sintonie cu ceea ce vă spuneam: voci mari şi teatre de opera europene de prestigiu.

Aţi fost numit de Ioan Holender director al Baletului de la Opera de Stat din Viena. Cum a fost această experienţă, şi cum aţi ajuns în România?

Experienţa cu Holender a fost extrem de constructivă. Aşa cum proceda adesea cu tinerele talente, a avut instinctul de a-mi acorda această şansă. Aveam atunci 32 de ani. Compania număra 95-96 de balerini, deci era foarte mare. L-am întâlnit la Balul Filarmonicii, şi m-a chemat a doua zi în biroul său. Se întampla în februarie 1994. Era nevoie de o schimbare şi mi-a făcut această propunere. Am avut 10 ani extraordinari, am extins repertoriul, am fost prezent la nivel internaţional. În ultimii cinci ani am fost şi directorul Şcolii de balet al Operei din Viena. Aveam nevoie de o schimbare. Cu Viena menţin o relaţie extrem de profundă, voi face în acest an Concertul de Crăciun. În România am ajuns datorită propunerii d-nei Rancea, am discutat la început despre proiecte şi apoi dacă aş putea face acest lucru. După Viena, am lucrat cu compania de balet de la Atena, unde am desfăşurat şi activitate regizorală, apoi cu Arena din Verona pentru doi ani, după care am devenit free-lance. Sincer, nu mă aşteptam la această propunere de la Bucureşti. Dacă ar fi venit de la o altă companie, aş fi refuzat. Dar, repet, într-o carieră artistică nu primeşti de două ori propunerea de a desfăşura o astfel de activitate într-un teatru de operă de un asemenea prestigiu. Aşadar, am acceptat provocarea.

Cum v-a cerut d-na Beatrice Rancea să gestionaţi situaţia companiei de balet de la ONB?

Mi-a oferit o frumoasă oportunitate, pentru că, pe lângă conducerea propriu-zisă a corpului de balet, este vorba şi de o poziţie artistică. Când vorbim de selectarea repertoriului, există între noi o relaţie activă, nu pasivă, cu voinţa de a crea lucruri noi. Exista mult feeling, atunci când artiştii se întâlnesc şi vor să construiască ceva. Sigur, baletul şi opera, în general, au o situaţie cu totul specială. Suntem împreună în fiecare zi, dar, pentru continuitate, trebuie să dezvoltăm mai departe compania.

Aşadar, când vom vedea primul spectacol şi ce va include repertoriul Baletului sub conducerea dvs?

Următoarea întâlnire cu publicul va avea loc la jumătatea lunii octombrie, cu prezenţa unor oaspeţi de prestigiu din cinci teatre de operă din Europa şi din afara continentului. Apoi vom începe să lucrăm la repertoriu. Avem în plan două noi producţii, una în luna decembrie şi o alta între martie şi mai. S-a decis să pregătim stagiunea până în decembrie, avem un calendar, şi lucram deja la partea a doua. Este o perioada de tranziţie, iar pentru mine de informare, de contacte şi schimburi, de a lucra împreună cu încredere. Este un moment de a reflecta şi de a privi în viitor. Trebuie să avem puterea de a întoarce pagina - doar suntem profesionişti. Depindem de publicul care ne întreţine – cu taxe, suferinte, realităţi... Şi avem obligaţia de a le arăta că muncim serios şi cu mult respect. Simt nevoia, poate mai mult decât înainte, de a oferi claritate, transparenţă şi rezultate bune.

Ciprian Țuțu - ,,Vocea este singurul instrument ascuns, dar în același timp atât de colorat”
Muzică-Dans-Arte 28 Martie 2024, 12:25

Ciprian Țuțu - ,,Vocea este singurul instrument ascuns, dar în același timp atât de colorat”

În această seară, Corul Academic Radio sub bagheta dirijorului Ciprian Țuțu , interprează un concert cu muzică...

Ciprian Țuțu - ,,Vocea este singurul instrument ascuns, dar în același timp atât de colorat”
„Lumea nu este perfectă” - expoziție de gravură și fotografie la galeria Galateca din București
Muzică-Dans-Arte 27 Martie 2024, 18:26

„Lumea nu este perfectă” - expoziție de gravură și fotografie la galeria Galateca din București

În perioada 29 martie - 5 aprilie, la galeria Galateca va fi expusă o parte din colecția Fantom în cadrul...

„Lumea nu este perfectă” - expoziție de gravură și fotografie la galeria Galateca din București
INK, expoziție personală Dan Basu la Scemtovici & Benowitz Gallery
Muzică-Dans-Arte 27 Martie 2024, 17:34

INK, expoziție personală Dan Basu la Scemtovici & Benowitz Gallery

Scemtovici & Benowitz Gallery invită publicul joi, 4 aprilie, de la ora 18:00, la vernisajul expoziției INK a artistului...

INK, expoziție personală Dan Basu la Scemtovici & Benowitz Gallery
(anti)aging, un spectacol viu: „Putem spune că s-a format o comunitate (anti)aging” | PODCAST
Muzică-Dans-Arte 27 Martie 2024, 15:46

(anti)aging, un spectacol viu: „Putem spune că s-a format o comunitate (anti)aging” | PODCAST

Se apropie de 35 de reprezentații în țară și străinătate și de 13 ani de la premiera la MNAC.

(anti)aging, un spectacol viu: „Putem spune că s-a format o comunitate (anti)aging” | PODCAST
oameni iMEI - 1-Q Sapro: Curator Mihai Zgondoiu
Muzică-Dans-Arte 27 Martie 2024, 15:09

oameni iMEI - 1-Q Sapro: Curator Mihai Zgondoiu

28 martie – 28 aprilie 2024 ATELIER 030202 - Spațiu de Artă Contemporană (Sala Nouă TC, str. Sfânta Vineri...

oameni iMEI - 1-Q Sapro: Curator Mihai Zgondoiu
Pianista ALEXANDRA SILOCEA cântă SCHUMANN la Sala Radio
Muzică-Dans-Arte 27 Martie 2024, 12:34

Pianista ALEXANDRA SILOCEA cântă SCHUMANN la Sala Radio

Miercuri, 3 aprilie 2024 (de la 19.00), pianista de talie internațională Alexandra Silocea revine pentru a doua oară pe scena...

Pianista ALEXANDRA SILOCEA cântă SCHUMANN la Sala Radio
A murit cantautorul George Nicolescu
Muzică-Dans-Arte 26 Martie 2024, 13:58

A murit cantautorul George Nicolescu

Solistul de muzică uşoară George Nicolescu a murit la vârsta de 74 de ani.  George Nicolescu s-a născut la 12...

A murit cantautorul George Nicolescu
Ieșire în natură de Ziua Păsărilor
Muzică-Dans-Arte 26 Martie 2024, 12:15

Ieșire în natură de Ziua Păsărilor

București, 26 martie 2024. 1 aprilie este zi de sărbătoare pentru Societatea Ornitologică Română. De peste 30 de ani...

Ieșire în natură de Ziua Păsărilor
Ascultă live

Ascultă live

23:30 - 00:00
Lounge Music
Ascultă live Radio România Cultural
23:05 - 00:00
Teatrul National Radiofonic
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
23:00 - 00:00
CĂRUȚA 4X4
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
23:00 - 00:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru