Ascultă Radio România Cultural Live

Festivalul International George Enescu 2017. Interviu cu violonistul Michael Barenboim

15 Septembrie 2017, 07:00

În familia dumneavoastră, ca fiu al unor muzicieni celebri, Daniel Barenboim şi Elena Bashkirova, arta sunetelor este la ea acasă, acesta e un lucru cert, aşadar nu vă pot întreba cum aţi început să o studiaţi. Dar v-aş întreba când aţi fost sigur că veţi avea o carieră în muzică?

S-a întâmplat progresiv, nu ştiu dacă pot numi exact momentul. Creşteam şi studiam muzica şi mi-am dat seama că asta doresc să fac.

Aţi putea alege un moment foarte special din viaţa dumneavoastră, de muzician? Poate cel mai semnificativ de până acum?

Sunt multe... cred că a cânta sub bagheta lui Pierre Boulez Concertul pentru vioară de Schönberg, în 2011, a fost unul dintre cele mai speciale momente.

Aţi anticipat discuţia pe care doream să o încep despre Pierre Boulez. Am avut ocazia de a asculta la Berlin, în 2010, când maestrul împlinea 85 de ani, un concert în cadrul căruia i-aţi cântat lucrarea Anthemes II. Vă rog să ne vorbiţi despre colaborarea cu el şi impactul avut de el asupra dumneavoastră, ca muzician.

Am început prin a-i cânta Concertul pentru vioară de Schönberg. De fiecare dată când venea la Berlin i-l cântam, desigur, de fiecare dată puţin mai bine, iar el îmi dădea indicaţii. Între timp am abordat lucrarea lui Anthemes I pentru vioară solo, pe care i-am cântat-o, apoi am interpretat-o în concert şi la fel s-a întâmplat cu Anthemes II. Am primit mult ajutor artistic de la el, am învăţat mult, tot ce spunea era util pentru tot ceea fac şi îi sunt foarte recunoscător.


Tatăl
 dumneavoastră, Daniel Barenboim, spunea că atunci când cântaţi împreună, nu vă prieşte ca pe fiul său. Dardumneavoastră?

Am aceeaşi părere, altfel nu ar funcţiona, pentru că trebuie să te concentrezi 100% asupra muzicii şi niciun fel de relaţie nu este importantă atunci când repeţi sau când cânţi.

Sunt sigură că aţi primit această întrebare de multe ori, dar aş dori să ne spuneţi care a fost rolul părinţilor în dezvoltarea dumneavoastră muzicală?

Am învățat mult de la amândoi, mă consider norocos și le sunt recunoscător. Au avut o contribuție foarte importantă și încă învățfoarte mult de la ei.


Crea
ția contemporană este o parte importantă a activității dumneavoastră. Am citit un articol în care scriați că a studia muzica nouă poate influența modul în care înțelegem muzica trecutului. La ce vă refereați, mai exact?

De exemplu, dacă luăm o lucrare de Boulez, ne putem da seama de unde a pornit, ce și de unde a preluat, se simt influențele lui Stravinski sau Schönberg.În această direcţie este uşor de privit. În sens invers este mai delicat, dar şi foarte semnificativ: dacă doreşti să interpretezi lucrări din repertoriul tradiţional, dar nu ca piese de muzeu, ci într-un fel modern, care să transmită ceva oamenilor de azi, este foarte dificil dacă nu integrezi contextul artei contemporane. Să spunem că trebuie să cânţi un opus de Brahms. Sigur că în acea vreme se cânta altfel, dar astăzi va fi foarte greu de interpretat dacă nu cunoşti muzica lui Schönberg. Trebuie să ştii spre ce a condus tipul de scriitură muzicală a lui Brahms.

Această perspectivă mă îndeamnă să vă întreb dacă studiul filosofiei a influenţat ideile dumneavoastră muzicale?

Sigur că da, dar asta a fost acum mult timp, am studiat doi ani, nu am o diplomă, însă am învăţat cum să gândesc şi cum să analizez unele lucruri.

Muzica de cameră este şi ea foarte prezentă pe agenda dumneavoastră. Cântaţi mult cu mama dumneavoastră, aveţi şi un cvartet. Sunteţi şi un experimentat muzician de orchestră, mai exact, concermaistru al Orchestrei West-Eastern Divan.

Aşa este, toate sunt foarte importante pentru mine. Acum mă ocup şi de organizarea activităţii de muzică de cameră în cadrul Academiei Barenboim-Said. Am şi doi copii mici şi încerc să le îmbin pe toate cât de bine pot.

Aceasta este prima dumneavoastră vizită în România, nu-i aşa?

Da, o experienţă cu totul nouă! Sunt nerăbdător să vizitez România, este mereu interesant să descoperi locuri noi şi, desigur, aştept cu mare interes să cânt în cadrul acestui minunat festival.

Cântaţi la Bucureşti alături de o mare orchestră şi un mare dirijor - Philharmonia din Londra şi Vladimir Ashkenazy. Aţi mai colaborat anterior?

Da, cu orchestra, în ianuarie anul trecut în Anglia. Am cântat tot Concertul nr.1 de Prokofiev, dar nu cu maestrul Ashkenazy, cu care mă bucur să pot lucra acum şi, de asemenea, cu acest ansamblu extraordinar.

Cum aţi descrie lucrarea pe care o interpretaţi?

Este un opus foarte interesant, în care există deja ideea neoclasicismului, prezentă mai târziu în creaţia lui Prokofiev. Se remarcă şi o puternică influenţă a muzicii franceze, mai exact a lui Debussy, în special la începutul şi la sfârşitul lucrării. Orchestraţia este foarte puternică, la fel cum sunt de fapt toate aspectele muzicale ale acestei compoziţii.

Vă simţiţi bine realizând înregistrări sau preferaţi apariţiile live?

(râde) Nu ştiu dacă există cineva căruia să-i placă să stea într-un studio şi să cânte acelaşi lucru de 100 de ori.

Dar poate unii artişti doresc să imortalizeze viziunea pe care o au asupra unei lucrări la momentul respectiv...

Da, da, desigur. Am făcut şi eu o înregistrare şi lucrez acum la o a doua, cu un program parţial comun cu prima, când am avut Bach, Bartók şi Boulez. Cred că înregistrarea aceea este bună. Aveţi dreptate, poţi imprima de multe ori până să obţii ceea ce doreşti într-adevăr.

Cel puţin în acel moment...

Exact! Nu pot spune că îmi place să cânt ceva de 100 de ori, dar sunt mulţumit de acel rezultat. Poate că da, este ok, dar nu este plăcut când lucrezi la asta. Unora probabil că le place mai mult, dar pentru mine este esenţială experienţa trăită live pe scenă.

Presupun că şi legătura cu ascultătorii este în acest caz importantă pentru dumneavoastră...

Da, foarte, în sensul că publicul este parte din acea experienţă. Dacă aş vrea să fiu singur, aş cânta lucrarea la mine în cameră. Deoarece un concert este o experienţă atât pentru artişti cât şi pentru public, legătura care se naşte este specială. Nu ar putea fi nimic special în lipsa publicului.

Ce ne puteţi spune despre alegerile dumneavoastră în privinţa repertoriului?

Cred că este important să ai un repertoriu variat şi este interesant să găseşti mereu conexiuni între lucruri, între epoci. Doresc aşadar să menţin un repertoriu cuprinzător, iar punctul central rămâne muzica secolului XX - Prokofiev, Schönberg, Berg, Bartók. Vreau să cânt şi mai multă muzică contemporană dar şi să aprofundez repertoriul standard, al secolelelor XVIII şi XIX.

Ce părere aveţi despre dificultăţile receptării muzicii contemporane de către public?

Această problemă este una generală, în sensul că muzica contemporană se cântă aproape exclusiv în cadrul festivalurilor dedicate acesteia, iar publicul care merge acolo doreşte să asculte doar această muzică. Este un fel de izolare. Pe de altă parte, dacă în programul de stagiune al orchestrelor nu există creaţie contemporană, vorbim din nou despre izolare. Problema nu este că muzica contemporană ar fi prea complicată sau nu este atât de frumoasă, problema cea mai mare este că publicul nu este familiarizat cu aceasta, că nu se cântă destul. Nu poţi înţelege cu adevărat o creaţie ascultând-o o singură dată. Doar prin repetiţie poţi ajunge să înţelegi muzica respectivă. Dacă o asculţi o dată, poţi spune doar care a fost reacţia ta de moment, iar această reacţie variază în funcţie de context. Este o chestiune complicată, dar soluţia ar fi să fie cât mai mult cântată, în repetate rânduri.

Românii în lume Duminică 21 Aprilie ora 21 Realizator Magdalena Tara
Produs de Radio România 21 Aprilie 2024, 12:42

Românii în lume Duminică 21 Aprilie ora 21 Realizator Magdalena Tara

“Românii în lume” astăzi la Roma, Berlin, Londra, Varșovia, Madrid și Chișinău. Un proiect în...

Românii în lume Duminică 21 Aprilie ora 21 Realizator Magdalena Tara
Concert pentru două piane și orchestră, dirijat de Cristian Mandeal
Produs de Radio România 21 Aprilie 2024, 05:43

Concert pentru două piane și orchestră, dirijat de Cristian Mandeal

Ați ascultat vreodată un concert pentru două piane și orchestră  ? Aveți ocazia de a trăi o astfel de experiență...

Concert pentru două piane și orchestră, dirijat de Cristian Mandeal
Analia Selis - „Cânt cu toată mândria și dragostea din mine pentru România, locul unde am crescut în ultimii 20 de ani” | PODCAST
Produs de Radio România 20 Aprilie 2024, 06:00

Analia Selis - „Cânt cu toată mândria și dragostea din mine pentru România, locul unde am crescut în ultimii 20 de ani” | PODCAST

Analia Selis prezintă „Tango Auténtico” - Turneul Național Aniversar care se desfășoară între 10 mai...

Analia Selis - „Cânt cu toată mândria și dragostea din mine pentru România, locul unde am crescut în ultimii 20 de ani” | PODCAST
Afterland - un nou proiect artistic şi ştiinţific despre Delta Dunării | PODCAST
Produs de Radio România 17 Aprilie 2024, 14:40

Afterland - un nou proiect artistic şi ştiinţific despre Delta Dunării | PODCAST

Asociația Qoloni, pentru artă și știința ne propune să redescoperim Delta Dunării din prisma cercetărilor și creațiilor...

Afterland - un nou proiect artistic şi ştiinţific despre Delta Dunării | PODCAST
Andreas Ottensamer - „Este imperios să cunoști fiecare instrument cu care lucrezi pentru a ști cum să emiți diferite stări prin sunet” | PODCAST
Produs de Radio România 17 Aprilie 2024, 08:00

Andreas Ottensamer - „Este imperios să cunoști fiecare instrument cu care lucrezi pentru a ști cum să emiți diferite stări prin sunet” | PODCAST

În această seară de la ora 19:00 , Orchestra de Cameră Radio sub bagheta dirijorului Andreas Ottensamer , prezintă...

Andreas Ottensamer - „Este imperios să cunoști fiecare instrument cu care lucrezi pentru a ști cum să emiți diferite stări prin sunet” | PODCAST
Radio România Cultural, transmisiuni în direct din Capitala mondială a artei contemporane, Veneţia
Produs de Radio România 16 Aprilie 2024, 08:40

Radio România Cultural, transmisiuni în direct din Capitala mondială a artei contemporane, Veneţia

Criticul de artă Daria Ghiu , realizatoarea emisiunilor Orașul vorbește și Arte frumoase , va fi prezentă la deschiderea...

Radio România Cultural, transmisiuni în direct din Capitala mondială a artei contemporane, Veneţia
Alexei Volodin inaugurează noul pian „STEINWAY” al SĂLII RADIO
Produs de Radio România 15 Aprilie 2024, 13:09

Alexei Volodin inaugurează noul pian „STEINWAY” al SĂLII RADIO

Vineri, 19 aprilie 2024 (de la 19.00) , cunoscutul pianist ALEXEI VOLODIN este invitat să inaugureze noul pian de concerte...

Alexei Volodin inaugurează noul pian „STEINWAY” al SĂLII RADIO
Trupa TREI PARALE într-o călătorie muzicală la Gala Premiilor Radio România Cultural
Produs de Radio România 15 Aprilie 2024, 08:09

Trupa TREI PARALE într-o călătorie muzicală la Gala Premiilor Radio România Cultural

Trupa TREI PARALE va asigura momentele muzicale ale Galei Premiilor Radio România Cultural, care va avea loc pe data de...

Trupa TREI PARALE într-o călătorie muzicală la Gala Premiilor Radio România Cultural
Ascultă live

Ascultă live

05:00 - 06:00
Teatrul Național Radiofonic - Biografii, memorii
Ascultă live Radio România Cultural
05:05 - 07:00
Bună dimineaţa, România!
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
00:00 - 06:00
PROGRAM MUZICAL NOCTURN
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
00:00 - 06:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru