Ascultă Radio România Cultural Live

Festivalul Internaţional 'George Enescu' 2017. Interviu cu violonistul Giuliano Carmignola

11 Septembrie 2017, 16:24

Giuliano Carmignola a fost prezent în dublă ipostază de violonist şi dirijor alături de Ansamblul Concerto Koln la Ateneul Român, în 7 septembrie, în cadrul seriei Concertele de la miezul nopţii.

Tatăl dumneavoastră, violonist, a descoperit că sunteţi atras de muzică. Pasiunea pentru şcoala de muzică veneţiană provine tot de atunci?

A început, într-adevăr, când eram foarte mic. Îl imitam pe tata cântând la vioară cu două bucăţi de lemn. Apoi, cam la 4 ani, a venit "befana", adică, în tradiţia veneţiană, o bătrână care zboară pe o mătură şi aduce daruri copiilor. Aceasta mi-a adus o mică vioară. Atunci s-a născut această mare dragoste pentru vioară. Apoi, şi pentru muzica italiană în special, pentru că tata reunise un grup de pasionaţi de muzică - un inginer, un medic, un arhitect, un avocat, care cântau la diferite instrumente. Îmi amintesc şi acum emoţiile trăite în Biserica Sf. Maria din Treviso, unde ei cântau, iar eu eram fascinat de atmosfera acelui frumos lăcaş şi de muzica lui Corelli, Albinoni, Vivaldi. Vă puteţi imagina impactul avut asupra mea. Aşa că alegerea mea de viaţă era deja făcută încă de copil.

Aţi studiat apoi la Conservatorul din Veneţia, iar profesorul dumneavoastră, Luigi Ferro, era solist al orchestrei numite chiar "Şcoala veneţiană". Apoi i-aţi urmat acestuia în postul de profesor şi aţi fost solist al ansamblului "Virtuozii din Roma". Care a fost rolul lui Luigi Ferro pentru dezvoltarea dumneavoastră artistică?

Trebuie să spun că, din păcate, mi-a fost profesor în ultimii ani ai vieţii. Nu e uşor să descriu ce a însemnat el pentru mine. A fost o figură foarte paternă, foarte amabilă, am fost ultimul său elev care a făcut o carieră. Căuta un muzician talentat, pe care să îl lase în locul lui. Revenind, aş spune că mi-a transmis gustul pentru bunul gust. Avea un instinct înnăscut pentru muzica italiană, pentru muzica lui Vivaldi, dar fără cunoştinţele şi informaţiile pe care le avem acum din tratate, era vorba de instinct şi de o mare sensibilitate. A avut un rol important în viaţa mea ca muzician şi om.

Care a fost un moment decisiv pentru cariera dumneavoastră? Poate Concursul Paganini de la Genova, în 1973, sau momentul când Claudio Abbado v-a spus: "Dar tu, cu talentul tău, ce mai cauţi în Treviso?"

Ştiţi într-adevăr totul! Concursul Paganini nu, atunci am fost premiat, dar nu câştigător. Nu eram un violonist făcut pentru concursuri. Însă întâlnirea cu Claudio Abbado da, în 1974, cu Orchestra Scala şi celebra frază pe care aţi spus-o. Dar eu nu aveam ambiţii pentru o carieră, eu voiam să stau în oraşul meu, să întemeiez o familie, să am copii, nu eram stimulat. Am avut şi o propunere de la marele violonist Franco Gulli, care preda la Bloomington, în S.U.A, apoi intervenise posibilitatea de a studia cu David Oistrach la Moscova, dar el s-a stins din păcate din viaţă în 1974. Oricum, ar fi fost dificil pentru mine să merg în Uniunea Sovietică în acea vreme, eram foarte închis în mediul meu, foarte catolic, un simplu tânăr din Treviso, iar cariera mea s-a dezvoltat târziu.

Care este filosofia dumneavoastră de interpretare a muzicii baroce? Din câte ştiu, aceasta s-a şi schimbat în timp.

Da, a existat o întâlnire decisivă pentru mine, cea cu ansamblul Sonatori della Gioiosa Marca. Mi-au deschis un nou orizont, eu cântam cu instinctul şi cunoştinţele mele, iar ei m-au stimulat mult în a mă apropia de tratatele epocii, de interpretările istorice, o lume care mi-era cam indiferentă. Iar fondatorul ansamblului, Andrea Marcon, crezând mult în mine, a fost foarte insistent în acest sens. El mi-a stârnit marea curiozitate de a aborda acest repertoriu prin conştientizare, prin informare. A fost o experienţă minunată. Apoi Andrea a fondat Orchestra Barocă Veneţiană, cu care am colaborat, am înregistrat pentru Sony, Deutsche Grammophon, şi mi-am început cariera. Târziu, pentru că astăzi tinerii pornesc în carieră la 15-20 de ani. Eu la 25 de ani eram vioara 1 în Orchestra Teatrului La Fenice din Veneţia, aveam câteva concerte, cântam şi muzică de cameră, dar nu mai mult. Iar după Andrea Marcon, violoncelistul Mario Brunello, câştigător al Concursului Ceaikovski, a fost un alt muzician şi prieten care m-a stimulat şi a crezut în talentul meu. Eu mereu am fost nesigur, plin de îndoieli, dar şi asta face parte din viaţa de artist, poate chiar în sens bun, pentru că te determină să mergi mai departe.

Nu este pentru prima dată când sunteţi invitat în Festivalul "George Enescu". Aveţi încă amintiri legate de acesta?

Amintiri minunate! Am cântat Vivaldi cu Orchestra Barocă Veneţiană la Ateneu, iar după concert, o doamnă a venit cu un CD pentru autograf, mi-a luat mâna într-a dânsei şi mi-a lăsat un rozariu cu imaginea Papei Ioan Paul al II-lea, spunându-mi: "Domnul să te apere". M-a impresionat mult şi îl port mereu cu mine. Publicul este minunat. Apoi, cu dirijorul Christian Badea, pe care îl cunosc din 1974, de la un curs cu violonistul Henryk Szeryng. El a urmărit evoluţia mea muzicală şi voia să înfiinţeze un grup de violonişti. Am avut câteva concerte în România, el dorea să creeze ceva, dar desigur că a întâmpinat dificultăţi din punct de vedere financiar şi nu numai, aşa ca proiectul s-a oprit. Aşadar, am amintiri minunate de aici!

Acum, la Bucureşti, în programul dumneavoastră se află Bach şi Vivaldi.

Da, Dublul Concert de Bach l-am imprimat la Köln acum câţiva ani, tot alături de Mayumi Hirasaki. Ea a studiat timp de un an cu mine la Lucerna şi mi s-a părut frumos să cântăm în această formulă. A primit apoi un post de profesor la Salzburg, este o violonistă foarte bună.

Acest Concert are un istoric lung în cadrul Festivalului Enescu, început chiar la prima ediţie, în 1958, când l-au interpretat Yehudi Menuhin şi David Oistrach. Dumneavoastră l-aţi cunoscut pe maestrul Oistrach.

Ooo, ce interesant! Da, l-am cunoscut în 1974 la Concursul Ceaikovski, nu am ajuns în finală, dar exista posibilitatea de a intra la clasa lui, cu o bursă de studii. Mi s-a spus că va fi cu siguranţă un loc pentru mine, asta era în luna mai. Dar el s-a stins din viaţă în luna octombrie a acelui an, la Amsterdam.

Apoi, ciclul Anotimpurile de Vivaldi. Cred că a cânta lucrări atât de bine cunoscute este dificil. Ce părere aveţi?

Se poate face orice cu aceste Anotimpuri! Eu continui să fiu creativ cu orice ocazie. Iar întâlnirea cu ansamblul Concerto Köln este una frumoasă, care mi-a dat noi idei, culori, aşadar este mereu ceva de descoperit pentru mine. Am mereu stupoarea unui copil în faţa partiturilor şi încerc să găsesc de fiecare dată soluţii interpretative. Am cântat aceste concerte o viaţă întreagă, se împlinesc 25 de ani de când le-am înregistrat cu ansamblul Sonatori della Gioiosa Marca. Şi cred, aşa spune presa internaţională de fapt, că este o imprimare de referinţă. Dar merg înainte cu entuziasm şi dorinţă de a face şi a descoperi lucruri noi.

Ştiu că aveţi mai multe instrumente de care sunteţi legat afectiv. Este şi cazul celui cu care cântaţi acum la Bucureşti?

Da, e o vioară italiană cu care am realizat şi prima mea înregistrare cu Anotimpurile. Are o etichetă pe care scrie Carcassi, dar Charles Bear, un mare expert englez în domeniul viorilor, spune că nu este aşa. Totuşi, este un instrument de o calitate minunată, cu acestă vioară am început experienţele mele baroce.

În final, aş dori să schimbăm puţin registrul. Ştiu că vă place să ascultaţi "sonorităţile montane". Ce vă spun ele?

Aşa este, sunt foarte pasionat de munte - vara, iarna, cu skiuri, cu bicicleta, pe jos. Muntele e sursă de energie, de inspiraţie, de viaţă. Îmi amintesc o anecdotă cu un jurnalist japonez care m-a întrebat dacă găsesc inspiraţia pe timp de noapte, pe străduţele veneţiene. Nu, nu, am spus, nu merg pe acolo, pentru că miroase urât, nu îmi place aşa mult Veneţia. Eu merg în pădure, prin munţii mei, Dolomiţii, acolo găsesc inspiraţia. Aşadar, o sursă absolută de viaţă, necesară precum oxigenul, apa, hrana. Iar în final, vă spun că am devenit bunic al unei minunate fetiţe pe nume Linda. Am patru copii, deja mari, iar familia a fost mereu importantă pentru mine. Copiii sunt viitorul, îţi dau puterea de a merge înainte, cu toate preocupările şi problemele aferente, dar cu privirea îndreptată spre viitor.

Interviu realizat de Andreea Chiselev

Românii în lume Duminică 21 Aprilie ora 21 Realizator Magdalena Tara
Produs de Radio România 21 Aprilie 2024, 12:42

Românii în lume Duminică 21 Aprilie ora 21 Realizator Magdalena Tara

“Românii în lume” astăzi la Roma, Berlin, Londra, Varșovia, Madrid și Chișinău. Un proiect în...

Românii în lume Duminică 21 Aprilie ora 21 Realizator Magdalena Tara
Concert pentru două piane și orchestră, dirijat de Cristian Mandeal
Produs de Radio România 21 Aprilie 2024, 05:43

Concert pentru două piane și orchestră, dirijat de Cristian Mandeal

Ați ascultat vreodată un concert pentru două piane și orchestră  ? Aveți ocazia de a trăi o astfel de experiență...

Concert pentru două piane și orchestră, dirijat de Cristian Mandeal
Analia Selis - „Cânt cu toată mândria și dragostea din mine pentru România, locul unde am crescut în ultimii 20 de ani” | PODCAST
Produs de Radio România 20 Aprilie 2024, 06:00

Analia Selis - „Cânt cu toată mândria și dragostea din mine pentru România, locul unde am crescut în ultimii 20 de ani” | PODCAST

Analia Selis prezintă „Tango Auténtico” - Turneul Național Aniversar care se desfășoară între 10 mai...

Analia Selis - „Cânt cu toată mândria și dragostea din mine pentru România, locul unde am crescut în ultimii 20 de ani” | PODCAST
Afterland - un nou proiect artistic şi ştiinţific despre Delta Dunării | PODCAST
Produs de Radio România 17 Aprilie 2024, 14:40

Afterland - un nou proiect artistic şi ştiinţific despre Delta Dunării | PODCAST

Asociația Qoloni, pentru artă și știința ne propune să redescoperim Delta Dunării din prisma cercetărilor și creațiilor...

Afterland - un nou proiect artistic şi ştiinţific despre Delta Dunării | PODCAST
Andreas Ottensamer - „Este imperios să cunoști fiecare instrument cu care lucrezi pentru a ști cum să emiți diferite stări prin sunet” | PODCAST
Produs de Radio România 17 Aprilie 2024, 08:00

Andreas Ottensamer - „Este imperios să cunoști fiecare instrument cu care lucrezi pentru a ști cum să emiți diferite stări prin sunet” | PODCAST

În această seară de la ora 19:00 , Orchestra de Cameră Radio sub bagheta dirijorului Andreas Ottensamer , prezintă...

Andreas Ottensamer - „Este imperios să cunoști fiecare instrument cu care lucrezi pentru a ști cum să emiți diferite stări prin sunet” | PODCAST
Radio România Cultural, transmisiuni în direct din Capitala mondială a artei contemporane, Veneţia
Produs de Radio România 16 Aprilie 2024, 08:40

Radio România Cultural, transmisiuni în direct din Capitala mondială a artei contemporane, Veneţia

Criticul de artă Daria Ghiu , realizatoarea emisiunilor Orașul vorbește și Arte frumoase , va fi prezentă la deschiderea...

Radio România Cultural, transmisiuni în direct din Capitala mondială a artei contemporane, Veneţia
Alexei Volodin inaugurează noul pian „STEINWAY” al SĂLII RADIO
Produs de Radio România 15 Aprilie 2024, 13:09

Alexei Volodin inaugurează noul pian „STEINWAY” al SĂLII RADIO

Vineri, 19 aprilie 2024 (de la 19.00) , cunoscutul pianist ALEXEI VOLODIN este invitat să inaugureze noul pian de concerte...

Alexei Volodin inaugurează noul pian „STEINWAY” al SĂLII RADIO
Trupa TREI PARALE într-o călătorie muzicală la Gala Premiilor Radio România Cultural
Produs de Radio România 15 Aprilie 2024, 08:09

Trupa TREI PARALE într-o călătorie muzicală la Gala Premiilor Radio România Cultural

Trupa TREI PARALE va asigura momentele muzicale ale Galei Premiilor Radio România Cultural, care va avea loc pe data de...

Trupa TREI PARALE într-o călătorie muzicală la Gala Premiilor Radio România Cultural
Ascultă live

Ascultă live

01:00 - 01:30
Vocea umană (reluare)
Ascultă live Radio România Cultural
00:05 - 02:00
SERVICIUL DE NOAPTE
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
00:00 - 06:00
PROGRAM MUZICAL NOCTURN
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
00:00 - 06:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru