Turismul medical în România
29 octombrie 2018
”Unde Gravitaționale Atmosferice și Perturbații Ionosferice Asociate” – aceasta a fost tema seminarului găzduit marți, 30 octombrie, de Institutul de Științe Spațiale, ISS de la Măgurele
30 octombrie 2018

Despre dimensiunea științifică a operei lui Brâncuși

 

Ansamblul monumental Calea eroilor, opera lui Constantin Brâncuși din Târgu Jiu, dincolo de valoarea artistică indiscutabilă, este fără îndoială o lucrare de mare măiestrie inginerescă.

Brâncuși a elaborat în atelierul său proiectul și macheta acestui ansamblu constituit din: masa tăcerii, aleea scaunelor, poarta sărutului și coloana fără sfârșit, dar formula care a fost pusă în operă este rezultatul colaborării lui cu inginerii și lucrătorii de la atelierele din Petroșani, o echipă multietnică de meșteri care au turnat în fontă cele 16 elemente romboidale ale coloanei. Scaunele și masa tăcerii au fost de asemenea săpate de meșteri pietrari din travertinul carierei de la Banpotoc după schițele și dimensiunile puse la dispoziție de artist. Măiestria artistului poate fi admirată  în cei 8 pilaștri simetrici care susțin poarta sărutului dar nu în ultimul rând în conceptul întregului ansamblu monumental.

”Vulnerabilitatea și riscurile la care este supusă arta modernă, sunt foarte diferite față de arta clasică, pentru că  este vorba de o sumedenie de materiale diferite,  asamblate în diverse maniere.” afirmă Maria Ortiz Pillar – chimist,  profesor la Universitatea Pablo de Olavide din Sevillia, Spania.

”Peisajul și mediul în care sunt amplasate sunt foarte importante pentru scopul artistului. Când analizezi riscul la vulnerabilitate al acestui monument nu te concentrezi doar asupra rocilor din care este construit. E necesar să iei în calcul totul. Noi lucrăm în grupuri multidisciplinare și analizăm cu modele matematice vulnerabilitatea monumentelor și asta intenționăm să facem și aici.

Una dintre cele mai importante concluzii în urma acestui colocviu este complexitatea arhitecturii și a artei moderne în general, este ceva de care trebuie neapărat să ținem cont, pentru că sunt atât de diferite față de alte lucrări, în stil clasic. Pentru asta avem nevoie de modele matematice speciale. Un alt aspect de care trebuie să ținem cont este peisajul și mediul în care sunt amplasate lucrările de artă și nu în ultimul rând de valorile sociale ale operei de artă. Acum se întreprind studii pentru analiza valoarea intangibilă a acestui tip de lucrări artistice.”  Maria Ortiz Pillar

Lucrările lui Brânuși care fac parte din ansambul monumental Calea eroilor, din Târgu Jiu sunt, probabil, unele dintre cele mai studiate și analizate obiecte de patrimoniu din România. În ultimii 3 ani a fost atent supus unor serii de analize executate cu ajutorul laboratorului mobil, ambulanța pentru patrimoniu, aflat în dotarea Institutului de Optoelectronică de la Mpgurele.

Calea eroilor se întinde pe o distanță de 1250 de metri, de le est la vestul orașului Târgu Jiu, pornind de la malul Jiului, unde se află amplasată masa tăcerii, traversează parcul cu aleea scaunelor, trece pe sub poarta sărutului de la intrarea în parc. Apoi, calea eroilor continuă, traversând orașul, către vest și se încheie la coloana fără sfârșit, amplasată pe o pajiște, care acum 80 de ani se afla în marginea orașului.

Interviuri cu: Doina Lemny – museograf cercetător la Centrul Pompidou din Paris, Maria Ortiz Pillar – chimist,  profesor la Universitatea Pablo de Olavide din Sevillia – Spania, Roxana Rădvan – coordonatoarea CERTO (Centrul de Excelență pentru Restaurare prin Tehnici Optoelectronice, Radu Boroianu – expert în artă.

Realizator Mihaela Ghiță

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *