Muzeul la îndemâna (copiilor)
11 septembrie 2018
Ioana Cristina Goicea este unul dintre cei şase finalişti ai Concursului Internaţional de Vioară de la Indianapolis.
11 septembrie 2018

Astăzi se redeschide Scala din…Paris!

Sala aflată în arondismentul 10 al capitalei franceze se redeschide în această seară după ani buni de abandon. Compozitorul Philippe Manoury a primit sarcina de a crea o “identitate sonoră” a acestul loc. Cum anume? Prin difuzarea continua de muzică în/prin pereţii acestei săli.

« Ne preocupă întotdeauna identitatea vizuală a unui loc, niciodată identitatea sonoră”.  Iată gândul care a dat naştere unui proiect inedit al lui Philippe Manoury. Pentru redeschiderea Scalei din Paris, compozitorul (care s-a ocupat în egală măsură şi cu acustica sălii)  a creat o piesă muzicală inedită.“Este vorba de un sistem muzical care va compune muzică în timp real. Nu este muzică înregistrată ci algoritmi care cântă pe baza unor factori de probabilitate. Aceştia vor genera forme sonore în fiecare zi, de la 11 dimineaţa până noaptea la 1.”

Philippe Manoury a creat algoritmi care ţin cont de ora, ziua şi luna în care urmează să creeze muzica. De exemplu, după-amiaza, sistemul va genera sunete mai calme; seara, forme muzicale mai energice.“Este o muzică gândită să dureze un an. La finalul celor 365 de zile parametrii se resetează la zero. Însă sunt atâtea combinaţii diferite încât este aproape imposibil să asculţi aceleaşi lucruri de două ori. Cea mai mare provocare, pentru mine, a fost să găsesc un mijloc de a crea muzică fără intervenţia compozitorului” a precizat Philippe Manoury.

Sunetele generate de computer ne vor duce cu gândul la clopote sau sunetele instrumentelor de coarde. Muzica va porni singură dimineaţa şi se va opri după miezul nopţii. O muzică ce îl bucură nespus pe Frédéric Biessy, cel care a răscumpărat Scala în 2016, împreună cu soţia sa. «Philippe Manoury a înţeles deplin că este un loc efemer. După 50 de ani, Scala primeşte o viaţă nouă. A compus aşadar o lucrare care reflectă sufletul Scalei”explică Biessy care este şi producător de spectacole.

Aceată nouă “identitate sonoră” va fi difuzată peste tot, prin două canale diferite. Unul pentru publicul staţionar (barul şi restaurantul), altul pentru locurile de trecere: foyerul şi sala, atunci când nu sunt spectacole.  Philippe Manoury a prevăzut ca treptat să introducă citate din poeţi şi dramaturgi, care vor fi înregistrate.“Este un loc unde va fi  teatru şi poezie din belşug. De două-trei ori pe oră, un citat se va declanşa, potrivit cu parametrii de probabilitate. De exemplu, în ziua în care s-a născut Raimbaud, sunt şanse mult mai mari ca un citat din Raimbaud să fie difuzat».

Philippe Manoury a supervizat şi reglajul acustic al sălii. Cu 220 de panouri reglabile pentru a crea un sunet imersiv, Scala pariziană va permite crearea a numeroase proiecte inedite în condiţiile unui veritabil studio de înregistrare.

Istoria sălii. De la cinematograf pornografic la spaţiu cultural multidisciplinar

Construită în 1873 de o văduvă bogată şi îndrăgostită de Scala din Milano,  sala de café-concert cu 1 400 de locuri, aflată pe Boulevard de Strasbourg a fost un loc de neratat pentru vedetele şansonetei; apoi a preluat statutul de teatru. În 1936, sala s-a transformat într-un cinematograf ultramodern. În 1977 era tot cinematograf, dedicat însă pornografiei, primul multiplex al genului, cu 5 săli şi 800 de locuri. Odată cu valul casetelor video, a pierdut din publicul cu apetit pentru pronografie, “câştigând” în schimb popularitate printre drogaţi şi prostituate.  În 1999, Biserica universală a împărăţiei lui Dumnezeu (o biserică baptistă braziliană) răscumpără locul pentru a-l face spaţiu dedicat cultului său. Primăria Parisului s-a bătut pentru a împiedica acest lucru şi obţine câştig de cauză în 2006 clasând Scala drept loc de cultură.

Abia în 2016, după ce mai mulţi mari investitori au eşuat în acest proiect din lipsa unei ieşiri de incendiu, Frédéric şi Mélanie Biessy au preluat acest proiect ca producători şi coordonatori ai unui fond de investiţii. În prezent, Scala pariziană are o capacitate de 550 de spectatori şi va fi un spaţiu transdisciplinar pentru teatru, circ, muzică şi arte plastice.

Cuplul Biessy a investit 19 milioane de euro pentru renovarea Scalei.

Teatrul va funcţiona ca unul privat, însă a primit şi donaţii publice pentru renovare.

Pentru seara inaugurală din 11 septembrie, jongleurul şi acrobatul Yoann Bourgeois va prezenta un spectacol de circ intitulat, simplu,Scala. Concertele vor începe în 21 şi 22 septembrie, cu un weekend muzical ce îi va reuni pe Francesco Tristano, Bertrand Chamayou, François-Frédéric Guy, Ansamblul le Balcon şi Ensemble Intercontemporain.

Un articol de Victor Tribot Laspière

Traducerea şi adaptarea Sorina Goia

Sursa: www.francemusique.fr

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *